تازه های سایت

کد مطلب: 49471
16. فروردين 1401 - 8:50
طراح نماد جام جهانی ۲۰۲۲قطر گفت: حدود دوسال پیش از طرف فیفا به همراه ۲۰ طراح برتر جهان برای طراحی نماد جام جهانی به میزبانی قطر دعوت شدم.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، حسین اجاقی فرزند نهاوند دارای مدرک کارشناسی طراحی و گرافیک خود را اینجوری معرفی می کند: با افتخار می گویم حسین اوجاقی هستم و زادگاهم شهر پر افتخار نهاوند است از دوران دبیرستان به کار طراحی و گرافیک علاقه مند بودم و به همین خاطر مدرک دانشگاهی مرتبط با علاقه ام یعنی طراحی و گرافیک را از دانشگاه گرفتم و بیش از ۱۰ سال است که به این حرفه مشغول هستم.

او گفت: بیش از ده ها طرح را در عرصه جهانی و بین المللی با کشورهای آسیایی اروپایی و آمریکایی در عرصه های مهم اقتصادی با شرکت های معتبر در کشورهای مختلف انجام داده ام که یکی از مهمترین آن‌ها طرح نماد جام جهانی به میزبانی کشور قطر بوده است.

 

به افتخار تیم ملی و زادگاهم نهاوند نزدیک به دو سال روی طرح نماد جام جهانی قطر کار کردم

اجاقی در ادامه گفت: فیفا حدود ۲سال پیش که طرح های جهانی من در کشورهای مختلف جهان را دیده بود به همراه ۲۰ طراح دیگر با ارسال ایمیلی از من هم درخواست کرد بر روی طرح نماد جام جهانی قطر کار کنم در ابتدا قرار بود ۲هزار دلار به طراحان بدهد و بعد به برگزیده نهایی ۲۰ هزار دلار و ما هم شروع به کار کردیم.

طراح نهاوندی گفت: دروغ است بگویم برایم مادیات مهم نیست اما ابتدا به افتخار تیم ملی کشورم و سپس زادگاهم نهاوند فکر کردم و با خودم گفتم باید هم در جام جهانی حضور پیدا کنم و هم طرح من از همه دنیا بهتر باشد که خدا هم کمک کرد و امیر قطر فقط طرح من را برگزید و طرح فیفا را نپذیرفت.

او گفت: پس از توقف طرح نماد جام جهانی به دست فیفا ایمیلی از طرف امیر قطر برایم ارسال شد که نوشته بود به خاطر طرح شاهینی که به کار برده اید امیر قطر فقط طرح شما را قبول دارد.

طراح ایرانی گفت: برای طراحی اولیه یک شاهین به عنوان نماد قطر  را انتخاب کردم و اتفاقا موفق شد به جمع سه طرح برتر برای نماد جام جهانی راه پیدا کند. قطر هیچ‌کدام از سه طرح را نپذیرفت و اعلام کرد قصد دارد نماد جام جهانی را خودش طراحی کند. تا اینکه امیر قطر وارد کار شد و نظر خود را در این‌باره داد و من ایمیلی جدید را دریافت کردم که نوشته بود : «ما یک طرح داریم و می‌خواهیم برای نماد جام جهانی، شما روی آن کار کنید.»

طراح ایرانی در مورد جزئیات بیشتر طرح خود گفت: طراحی این نمادبه فرهنگ پوشش لباس قطری‌ها مربوط است که کشور میزبان تلاش می‌کند تا در سال منتهی به جام جهانی، آن را به جهانیان معرفی کند اما برای من که سال‌ها پیش طراح «کاراکتر دیزاینر» بودم و با طرح های مهم سینمایی و تلویزیونی بخصوص شرکت صبای صداوسیما کار کرده ام دستاورد و افتخاری بزرگ است که به عنوان یک ایرانی و نهاوندی برای نخستین جام جهانی در غرب آسیا توانسته ام به موفقیتی ویژه و بزرگ برسم.

اجاقی در ادامه گفت: برای طراحی نماد جام جهانی به میزبانی قطر من متوجه شدم که آن‌ها فقط یک ایده دارند که امیر قطر آن را داده او می‌خواست تا از این رویداد استفاده کند و فرهنگ لباس کشورش را نشان بدهد بعد من در مکاتبات با دفتر امیر قطر متوجه شدم او از طرح شاهین من خوشش آمده، اما ترجیح داده که لباس کشورش (دشداشه) را تبلیغ کند.

او گفت: در قسمت پایین طرح من از هنر‌های زنان قطری با حنا استفاده کردم و فیفا تاکید داشت که طرح باید شلوغ‌تر باشد.

 

به افتخار تیم ملی و زادگاهم نهاوند نزدیک به دو سال روی طرح نماد جام جهانی قطر کار کردم

طراح نهاوندی گفت: در نهایت امیر قطر گفت که شلوغی پایین طرح باعث می‌شود تا توجه از خود روسری سفید رنگ برداشته شود البته من هم این را به فیفا گفته بودم، اما قبول نکردند و در نهایت وقتی امیر قطر این را گفت مورد قبول قرار گرفت.

اجاقی در مورد شایعات در باره طرحش گفت: البته بازار شایعات در مورد اینکه آن شبیه به یک روح و عده‌ای دیگر آن را «سفره ماهی در خلیج فارس» به وجود آمد اما هیچ‌یک از این تفسیر‌ها در مورد «لعیب» درست نبود زیرا لعیب در زبان عربی به معنای بازیکن فوق ماهر است که همه طرفداران فوتبال را دعوت می‌کند تا به خود به‌عنوان «اکنونِ همه چیز» باور داشته باشند.

 

به افتخار تیم ملی و زادگاهم نهاوند نزدیک به دو سال روی طرح نماد جام جهانی قطر کار کردم

فرزند نهاوند گفت: قرار بود در زمان رونمایی از طرح در کشور قطر باشم اما به دلیل فشرده بودن برنامه های قرعه کشی این کار موکول به آغاز جام جهانی شدکه انشاءالله نماینده همه ایرانیان و بخصوص همشهریان نهاوندیم در قطر خواهم بود تا جهانیان بدانند هنر نزد ایرانیان است.

حسین اجاقی در پاسخ به این سوال که کسب این دستاورد تا چه حد برای ایران و زادگاهش نهاوند و دوستان طراحش اهمیت دارد؟ گفت: در دنیای بچه‌های طراحی که در ایران هستند، این قضیه خیلی مهم است مثل کسب یک جایزه در جشنواره اسکار؛ ته کاری که ما می‌توانیم بکنیم این است که کارمان در این وسعت دیده شود بعد حساسیت زیادی هم روی کار ما وجود داشت، اما فکر می‌کنم با لطف خدا کار را با موفقیت سپری کردیم و به موقع هم تحویل دادیم اگرچه طراحی لعیب به عنوان نماد جام جهانی به پایان رسیده اما کار من به عنوان یک گرافیست و طراح ایرانی همچنان ادامه دارد و روز‌های آینده باید استیکر‌های لعیب را برای شبکه‌های اجتماعی در اختیار فیفا و کمیته برگزاری جام جهانی قطر قرار دهم.

طراح نهاوندی می گوید: در ابتدا قصد داشتم نمادی را بکشم که دست و پا هم داشته باشداما طرف قطری اعتقاد داشت که این نماد فقط باید یک حالت روسری داشته باشد چالش نخست این بود که یک روسری سفید رنگ چگونه می‌تواند تبدیل به نمادی جذاب شود و سپس چگونه می‌تواند حرکت کند و روپایی بزند و احساسات فوتبالی را نشان بدهد که البته برای جذابیت کار با مشاوره خودم در طراحی پویانمایی ۳ بعدی دولت قطر با بهترین انیمیشن سازان دنیا در هالیود صحبت کرد که من در مورد انواع حرکت های ورزشی به آن‌ها تا پایان کار مشاوره دادم.

اجاقی گفت: البته نکته دیگری که هست اینکه لباس دشداشه قطری ها با آنچه در سایر کشور‌های عربی مورد استفاده قرار می‌گیرد تفاوت‌های جدی دارد از جمله سه گره در قسمت مشکی رنگ بالای آن و به همین خاطر مسئولان کشور قطر دقت زیادی درباره این طراحی را می‌خواستند که در نهایت ۴ ماه روی طرح شبانه روزی کار کردم و دو ماه پیش طرح نهایی را به فیفا و کمیته برگزاری جام جهانی قطر تحویل دادم و امیر قطر بسیار از طرح ایرانی رضایت داشت و به فیفا گفت من دست مزد طراح را که چندین برابر مبلغ شما است پرداخت می کنم.

به افتخار تیم ملی و زادگاهم نهاوند نزدیک به دو سال روی طرح نماد جام جهانی قطر کار کردم

لازم به یاد آوری است شامگاه جمعه ۱۲ فرودین همزمان با مراسم قرعه‌کشی تیم‌های حاضر در جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ از مَسکات این دوره از جام جهانی نیز رونمایی شد و اما نکته جالب توجه در این میان این است که حسین اجاقی طراح شخصیت و تصویرساز ایرانی طراحی مَسکات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را برعهده داشته است او ایرانی و زادگاهش نهاوند است.

مَسکات (Mascot) در واقع یک شخصیت طراحی شده است که می‌تواند معرف یک برند یا یک رویداد باشد و در رویداد بزرگی مانند جام جهانی فوتبال هم در هر دوره‌ای کشور میزبان سعی دارد با معرفی نمادی از کشور خود، شخصیت نوستالژیک برای جهانیان خلق کند.

مسکات جام جهانی ۲۰۲۲ لعیب (La’eeb) نام دارد و باتوجه به اینکه کشور قطر میزبان این دوره از جام جهانی فوتبال است، در طراحی این شخصیت از لباس عربی الهام گرفته شده و پارچه سفید آن معرف چفیه سفید و عقالی است که مردان عرب به سر خود می‌بندند و با رنگی که در پرچم کشور قطر وجود دارد المان‌هایی از جام جهانی فوتبال و نقوش هنری روی آن دیده می‌شود.

سید حسین اجاقی طراحی و نقاشی را به صورت آکادمیک از سال ٨۴ شروع کرد و از سال ٩٠ به طور تخصصی وارد حوزه طراحی شخصیت و نقاشی دیجیتال شد او در چندین طرح انیمیشن سریالی و سینمایی در زمینه طراحی کاراکتر و فضا، استوری برد و تصویرسازی همکاری داشته است.

همچنین طراحی و اجرای دو جلد کتاب مصور (کمیک استریپ) با موضوع جنگ و طراحی مجموعه هاى استیکر براى چند برنامه پیامرسان فارسى از دیگر فعالیت هاى اوست.

گزارش: علی سهرابی

دیدگاه شما