تازه های سایت

کد مطلب: 49425
9. فروردين 1401 - 10:31
در حالی که هدف از برگزاری نوروزگاه معرفی آداب و رسوم و تاریخ و فرهنگ ۷ هزار ساله نهاوند اعلام شده بود ولی عملا این برنامه به مجالی برای رقص تبدیل شده و خبری از معرفی تمدن نهاوند و شناساندن ظرفیت های فراوان این منطقه در این برنامه ها نیست.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، بعد از اتفاقات گردشگری غرب در شهر همدان، شاهکار مسئولان و بی برنامگی در نهاوند هم باعث شد به اسم مراسم نوروزگاه فیلمی از رقص زنان و مردان در نوروزگاه فارسبان از شبکه ضد انقلاب و سعودی ایران اینترنشنال پخش شود که باعث ناراحتی و تعجب شهروندان نهاوندی شد.

ظاهرا مدیرانی که ادعای تخصص در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی دارند به نظر شهروندان و کارشناسان و رسانه ها توجهی ندارند و به توصیه ها توجه نکردند که نوروزگاه های نهاوند رنگ و بوی از فرهنگ اصیل نهاوند ندارد.

بعد از این هنجار شکنی مدیرکل میراث فرهنگی استان و شهرستان نهاوند باید پاسخگوی افکار عمومی و مردم مومن و انقلابی نهاوند باشند که در کجای این برنامه ها تاریخ ۷ هزار ساله نهاوند معرفی شد و آیا اجرای موسیقی شهرهای همجوار می شود کار فرهنگی !!

در هیچ نوروزگاهی در نهاوند کار فرهنگی انجام نمی شود در این برنامه خبری از برپایی غرفه فرهنگی، سوغات محلی، غرفه صنایع دستی و ‌… نیست و تلاشی برای معرفی شهرستان با استفاده از ابزار روز نمی شود.

این چه نوروزگاهی است که فقط یک بنر نوشته و چند خواننده سطح پایین از استان های همجوار را دعوت کرده و آهنگ هایی به زبان غیر نهاوندی خوانده می شود مگر نهاوند خواننده و موسیقی محلی و حتی پاپ ندارد.

چرا فقط برنامه های شاد را محدود به یک دستگاه ارگ و نوازنده کرده اید جای هنرمندان نهاوند و طنز پردازان و شاعران طنزپرداز نهاوند در این برنامه ها کجاست؟ خواهشا بیشتر از این با آبرو، تمدن و فرهنگ و تاریخ مذهبی و ۷ هزار ساله نهاوند بازی نکنید.

برای معرفی نهاوند با داشتن سراب های خروشان و آب و هوایی مناسب در این ایام و معرفی جاذبه های گردشگری و مذهبی این شهرستان چه کرده اید؟ آیا در ورودی و خروجی های نهاوند غرفه هایی برای معرفی صنایع دستی نهاوند تدارک دیده اید؟ ایا برنامه و اپلیکیشن موبایلی برای معرفی مناطق تفریحی و تاریخی نهاوند طراحی کرده اید و ایا فیلم ها و مستندهای جاذبه های نهاوند را در اختیار مسافران قرار داده اید

سو مدیریت و نداشتن برنامه نوروزگاه را که مجال معرفی و افتخار به فرهنگ و تمدن و گذشته این سرزمین است را به میدان رقص وپایکوبی رقاصه های فرصت طلب، تبدیل کرده است به نحوی که هیچ آثار ونشانه ای از فرهنگ و تمدن چند هزار ساله در این جشن دیده نمی‌شود.

اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نهاوند در خصوص حاشیه های نوروزگاه سراب فارسبان توضیحاتی ارائه داده که بدون کم و کاست مشاهده می کنید.

” با توجه به انتشار اخباری در فضای مجازی در رابطه با نسبت دادن تصاویری نامناسب و نامتناسب به برنامه برگزار شده نوروزگاه توسط بخش خصوصی، به اطلاع می رساند ؛ تصاویر منتشر شده هیچ ارتباطی با برنامه نوروز گاه که در عصر روز ششم فروردین راس ساعت ۱۶ برگزار شده ندارد و برنامه نوروزگاه با قرائت قرآن، پخش سرود ملی، سخنرانی مسئولین، برگزاری بازی محلی، پخت نان و آش محلی و … برگزار و پایان یافته است.

همچنین در خصوص بنر و جایگاه موجود در تصویر با توجه به برگزاری مراسم از روز قبل از اجرای برنامه توسط بخش خصوصی در محل نصب شده است.

لذا ضمن ابراز تأسف از تصاویر منتشر شده، این اداره حق پیگیری قضایی را در خصوص برگزار کنندگان و کسانی که این تصاویر را منتشر نموده برای خود محفوظ می داند.”

توضیحات اداره میراث فرهنگی در حالی است که بنر نوروزگاه فارسبان در پس زمینه تصاویر کاملا مشهود است و وقتی که مراسمی که به گفته میراث در حوزه اختیارات آنها نبوده چرا نه بنر را جمع کرده و نه جلوی برگزاری مراسم را گرفتند.

اگر بر اساس آنچه ادعا کرده اید مراسم هیچگونه ارتباطی با میراث فرهنگی نداشته است چرا باید این حق را برای خود قائل باشید که برگزار کنندگان و منتشر کنندگان تصاویر را تهدید به پیگیری قضایی کنید؟

با متخلفان برخورد می شود

با وجود این توضیحات عباس آزادبخت دادستان نهاوند در خصوص تصاویر منتشر شده در نوروزگاه فارسبان اعلام کرد؛ دراین خصوص پرونده قضایی تشکیل شده است و حتما با متخلفان برخورد می‌شود.

وی گفت: این اتفاق مشمول ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی است.

مردم مومن و انقلابی نهاوند منتظر پاسخ قانع کننده و عذر خواهی مسئولان میراث فرهنگی استان و شهرستان و دست اندر کاران برگزاری نوروزگاه هستند.

در پایان ذکر این مطلب خطاب به آقای استاندار و مسئولان مربوطه ضروری است که نفوذ فرهنگی و سیاسی را باور کنید و برای سالم سازی مدیران فرهنگی و مدیران تصمیم ساز عاجلانه تدبیر کنید.

دیدگاه شما