تازه های سایت

کد مطلب: 49949
5. خرداد 1401 - 7:33
نماینده نهاوند در مجلس گفت: به طور کلی شرکت‌های دانش‌بنیان در داخل کشور رها شده هستند و کسی نیست که به مشکلات آنها رسیدگی کنند و موانع کاری آنها را برطرف کند.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه متاسفانه رهبری همیشه سال را نامگذاری می‌کنند ولی در نهایت و در پایان سال به دلیل عدم تحقق این شعاع گله‌مند هستند، گفت: البته بعید می‌دانیم که وزارت صمت با این روند فعلی بتواند کاری در این مسیر انجام دهد. در بدنه وزارت صمت این تحرک و پویایی وجود ندارد و به دلیل وجود همین مشکل انتظار نمی‌رود که از سوی آنها حرکتی انجام شود. در واقع بین مجموعه مدیران وزارت صمت هیچ عزمی وجود ندارد.

علیرضا شهبازی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایلنا درباره دلیل برقرار نشدن رابطه صنایع و شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی و عدم استفاده از تولیدات آنها گفت: در کشور رابطه‌ای آنچنان که باید و شاید بین صنایع و  شرکت‌های دانش‌بنیان وجود ندارد دلیل به وجود آمدن این مشکل، وزارت صنعت، معدن و تجارت است. وزارت صمت در راستای رهنمودهایی که مقام معظم رهبری اعلام کرده‌اند و مجلس شورای اسلامی انتظار آن را دارد نتوانسته خودش را هماهنگ کند.

وی افزود: وزارت صنعت در خیلی از زمینه‌ها دچار ضعف است و یکی از ضعف‌های بارز آن که در سال جاری مشخص‌تر شده، ارتباط برقرار نکردن بین صنایع و شرکت‌های دانش‌بنیان برای خرید محصولات تولیدی آنها است.

نماینده مردم نهاوند در مجلس عنوان کرد: وزارت صمت نه تنها در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان کاری نکرده بلکه در سایر حوزه‌های تولیدی و خدماتی نیز نتوانستند خدمات مناسبی را ارائه دهد. به طور کلی شرکت‌های دانش‌بنیان در داخل کشور رها شده هستند و کسی نیست که به مشکلات آنها رسیدگی کنند و موانع کاری آنها را برطرف کند.

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: مجموعه‌های وزارت صمت هنوز نتوانستند به شعار سال قبل که مانع‌زدایی از تولید بود جامه عمل بپوشاند امیدوارم که وزارت صمت یک مجموعه یک واحد یا یک کمیته تشکیل دهد که صرفاً مسئولیت برقراری رابطه بین صنایع و شرکت‌های دانش‌بنیان را برعهده بگیرد. اگر این واحد در مجموعه وزارت صمت تشکیل شود، ما می‌توانیم شاهد برقراری این رابطه باشیم و بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه متاسفانه رهبری همیشه سال را نامگذاری می‌کنند ولی در نهایت و در پایان سال به دلیل عدم تحقق این شعاع گله‌مند هستند، افزود:  البته بعید می‌دانیم که وزارت صمت با این روند فعلی بتواند کاری در این مسیر انجام دهد. در بدنه وزارت صمت این تحرک و پویایی وجود ندارد و به دلیل وجود همین مشکل انتظار نمی‌رود که از سوی آنها حرکتی انجام شود. در واقع بین مجموعه مدیران وزارت صمت هیچ عزمی وجود ندارد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس خاطرنشان کرد: این مشکل در کنار بیماری واردات که مسئولان بیشتر به آن گرفتار هستند بر مشکلات ما افزوده است. مدیران مجموعه در بین کارهای روزمره خودشان گرفتار شده‌اند و به این مسائل توجه نمی‌کنند. با توجه کردن به شرکت‌های دانش‌بنیان شاهد تحولی اساسی در کشور خواهیم بود در واقع ما راهی نداریم جز اینکه به تولید اشتغال توجه کنیم و برای داشتن تولیدی بالا با اشتغالی مناسب باید به شرکت‌های دانش‌بنیان توجه کنیم اگر به این شرکت‌ها توجه کنیم، می‌توانیم شاهد رشد و رونق اقتصادی جامعه باشیم اما متاسفانه در این شرایط قرار نداریم.

شهبازی افزود: هم اکنون یکی از مشکلات مهم در جامعه که مردم هم در این زمینه بسیار ناراضی هستند بحث اشتغال و بیکاری است. زمانی این مسئله سامان پیدا می‌کند که مسئولان پای کار بیایند وظایف‌شان را انجام دهند و احساس مسئولیت کنند ولی این مسئله در وجود آنها نیست. تنها راه نجات کشور از شرایط موجود، تولید است و تولید با توجه به این شرکت‌هاست که رونق پیدا میکند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس خاطرنشان کرد: ما در زمینه ایجاد بستر قانونی لازم برای رشد و رونق شرکت‌های دانش‌بنیان هیچ مشکلی نداریم و بیشتر از همه چیز نیاز به توجه و احساس مسئولیت از سوی مدیران داریم، ولی متاسفانه این مسئله وجود ندارد من به عنوان یک مدیر اجرایی این مسئله را درک کرده‌ام که اگر مدیران احساس مسئولیت داشته باشند و فکر و ذکرشان این باشد که کاری را جلو ببرند، حتماً موفق خواهند شد ولی اگر مدیران مثل وضعیت کنونی کار کنند، اصلاً امیدی وجود ندارد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما