تازه های سایت

کد مطلب: 48299
7. آذر 1400 - 19:03
کارت بازرگانی مجوزی برای فعالیت‌های بازرگانی مانند واردات، صادرات و… است، اما این روزها دلالان و واسطه‌گران برای فرار از پرداخت مالیات و همچنین کلاهبرداری های کلان، افراد نیازمند و ساده‌ که اطلاع چندانی از قوانین ندارند را با وعده دادن مبلغ ناچیز، به گرفتن کارت بازرگانی تشویق کرده و بعد، کارت صادر شده دارندگان را می‌خرند یا اجاره می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو به نقل از عصر همدان، کارت بازرگانی مجوزی برای فعالیت‌های بازرگانی مانند واردات، صادرات و… است، اما این روزها دلالان و واسطه‌گران برای فرار از پرداخت مالیات و همچنین کلاهبرداری های کلان، افراد نیازمند و ساده‌ که اطلاع چندانی از قوانین ندارند را با وعده دادن مبلغ ناچیز، به گرفتن کارت بازرگانی تشویق کرده و بعد، کارت صادر شده دارندگان را می‌خرند یا اجاره می‌کنند و درمدتی که کارت اعتبار دارد که حداقل یک‌سال است، با سوءاستفاده از این کارت، یعنی با اخذ وکالت کاری تام‌الاختیار از دارنده کارت، اقدام به صادرات و واردات کالا بدون پرداخت مالیات می‌کنند.

بنابراین روشن است کارت‌های بازرگانی افراد بی اطلاع و اقشار کم درآمد و ساکنان مناطق محروم در روستاها و شهرها یکی از بهترین روش‌ها برای واردات کالاهای لوکس به کشور و فرار مالیاتی و کسب سودهای نجومی و پیمودن ره صد ساله در یک شب است.

ناگفته نماند، تبعات اینچنین کارت‎‌های بازرگانی، آسیب‌هایی مانند فرار مالیاتی، بدهی گمرکی، قاچاق رسمی کالا از مبادی رسمی، پول‌شویی و… است که از لحاظ قانونی دامن‌گیر افراد صاحب کارت می شود در حالیکه آنان، از نتایج شوم آن بی خبرند.

بهنام ملکی، اقتصاددان ایرانی در گفتگو با خبرنگار عصرهمدان؛ گفت: استفاده ازکارت های بازرگانی همچنان ادامه دارد و مشکل اساسی در اقتصاد ما نبود شفافیت است که به عنوان اصل اول اقتصاد باید به آن پرداخت.

وی ادامه داد: شفافیت اصل اول در اقتصاد است و باید در پله اول گذاشته شود، چرا که با شفافیت جلوی رانت خواری و رشوه گرفته می شود.

وی افزود: اگر شفافیت در نظام اقتصادی نباشد حتی بهترین سیاست ها هم پیاده شوند نمی توان کاری کرد.

ملکی تاکید کرد: کارت های بازرگانی هم از این قاعده مستثنی نیستند و باید قوانین شفاف وجود داشته باشد تا شاهد سوء استفاده نباشیم.

وی گفت: از دولت جدید تقاضا داریم سامانه های اطلاعات اقتصادی خانواده ها را به هم مرتبط کند.

ملکی تاکید کرد: عدم شفافیت باعث سوء استفاده از کارت های بازرگانی می شودو دست سوء استفاده های بزرگی را باز می کنند.

عبدالمجید شیخی، تحلیل گر اقتصادی نیز در گفتگو با خبرنگار عصرهمدان؛ گفت: متاسفانه برنامه منسجم و عادلانه ای برای اهدای کارت بازرگانی براساس ضوابط از قبل وجود نداشته است.

وی افزود: هر کسی می تواند بدون هیچ شرط و قیدی کارت بازرگانی تهیه کند و حتی جرم های بیشتری را مرتکب شود.

شیخی ادامه داد: به دلیل نیاز صاحبان کارت بصورت اجاره ای کارتها اجاره داده می شود و در اولین فرصت باید همه کارتها ابطال و بعد یک آزمون برگزار شود.

وی افزود: کارت های بازرگانی در تشکل های تولیدی ، توزیعی مصرفی، تشکل های تولیدی واگذار شود.

شیخی تاکید کرد: کولبران افرادی هستند که باید از این کارتها بهره ببرند ‌و بازارچه های مرزی ساماندهی شوند .

انتهای پیام/

دیدگاه شما