سازمان لیگ فوتبال که سالهاست به عنوان نهادی مستقل، امور اجرایی فوتبال باشگاهی کشور را اداره میکند همچنان در تأمین منابع مالی باشگاههای زیر مجموعه خود با مشکل روبروست.
پرسپولیس بر خلاف اکثر باشگاههای قهرمان در فوتبال جهان هیچ منبع مالی دیگری جز اسپانسرهای خود ندارد.
سازمان لیگ فوتبال موظف است درآمدهای خود از تبلیغات محیطی بازیهایی که در لیگ برتر برگزار کرده است را با توجه به آئین نامههای داخلی بین تیمهای لیگ برتری تقسیم کند.
پولی که طبق ادعای مدیران اکثر باشگاهها هرگز در فصل گذشته به آنها پرداخت نشده است تا درآمد تیمی همچون پرسپولیس که قهرمانی خود را برای پنجمین بار در لیگ برتر تکرار کرده است عدد «صفر» باشد.
پرسپولیس در حالی هیچ درآمدی بابت قهرمانی خود در لیگ برتر دریافت نمیکند که در سایر کشورها پاداش ویژهای برای تیمهای صاحب جام در نظر گرفته میشود.
آخرین رقابتهای بینالمللی که در سال ۲۰۲۱ به پایان رسید بازیهای قهرمانی کوپا آمهریکا بود که با قهرمانی آرژانتین همراه بود. آلبی سلسته بابت این قهرمانی ۱۰ میلیون دلار پاداش گرفت تا اینگونه به جام قهرمانی این منطقه ارزش گذاری کند.
پیش از آن نیز ایتالیا به قهرمانی یورو ۲۰۲۰ رسید که ۲۸ میلیون و ۲۵۰ هزار یورو برای فدراسیون این کشور درآمد به همراه داشت. قهرمانی در فوتبال تنها به تیمهای ملی و بازیهای بینالمللی ختم نمیشود بلکه در فوتبال باشگاهی هر کشور نیز این پاداش دهی وجود دارد.
سری A ایتالیا بابت قهرمانی اینتر در فصل ۲۰۲۱ - ۲۰۲۰ مبلغ ۹۴ میلیون یورو به این باشگاه اهدا کرد.
اتلتیکو مادرید نیز ۶۷ میلیون یورو بابت قهرمانی در لالیگا اسپانیا دریافت کرد. پولی که در لیگ برتر انگلیس به مراتب بالاتر از سایر کشورهای صاحب سبک فوتبالی اروپا است.
منچسترسیتی انگلیس بابت کسب ۶۸ امتیاز در فصل گذشته لیگ برتر جریزه، ۱۴۲ میلیون یورو بابت قهرمانی به همراه مبلغ حق پخش دریافت کرده است. مبلغی که تأثیر بسزایی در تبلیغات شرکتهای حقوقی در حامی شدن از باشگاهها نیز داشته است.
نمونههای آسیایی نیز شرایطی متفاوت نسبت به فوتبال ایران دارند. قهرمان جی لیگ ژاپن، ۱۴ میلیون دلار و قهرمان عربستان حدود دو و نیم میلیون دلار بابت قهرمانی پاداش گرفته اند.
پولهایی که در کشورهای حاشیه حوزه خلیج فارس نیز برای تیمهای قهرمان در نظر گرفته میشود اما پرسپولیس برای پنجمین قهرمانی خود هیچ انباشت مالی ندارد.
این در حالی است که سازمان لیگ فوتبال در تمام بازیهای این تیم تبلیغات گسترده ای کرد که قطعا برای آن مبالغ کلانی نیز به عنوان دریافتی داشته است.
باید دید حضور شهاب الدین عزیزی خادم در قامت رئیس فدراسیون فوتبال چه تأثیری در تغییر رویکرد سازمان لیگ و برگزاری بازیهای باشگاهی ایران و درامدزایی آنها از مجرای سازمان لیگ فوتبال دارد.
دیدگاه شما