تازه های سایت

کد مطلب: 48767
25. دى 1400 - 8:47
جلسه استماع کمیته استیناف برای تصمیم‌گیری درخصوص پرونده بازیکن گابنی گل‌گهر در ساختمان فدراسیون سه‌شنبه گذشته برگزار شد.در این جلسه که با حضور علیرضا صالحی (رئیس) و دیگر اعضای کمیته استیناف برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، جلسه استماع کمیته استیناف برای تصمیم‌گیری درخصوص پرونده بازیکن گابنی گل‌گهر در ساختمان فدراسیون سه‌شنبه گذشته برگزار شد. در این جلسه که با حضور علیرضا صالحی (رئیس) و دیگر اعضای کمیته استیناف برگزار شده است، نمایندگان باشگاه‌های گل‌گهر، سپاهان، استقلال و پیکان به توضیح دفاعیات و مستندات‌شان پرداختند. پس از این جلسه، درصورت کفایت توضیحات و دفاعیات باشگاه‌ها، قضات کمیته استیناف وارد شور شده و درمورد صدور رای تصمیم‌گیری نهایی را انجام می‌دهند. البته هنوز زمان اعلام رای مشخص نیست، این درحالی است که مهدی دادرس، عضو کمیته استیناف فدراسیون فوتبال در گفت‌وگویی این‌طور اعلام کرد که اعضای کمیته استیناف با توجه به دفاعیاتی که نمایندگان تیم‌های درگیر در این پرونده داشتند، زوایای روشن و تاریک این پرونده را بررسی می‌کند و بعد تصمیم نهایی گرفته می‌شود. وی همچنین از این موضوع خبر داد که شاید رای پرونده باشگاه گل‌گهر شکسته شود و شاید هم مورد تایید قرار گیرد اما آنچه مشخص است رای‌ نهایی پس از بررسی‌های لازم گرفته خواهد شد تا حق هیچ تیمی ضایع نشود.

در همین خصوص فرشید سمیعی و ایمان حسین‌پور، معاونان حقوقی دو باشگاه استقلال و گل‌گهر درخصوص روند برگزاری این جلسه در گفت‌وگوهای خود با روزنامه «فرهیختگان» به نکاتی اشاره کردند.

 سمیعی: برخی فشارها برای شکسته‌شدن رای غیرقانونی است

فرشید سمیعی گفت: «هیچ صحبت و اتفاق خاصی در این جلسه رخ نداد و همان صحبت‌های دادگاه بدوی، یعنی کمیته انضباطی انجام شد. در این جلسه هم فقط نشستیم و دوستان اظهارات خود را مطرح کردند و نماینده گل‌گهر نیز همان اظهارات تکراری را عنوان کرده و به جرأت می‌توانم بگویم هیچ صحبت جدیدی مطرح نشد که مثلا بگوییم صحبت جدیدی بود که برمبنای آن استیناف‌خواهی کرده باشند. خیر این‌طور نبود و همان مسائل قبلی بود و ما هم همان جواب‌های قبلی را تکرار کردیم، این درحالی است که حدود سه تا چهار ساعت این جلسه به طول انجامید و بعد هم خداحافظی کرده و جلسه را ترک کردیم. دوستان نیز در کمیته استیناف گفتند با هم مشورت می‌کنیم و بعدا رای خود را اعلام می‌کنیم.»

 وی درباره اینکه تا چه زمانی رای قطعی کمیته استیناف اعلام خواهد شد، گفت: «اتفاقا من از آنها سوال کردم و این پاسخ را دادند که شاید همین فردا رای را بدهیم و شاید هم نیاز باشد و بیشتر بررسی کنیم و لازم باشد با افراد مختلف صحبت کرده و دیرتر این اتفاق بیفتد.»

سمیعی درباره این صحبت دادرس که امکان دارد حکم کمیته انضباطی شکسته شود، تاکید کرد: «در هر صورت این یک شیطنت رسانه‌ای بوده و این‌طور نبوده است که دادرس بگوید رای کمیته انضباطی شکسته می‌شود بلکه او اظهار کرده ممکن است حکم کمیته انضباطی شکسته شده یا حتی تایید شود اما برخی رسانه‌ها شیطنت کردند و از قول دادرس اعلام کردند که رای کمیته انضباطی شکسته می‌شود اما در هر صورت اگر بخواهد قانون رعایت شود، این موضوع مشخص است. قانون می‌گوید در دادگاه استیناف یا تجدیدنظرخواهی باید مدارکی را ارائه بدهید که در دادگاه بدوی ارائه نکرده‌اید یا اینکه دادگاه بدوی چیزی را اشتباه کرده باشد، این درحالی است که ما در جلسه دیروز هیچ‌کدام از این گزینه‌ها را شاهد نبودیم. آنها نه ادعا کردند که دادگاه بدوی چیزی را اشتباه کرده است و نه مدرک جدیدی ارائه شد.»

 رئیس کمیته حقوقی باشگاه استقلال با اشاره به اینکه نمایندگان حقوقی باشگاه‌های دیگر هم در این جلسه حاضر بودند، افزود: «استنباط من این است که وقتی رای کمیته بدوی یا انضباطی صادر شد هیچ دلیل یا ادله‌ای که بخواهد رای کمیته انضباطی را مخدوش کند در جلسه کمیته استیناف ارائه نشد، یعنی رای بدوی صادر شد اما در جلسه کمیته استیناف هیچ چیزی که بتواند رای بدوی را بشکند یا خدشه و آسیب به آن وارد کند ما در جلسه چنین چیزی را ندیدیم.»

 سمیعی درباره برخی فشارها برای شکسته شدن رای کمیته انضباطی اظهار داشت: «این اقدامات غیرقانونی است یعنی اینکه افرادی که ربطی به پرونده ندارند بخواهند بیانیه بدهند یا صحبت کنند، این یک امر غیرقانونی محسوب شده و در جلسه استیناف نیز به این موضوع پرداخته شد که اگر شرایط بخواهد این‌طور پیش برود سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. یعنی کسانی که ارتباط مستقیمی با پرونده ندارند، نباید درخصوص پرونده صحبت کنند. به‌طور مثال اگر باشگاه پرسپولیس با باشگاه سپاهان دچار دعوای حقوقی بشود اگر من بخواهم اظهارنظر بکنم و بیانیه بدهم قطعا همان‌طور که گفتم سنگ روی سنگ بند نخواهد شد و اوضاع از هیچ نظمی برخوردار نشده و همه‌چیز به هم می‌خورد. اتفاقا در این خصوص هم یک تذکر از طرف فدراسیون فوتبال صادر شد که فقط افرادی که ذی‌نفع هستند صحبت کنند که اتفاقا صحبت‌ها نیز باید در چهارچوب قانون باشد، با این حال ذی‌نفع بودن نیز دلیل بر این نمی‌شود که حرف خلاف واقع زده شود و اگر کسی هم طرف پرونده هست، باید در چهارچوب قانون صحبت کند.»

 حسین‌پور: دفاعیات ما مستدل و قوی بود

ایمان حسین‌پورشرفشاد درباره روند جلسه کمیته استیناف سه‌شنبه گذشته که به میزبانی فدراسیون فوتبال برگزار شد، اظهار داشت: «در این جلسه طرفین صحبت‌های خود را مطرح کردند و از نظر ما قطعا به‌خاطر دفاعیاتی که ارائه کردیم این دفاعیات توانایی این امر را دارد که بخواهد رای کمیته انضباطی را نقض کند. برخلاف مسائلی که در رسانه‌ها مطرح شده اتفاقا دفاعیات ما مستدل و قوی بود و بندهای مختلفی در لایحه ما که به‌صورت شفاهی نیز مطرح شد، وجود دارد. ما ۱۶ مورد را در لایحه خود ذکر کردیم که حتی اگر یک مورد آن پذیرفته شود این رای نقض خواهد شد اما درنهایت کمیته استیناف است که تصمیم می‌گیرد، این درحالی است که این کمیته در جلسه سه‌شنبه بعدازظهر به حرف طرفین به صورت دقیق گوش کرده و در این بین صحبتی ناتمام نماند و همه حرف‌ها از طرف وکلای حقوقی باشگاه‌ها زده شد و خیلی منطقی به موضوعات نگاه کردند و سوالات مطرح و به همه ابهامات پاسخ داده شد. دوستان همه پاسخ خود را گرفتند و بنابراین فکر می‌کنم با توجه به دفاعی که انجام شد احتمال نقض‌شدن به هیچ‌وجه کم نیست و خیلی هم بالاست.»

وی ادامه داد: «ما حتی در این بین به رویه دادگاه عالی ورزش استناد کردیم و آرای گذشته این دادگاه را به‌عنوان سابقه آوردیم که در مواردی شبیه به این پرونده نتیجه ۳ بر صفر اعلام نشده و CAS  به همان اصل یکپارچگی که بارها در کمیته انضباطی هم گفتیم و به آن توجهی نشده استناد کرده که جلوی ۳ بر صفر شدن بازی را می‌گیرد. فکر می‌کنم درنهایت رای صادره منطقی باشد؛ چه این رای به نفع گل‌گهر باشد چه هر تصمیم دیگری از طرف کمیته استیناف گرفته شود به نظر منطقی خواهد بود چون رسیدگی به این پرونده در شرایط خوبی انجام شده و طرفین همه رضایت داشتند. در پایان این جلسه هم ما در باشگاه گل‌گهر احساس خوبی داشتیم و هم سه تیم دیگر به نظر احساس مطلوبی داشتند و روال جلسه هم به‌صورت منطقی پیش رفت و ان‌شاءالله نتیجه خوبی هم در پی داشته باشیم.»

وکیل حقوقی باشگاه گل‌گهر در پاسخ به این سوال که اگر رای کمیته انضباطی شکسته نشود، اقدام بعدی این باشگاه چه خواهد بود و آیا این باشگاه کار را به دادگاه عالی ورزش خواهد کشاند یا خیر، گفت: «تصمیم‌گیری با این موضوع قطعا با هیات‌مدیره و مدیرعامل محترم باشگاه گل‌گهر خواهد بود اما طبق صحبت‌هایی که مطرح شده اگر رای علیه باشگاه باشد قطعا به دادگاه عالی ورزش ارجاع داده خواهد شد. یعنی ما به این موضوع صددرصد اعتراض خواهیم کرد.»

 حسین‌پور درباره اینکه ارزیابی‌اش از مدت‌زمان اعلام رای چیست، گفت: «اتفاقا اعضای کمیته استیناف در این خصوص گفتند باید یک‌سری صحبت‌ها را با اعضای داخل فدراسیون فوتبال داشته باشیم چون این موضوع مساله مهمی است که فدراسیون فوتبال چه اقدامی انجام داده و مسئولانی که در فدراسیون فوتبال بودند باید چه کاری انجام می‌دادند و چه توانایی‌هایی داشتند، چه باشگاه گل‌گهر و چه فدراسیون فوتبال. بنابراین مقرر شد با مسئولان قسمت‌هایی از فدراسیون فوتبال هم صحبت‌های لازم شود و براساس جلسات فوق و صحبت‌هایی که مطرح می‌شود بعد از آن حکم را صادر کنند.»

 حسین‌پور درخصوص اینکه دخالت افراد و باشگاه‌های غیرذی‌نفع در این پرونده کمی تا حدودی کار باشگاه گل‌گهر را در این پرونده مختل نکرد، یادآور شد: «درباره اشخاص صحبتی ندارم اما باشگاه‌هایی که به رای کمیته انضباطی اعتراض کردند این اعتراض حق مسلم آنها محسوب شده آن هم به‌خاطر اصل یکپارچگی یا صیانت از جدول مسابقات که این اصل می‌گوید باید تمام تلاش رکن قضایی این‌طور باشد که رای علیه سایر تیم‌ها اثری نداشته باشد. البته برخی در این خصوص به آرای گذشته استناد کرده و می‌گویند در گذشته احکامی صادر شده که نتایج سه بر صفر شده اما آن آرا کمترین اثر را نسبت به سایر تیم‌ها داشته است. به‌طور مثال تیمی نتایج بازی‌هایش سه بر صفر شده که در قعر جدول قرار داشته و این اتفاق در نتایج سایر تیم‌ها تاثیری نداشته است یا مثلا یک تیمی با همه تیم‌ها بازی کرده و همه بازی‌ها ۳ بر صفر شده که این موضوع هم علیه سایر تیم‌ها اثری نداشته است اما وقتی یک رای علیه سایر تیم‌ها واجد اثر می‌شود، حق طبیعی آنهاست که اعتراض کنند و اعتراض خود را هم انجام دادند، این درحالی است که ما نمی‌توانیم ارتشی از سایر تیم‌ها جمع کرده تا علیه 3 باشگاه دیگر صحبت کنند. معتقدم هر تیمی که ضرر کرده خودش صحبت می‌کند و هر تیمی هم که نفع برده حتما سکوت می‌کند و این صحبت یعنی بحث صیانت از جدول مسابقات یکی از اصول مسلم حقوق ورزشی بین‌المللی محسوب می‌شود.»

دیدگاه شما