تازه های سایت

کد مطلب: 49669
6. ارديبهشت 1401 - 4:02
سرپرست فرمانداری نهاوند گفت: با توجه به شرایط آبی تحت هر شرایطی کشت دوم در نهاوند ممنوع است.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، با توجه به بارش های کم سال های گذشته و بحران و تنش آبی، جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان نهاوند در فرمانداری برگزار شد.

جعفر سلگی سرپرست فرمانداری نهاوند در این جلسه گفت: یکی از مهمترین موضوعات شهرستان در زمینه امور آب به سرانجام رساندن ساماندهی نهر شعبان است.

وی اظهار داشت: با توجه به اهمیت ساماندهی این نهر و نقش آن در تنش کم آبی، کمیته‌ای متشکل از دستگاه‌های مربوطه زیر نظر بخشداری مرکزی فعال شده تا با بررسی همه جوانب امر، مشکلات را رصد کرده و برای آن راه حل ارائه کنند.

سلگی افزود: کشاورزان و بهره برداران باید بدانند که با توجه به کاهش بارش ها و وضعیت آبی هرگونه کشت دوم در نهاوند تحت هر شرایطی ممنوع است و با متخلفان برخورد قانونی می شود.

سرپرست فرمانداری نهاوند از مسدود کردن چاه های غیر مجاز خبر داد و گفت: با پیاز کاران منطقه خزل برخورد قانونی انجام می شود.

وی ادامه داد: در سرچشمه گاماسیاب پنج دهنه سربند وجود دارد که نیاز به اصلاح دارند تا آب به صورت متوازن به نقاط پائین‌ دست انتقال یابد و لازم است قبل از آبگیری نهر شعبان این سربندها اصلاح و مرمت شوند تا مانع از به هدررفت آب توسط کشاورزان منطقه شود.

سلگی با بیان اینکه از جمله مشکلات عمده نهر شعبان در حوزه سازماندهی، لایروبی، توزیع آب و رفع حریم است، اظهار داشت: مشکلات این نهر که از انهار مهم شهرستان است از سوی استان باید مورد توجه قرار گیرد و در ادامه بر ضرورت اصلاح سربندها برای جلوگیری از به هدر رفتن آب و توزیع متوازن تأکید کرد.

سرپرست فرمانداری نهاوند اظهار داشت: در شهرستان نهاوند یک‌هزار و ۱۶۰ چاه عمیق و نیمه عمیق مجاز وجود دارد که حدود ۸۰۰ مورد آن برای مصارف کشاورزی و مابقی برای مصارف صنعتی، خدماتی و شرب مورد استفاده قرار گرفته است.

وی همچنین از مسدود کردن چاه های غیر مجاز خبر داد و گفت: برای جلوگیری از افت منابع آب زیرزمینی مهمترین کار نصب کنتور هوشمند روی چاه‌های آب مجاز و مسدود کردن چاه‌های غیر مجاز است.

دیدگاه شما