تازه های سایت

کد مطلب: 50042
15. خرداد 1401 - 1:35
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان همدان گفت: طبق بررسی های انجام شده، اداره سواد آموزی نهاوند در بخش های مختلف جزو ادارات برتر استان می باشد.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، منوچهر توسلی کیا در این جلسه با بیان اینکه بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی یکی از مهمترین فرمان های امام راحل، تشکیل نهضت سوادآموزی در کشور بود، گفت: قبل از انقلاب تقریباً ۴۸ درصد مردم باسواد بودند و رژیم طاغوت به میزان سواد مردم و خصوصاً در بخش های روستایی و جامعه زنان اهمیتی نمیداد.

وی با بیان اینکه سوادآموزی از چند منظر باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: اگر بخواهیم از نظر دینی بررسی کنیم، اولین سفارش خداوند در قرآن به پیامبر(ص) بحث علم است و در آیات و روایات متعدد نیز همواره بر اهمیت علم آموزی تاکید شده است.

توسلی‌کیا ادامه داد: از نظر اجتماعی می‌توان گفت منشاء بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی ناآگاهی و بی سوادی است و آگاهی در کنار تربیت درست، ارتباط مستقیمی با فرهنگ غنی و تمدن دارد.

معاون سوادآموزی استان بیان داشت: اگر از نظر قانونی بخواهیم نگاه کنیم، بعد از پیروزی انقلاب، یکی از اولین فرامین امام (ره) تشکیل نهضت سوادآموزی بود و در سال‌های بعد نیز، مقام معظم رهبری همواره تاکید زیادی بر لزوم ریشه‌کنی بیسوادی داشته اند و این مهم، در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و چشم انداز ۲۰ ساله نیز مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: از نظر سیاسی نیز کشوری که مردم آن باسواد باشند، از جایگاه سیاسی بالاتری در دنیا برخوردار خواهد بود و جمهوری اسلامی ایران نیز بعد از انقلاب، با نهضتی که در این زمینه به وجود آمد، جایگاه کشور در تمامی زمینه ها ارتقاء چشمگیری یافت.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش وپرورش استان با اشاره به اینکه میانگین باسوادی در کشور ۹۵ درصد و در استان همدان ۹۶ درصد می باشد، گفت: بر اساس آخرین آمار، استان همدان از نظر میزان باسوادی، 1 درصد از میانگین کشور و ۱۱ درصد از میانگین جهانی بالاتر می باشد.

 وی خاطرنشان کرد: شهرستان نهاوند در بحث باسوادی بعد از همدان و ملایر در جایگاه سوم استان قرار دارد، که جایگاه خوبی است، اما با توجه به تاریخ و تمدن کهن این شهر، باید تلاش شود میزان باسوادی به صد درصد برسد.

توسلی کیا در پایان با اشاره به اینکه طبق ارزیابی های به عمل آمده، اداره سواد آموزی نهاوند در همه شاخص های مورد بررسی، همواره جزو بهترین های استان می باشد، ادامه داد: سال گذشته شهرستان نهاوند در جذب، نگهداشت و قبولی سوادآموز و همچنین در پالایش اسمی، جزو شهرستان هایی بود که عملکرد بسیار خوبی در استان داشت.

دیدگاه شما