تازه های سایت

کد مطلب: 46364
27. خرداد 1400 - 8:35
رئیس جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند با اشاره به نبود صنایع فراوری و بسته‌بندی گشنیز در این شهرستان، گفت: نهاوند قطب تولید گشنیز کشور است اما این محصول به دلیل نبود صنایع بالادستی موردنیاز به شکل خام صادر شده و از این طریق سودی حاصل شهرستان و فعالان این عرصه نمی شود.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، کریم حاج باباعلی اظهار داشت: نهاوند بیشترین اراضی زیر کشت گشنیز در کشور را دارد به نحوی که سطح زیرکشت این محصول در این منطقه نسبت به سال گذشته ۲ برابر شده است.

وی تصریح کرد: بیش از ۶۰ درصد از گشنیز کشور در شهرستان نهاوند تولید می‌شود و امسال بیش از ۱۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان زیر کشت این محصول رفته و پیش‌بینی می‌شود که از هر هکتار بیش از ۲ تن محصول برداشت شود.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند با بیان اینکه براساس پیش‌بینی‌ها بیش از ۲۶ هزار تن گشنیز در این شهرستان تولید می‌شود، تاکید کرد: گشنیز گیاهی دارویی است که کمترین مصرف آب را دارد و در فصلی که نیاز مبرم به مصرف آب هست برداشت می‌شود.

حاج باباعلی ادامه داد: گشنیز یکی از محصولات کم‌ آب‌بر و کم‌ هزینه است که به ۲ روش بهاره و پاییزه در نهاوند کشت و تمامی مراحل کشت این محصول به صورت مکانیزه انجام می‌شود.

او در تشریح خواص دارویی محصول گشنیز گفت: خواص گشنیز شبیه خواص زیره و میوه‌های آن محتوی «لیپیدها، آلبومین‌ها، تانن‌ها، پکتین، قندها و ویتامین ث» است.

رئیس جهادکشاورزی نهاوند خاطرنشان کرد: این جوشانده‌ها سیستم اعصاب را نیز تسکین می‌دهند و از دم کرده آن برای باز شدن صدا، درمان گلو درد و سرماخوردگی، برطرف کردن حالت استفراغ و درمان بیماری دیابت یا قند خون استفاده می‌شود.

وی همچنین کاهش کلسترول خون و تسکین دردهای مفصلی مثل رماتیسم را از دیگر اثرات گیاه گشنیز برشمرد و افزود: از خشک شده یا روغن این گیاه به صورت صنعتی برای تهیه پمادهای تسکین دهنده دردهای رماتیسم عضلانی یا مفصلی نیز استفاده می‌شود.

دیدگاه شما