تازه های سایت

کد مطلب: 47323
12. شهريور 1400 - 12:37
رئیس اداره محیط زیست شهرستان نهاوند خبر داد
نجات و رهاسازی پرنده کمیاب حواصیل ارغوانی در نهاوند
رئیس اداره محیط زیست شهرستان نهاوند گفت: یک قطعه حواصیل ارغوانی از گونه‌های كنار آبزی و مهاجر توسط یك دوستدار محیط از مرگ نجات یافت.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، مهرداد سلگی اظهار داشت: روز پنجشنبه ۱۱ شهریور ماه توسط آقای امرایی از دوستداران  محیط زیست شکار یك قطعه پرنده توسط عقاب در روستای تازناب مشاهده شد که پس از رسیدن جسد نیم جان این پرنده را نجات داد و بلافاصله به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نهاوند تحویل داد.

وی افزود: پس از بررسی‌های لازم و اطمینان از بهبود وضعیت حیاتی و نوع پرنده که حواصیل ارغوانی است، پس از مراقبت چندساعته، اقدامات لازم و اطمینان از بهبود وضعیت پرنده، به طبیعت باز گردانده شد.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان نهاوند اظهار داشت: این پرنده حواصیل ارغوانی با نام علمی Ardea purpurea یکی از ۶۴ گونه تیره حواصیلیان است که ۸۰ سانتیمتر طول دارد، این پرنده دارای سری بزرگ، گردنی باریک و دراز و مار مانند است.

وی افزود: حواصیل ارغوانی دارای رو تنه خاکستری پر رنگ است و پرهای بلوطی روشنی در پشتش مشاهده می‌شود، این پرنده دارای شکم سیاه رنگ و پاهای سبز مایل به زرد خاکستری بوده و رنگ پرنده نابالغ قهوه‌ای کمرنگ است.

سلگی تصریح کرد: این پرنده مانند سایر پرندگان تیره حواصیلیان به تغذیه در آب‌های کم عمق خو گرفته و عمدتا از ماهی دوزیستان، نرم تنان، سخت پوستان، حشرات و گاهی نیز از جوندگان کوچک و جوجه سایر پرندگان تغذیه می‌کند.

وی بیان داشت: حواصیل ارغوانی پرنده‌ای مهاجر در باتلاق‌های نیزارهای انبوه، سواحل و آبگیرهای پرگیاه به سر می‌برد و به ندرت روی درختان دیده می‌شود.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان نهاوند ضمن تشکر از این دوستدار محیط زیست، در پایان از عموم مردم به ویژه دوستداران طبیعت درخواست کرد حمایت خود را از حیات وحش و تنوع زیستی منطقه، بخصوص پرندگان داشته و درصورت مشاهده تخلفات را به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان گزارش کنند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما