تازه های سایت

کد مطلب: 49718
11. ارديبهشت 1401 - 3:59
با افت منابع آبی شهرستان نهاوند زنگ خطر جدی برای سرابها به صدا در آمد.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، به گفته  مدیر  امور منابع آب شهرستان نهاوند  افت منابع آبی دشت نهاوند سالانه ۴۹ صدم متر است و از سال ۱۳۷۵ تاکنون میزان افت آب دشت نهاوند ۱۴ و ۱۱ صدم متر بوده که  ۲۶۰ میلیون مترمکعب از آب‌های سطحی شهرستان کاهش داشته است.

اکبر دهقانی افزود: برای جلوگیری از مصرف بی‌رویه آب چاه‌های مجاز تاکنون بر روی ۴۸۵ حلقه چاه عمیق درشهرستان نهاوند کنتور حجمی نصب شده است.

همچنین برای جلوگیری از افزایش مصرف بی‌رویه آب تمام چاه‌های مجاز کشاورزی دراین شهرستان باید پروانه بهینه بهره‌برداری دریافت و کنتور حجمی نصب کنند.

او  گفت: در شهرستان نهاوند یک‌هزار و ۱۶۰ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق مجاز وجود دارد که حدود ۸۰۰ خلقه آن برای مصارف کشاورزی و مابقی برای مصارف صنعتی، خدماتی و شرب  استفاده می‌ شود.

سال گذشته ۲۵ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق غیرمجاز در شهرستان نهاوند مسدود شد که با توجه به کمبود بارش‌ها در سال‌های اخیر و به منظور جلوگیری از مصرف بی‌رویه منابع آب به افرادی که چاه‌های آب عیرمجاز دارند اخطار داده شده است.

مدیر  امور منابع آب شهرستان نهاوند تصریح کرد : برای جلوگیری از افت منابع آب زیرزمینی وزارت نیرو  ۱۱ راهکار  اعلام کرده که مهم‌ترین آن‌ها نصب کنتور هوشمند روی چاه‌های آب مجاز، مسدود کردن چاه‌های غیر مجاز و تقویت کشت‌های کم آب بر و زود بازده است.

در حال حاضر ۴۸۵ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق در این شهرستان دارای کنتوربوده که مقدار مصرف آب را مدیریت می‌کنند و ۱۷۰ چاه نیز که  کنتور  نداشتند پلمب و برای نصب کنتور معرفی شده‌اند.

دیدگاه شما