تازه های سایت

کد مطلب: 46711
23. تير 1400 - 7:31
مدیر جهادکشاورزی نهاوند با بیان اینکه ۶ هزار کیلوگرم گل گاوزبان خشک از مزارع این شهرستان برداشت می‌شود، گفت: نهاوند با ۱۲ هکتار سطح زیرکشت در مزارع بین باغی بیشترین میزان تولید گل‌گاوزبان در استان همدان را دارد.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، کریم حاج باباعلی افزود: سالانه بیش از هزار تن انواع مختلفی از گیاهان دارویی از ۸۵۰ هکتار مراتع و مزارع شهرستان نهاوند برداشت و روانه بازارهای داخلی و خارجی می‌شود که به‌طور متوسط از هر هکتار ۲۵۰ کیلوگرم گیاه دارویی خشک برداشت می‌شود.

وی با بیان اینکه بیش از ۵۰۰ گونه گیاه دارویی در کشور و جهان شناسایی شده است، تصریح کرد: با توجه به شرایط آب‌وهوایی خوب و مناسب در مراتع نهاوند، گونه‌هایی مختلف داروهای گیاهی مانند خارشتر، باریجه، خار مریم، آویشن، گل ختمی، بابونه، آنقوزه، موسیر، کتیرا، گل همیشه‌بهار، شیرین‌بیان، نعنا، پونه، گل‌گاوزبان و رازیانه در این شهرستان کشت و تولید می‌شود.

حاج باباعلی با اشاره به فصل برداشت گیاه دارویی گل‌گاوزبان در نهاوند، افزود: کار برداشت گیاه دارویی «گل‌گاوزبان» مزارع و مراتع این شهرستان از نیمه اول اردیبهشت آغاز و تا نیمه دوم تیرماه ادامه دارد.

به گفته وی، بیشترین میزان تولید گل گاوزبان شهرستان نهاوند مربوط به مراتع کوهستان‌ها و کوهپایه‌های گیان، ملوسان، تازناب‌ها، سیاهدره ملوسان و باغات اطراف شهر نهاوند است.

 مدیر جهادکشاورزی شهرستان نهاوند افزود: سطح زیر کشت گل‌گاوزبان در بین باغ و مزارع نهاوند بیش از ۱۲ هکتار است که به‌طور متوسط از هر هکتار ۵۰۰ کیلوگرم گل خشک شده برداشت می‌شود که هر کیلوگرم محصول تر ۷۰ تا ۹۰ هزار تومان و خشک آن ۶۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان در نهاوند و دیگر نقاط کشور به فروش می رسد.

حاج باباعلی افزود: کشت گیاهان دارویی مانند گل‌گاوزبان موجب نفوذ بیشتر نزولات جوی در خاک می‌شود و از تخریب زود هنگام مراتع و خاک جلوگیری می‌کند و کاشت این محصولات در هر هکتار برای ۳۰ نفر به مدت دو ماه ایجاد اشتغال می‌کند.

وی اظهار داشت: امروزه اهمیت گیاهان دارویی و شناساندن نقش حیاتی آن‌ها در پیشبرد اهداف ملی، منطقه‌ای و جهانی برای تقویت سلامت و خودکفایی دارویی ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی بر کسی پوشیده نیست گیاهان دارویی به عنوان ذخایر و گنجینه‌های ژنتیکی می‌توانند بزرگترین ثروت ملی برای هر کشوری به عنوان یکی از تولیدات مهم در بخش کشاورزی محسوب شوند.

 مدیر جهادکشاورزی شهرستان نهاوند گفت: گیاهان دارویی از ارزش و اهمیت بالایی در سلامت و بهداشت جهانی برخوردار هستند و در بسیاری از کشورهای در حال توسعه طب گیاهی به عنوان بخش مهمی از سیستم درمانی آنها شناخته می‌شود، تنوع اقلیمی و کلینیکی ایران وجود ۱۱ اقلیم از ۱۳ اقلیم شناخته شده جهان و وجود ۳۰۰ روز آفتابی در سال موجب شده کشور ما از تنوع گیاهی قابل توجهی دراین حوزه برخوردار شود به نحوی که بیش از هشت هزار گونه‌ گیاهی در ایران شناخته شده است.

وی تصریح کرد: از میان این گونه‌ها ۲ هزار و ۳۰۰ گونه آن دارای خواص دارویی، عطری، ادویه ها و آرایشی بهداشتی هستند به علاوه اینکه یک هزار و ۷۲۸ گونه نیز به عنوان گیاهان بومی ایران به عنوان یک ظرفیت انحصاری در کشور محسوب می‌شوند.

مدیر جهادکشاورزی نهاوند با اشاره به شرایط مناسب این شهرستان برای کشت گیاهان دارویی، اظهار کرد: این شهرستان با داشتن آب و هوای معتدل کوهستانی، زمین‌های حاصلخیز و شرایط آبی مناسب به عنوان قطب کشاورزی استان همدان شناخته شده می شود.

دیدگاه شما