تازه های سایت

کد مطلب: 48331
11. آذر 1400 - 6:57
رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به آغاز طرح پویش مردمی احیای جنگل‌های زاگرس در سطح ۳ هزار و ۴۰۰ هکتاری، گفت: در این طرح عملیات بذرکاری گونه‌های بومی و درختان جنگلی در ۷۴ شهرستان استان‌های حاشیه زاگرس انجام می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، به منظور احیای جنگل‌های ۱۱ استان حاشیه زاگرس، ظهر امروز طرح پویش مردمی حفظ جنگل‌های زاگرس با حضور رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان و مسئولین محلی در جنگل گیان نهاوند به نمایندگی از استان‌های زاگرس‌نشین آغاز شد.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در این مراسم اظهارکرد: امروزه پدیده‌هایی چون تغییرات اقلیمی، کاهش بارندگی و خشکسالی‌های مداوم، وجود آفات و بیماری‌های درختان جنگلی و آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع در منطقه از جمله چالش‌ها و تهدیداتی است که جنگل‌های زاگرسی کشور را تحت تاثیر خود قرار داده و آنها را در معرض بحران قرار داده است.

مسعود منصور افزود: به دلیل رشد جمعیت و نیاز جنگل‌نشینان به سوخت، منبع غذایی برای دام‌ها و زمین‌های کشاورزی بهره‌برداری غیراصولی از این جنگل‌ها چهره آن‌ها را دگرگون کرده‌ است، بنابراین جز در نقاط معدودی نشانی از انبوهی سابق این جنگل‌ها دیده نمی شود.

وی افزود: به منظور احیای جنگل‌های زاگرس که از مهمترین جنگل‌های کشور هستند، طرحی با عنوان پویش مردمی برای احیای جنگل‌های زاگرس در نظر گرفته شده  که هدف آن جلوگیری از نابودی با محوریت مشارکت مردمی و تلاش برای احیای آنهاست.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: پهنه رویشی زاگرس شامل رشته‌کوه‌های زاگرس، وسیع‌ترین و اصلی‌ترین رویشگاه گونه‌های مختلف بلوط در ایران بوده و از شمال غرب، غرب و جنوبغربی کشور  گسترده شده و به همین دلیل است که این منطقه از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است.

وی گفت: جنگل‌های زاگرس با گستردگی در ۱۱ استان کشور با ۶ میلیون هکتار مساحت، ۴۰ درصد جنگل‌های ایران را تشکیل می‌دهند که حدود ۷۰ درصد تیپ گونه‌های جنگلی زاگرس را بلوط‌ها شامل می‌شوند.

منصور افزود: این برنامه مردمی با مشارکت دوستداران محیط زیست و منابع طبیعی، همراهی و همکاری شورای روستاها، جوامع محلی، گروه‌های جهادی مسئولان دولتی و محلی، تشکل‌های زیست‌محیطی، بسیج سازندگی و هلال احمر با هدف حفظ و احیا جنگل‌ها و مراتع اجرا خواهد شد.

وی افزود: در این طرح با انجام عملیات بذرکاری گونه‌های بومی از جمله زالزالک، بلوط و درختان جنگلی در ۷۴ شهرستان استان‌های حاشیه زاگرس با هدف احیا و زادآوری جنگل‌های این مناطق، عزم خود را جزم کرده تا با استفاده از گونه‌های جنگلی سازگار با شرایط اقلیمی و آب و هوایی مناطق به پایداری این جنگل‌ها کمک کند.

پویش مردمی احیای جنگل‌های زاگرس در ۳ هزار و ۴۰۰ هکتار از جنگل‌های ۱۱ استان زاگرس‌نشین

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: با توجه به اینکه نهاوند یکی از مناطق زاگرس‌نشین و دارای جنگل‌های طبیعی و دست‌کاشت است تاکنون طرح صیانت از جنگل‌های زاگرس در آن اجرا شده است، استان همدان نیز برای آغاز اجرای این پویش مردمی انتخاب شد و همزمان در ۱۱ استان نیز عملیات اجرایی پویش شروع خواهد شد.

وی گفت: پویش مردمی احیای جنگل‌های زاگرس در سطح ۳ هزار و ۴۰۰ هکتار از جنگل‌های ۱۱ استان زاگرس‌نشین انجام می‌شود و در استان همدان نیز ۱۰ هکتار از جنگل‌های منطقه زیر پوشش قرار می گیرند که البته قرار است این میزان در طول چندین سال تحقق یابد.

منصور با دعوت از مردم برای همکاری در حفظ و احیای جنگل‌ها گفت: از اقشار مختلف مردم دعوت می‌کنیم با حضور خود در پویش بذرکاری جنگل‌ها و مناطق تعیین شده توسط ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان‌ها برای احیا و توسعه جنگل ها نقش‌آفرینی کنند.

در شهرستان نهاوند مجموعا بیش از ۲۳ هزار هکتار جنگل طبیعی و دست کاشت وجود دارد که سهم آن از مجموع ۳۵ هزار جنگل استان رتبه نخست است.

در این شهرستان ۲۳ هزار هکتار اراضی جنگلی، ۱۴۴۱ هکتار اراضی جنگل طبیعی و ۹۰۵ هکتار اراضی جنگل سنواتی وجود دارد، جنگل‌های طبیعی نهاوند عمدتا در منطقه گیان و سیاهدره خزل قرار دارند در حالی که اراضی جنگلی این شهرستان عمدتا در مناطق گاماسیاب، سیاهدره ملوسان و تازناب قرار گرفته‌اند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما