تازه های سایت

کد مطلب: 46044
26. ارديبهشت 1400 - 8:52
مدیر جهاد کشاورزی نهاوند از پیش‌بینی کاهش ۵۵ درصدی برداشت گندم خبر داد و گفت: کاهش بارندگی در سال زراعی گذشته باعث بروز خسارات فراوان به بخش کشاورزی از جمله تولید گندم در این شهرستان شده است .

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، کریم حاج باباعلی با بیان اینکه شهرستان نهاوند پربارش‌ترین منطقه استان بود که همه ساله متوسط بارش در آن به بیش از ۵۰۰ میلیمتر می‌رسید اظهار کرد: بر همین مبنا میزان گندم و سایر محصولات کشاورزی نیز در آن بالا بود.

وی با بیان اینکه سال گذشته میزان برداشت گندم در این شهرستان بیش از ۴۵ هزار تن بود افزود: با توجه به کاهش نزولات جوی در سال زراعی گذشته پیش بینی می شود امسال میزان برداشت ما به ۲۵ هزار تن یعنی ۵۵ درصد کاهش داشته باشد.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند با بیان اینکه نزدیک به ۲۰ هکتار از اراضی قابل کشت نهاوند به گندم اختصاص دارد گفت: در نهاوند ۱۲ هزار هکتار گندم آبی و ۷ هزار و ۵۰۰ هکتار نیز دیم می قرار دارند که در اثر خشکسالی امسال میزان برداشت گندم دیم به شدت کاهش یافته است.

وی در خصوص میزان خسارت به کشت گندم گفت: به توجه کاهش بارش‌ها در سطح شهرستان اغلب کشتهای دیم قابل برداشت نبوده و حدود ۳۰ درصد نیز به زمین‌های آبی خسارت وارد شده که پیش‌بینی می شود میزان برداشت محصول از این مزارع در مقایسه با سال گذشته ۵۵ درصد افت را داشته باشد.

حاج‌باباعلی در خصوص استفاده از آب‌های زیرزمینی نیز گفت: شاید حدود ۴۰ درصد مزارع با آب‌های زیرزمینی آبیاری می‌شوند اما بقیه از آب‌های سطحی استفاده می‌کنند که البته پائین رفتن میزان منابع آب زیرزمینی از دیگر مشکلاتی است که بخش کشاورزی را تهدید می‌کند.

وی در خصوص وضعیت سن غلات در نهاوند نیز گفت: خوشبختانه ما امسال در زمین‌های آبی شاهد سن گندم نبودیم اما امسال میزان سن غلات در زمین‌های دیم افزایش زیادی داشته است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند به علت افزایش سن گندم های دیم گفت: با توجه به اینکه در کشت دیم تقریبا اغلب مزارع گندم خسارت دیده‌اند لذا کشاورزان رغبت زیادی به سمپاشی مزارع خود نداشته و همین عامل باعث افزایش سن گندم در زمین‌های دیم شده است.

وی افزود: به منظور کاهش خسارات وارده و جلوگیری از تخم‌ریزی سن غلات ما به کشاورزان پیشنهاد داده‌ایم که زمین‌های خود را شخم زده و یا دام وارد آن کنند تا آفت مزارع از بین رفته  و برای سال بعد ایجاد مشکل نکند.

 شهرستان نهاوند قطب کشاورزی استان همدان است که در بسیاری از محصولات کشاورزی و باغی مقام اول استان را دارد، از عمده ترین محصولات تولیدی بخش کشاورزی نهاوند می توان به گندم، جو، ذرت، کلزا، آفتابگردان، چغندر قند، گشنیز، نخود، لوبیا، خیار، سیب، هلو، شلیل، انواع آلو، گردو، گیلاس و دیگر محصولات باغی اشاره کرد.

در شهرستان نهاوند بیش از ۷۵ هزار هکتار زمین قابل کشت از نوع آبی و دیمی است که بیش از ۵۰ هزار هکتار آن زیر کشت انواع محصولات کشاورزی و باغی قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما