تازه های سایت

کد مطلب: 45715
19. فروردين 1400 - 8:39
طی ۲۴ ساعت ۲۰۹۵۴ بیمار مبتلا به کرونا شناسایی شدند و ۱۹۳ نفر بر اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست دادند. ۲۵۷شهرستان و تمام مراکز استان‌ها در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفتند

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، این روزها در حالی وضعیت کل کشور به دلیل موج چهارم کرونا قرمز شده و آمار مرگ‌ومیر و مبتلایان به این بیماری به شکل فزاینده‌ای رو به افزایش گذاشته که رئیس‌جمهور ۷ فروردین‌ماه در اظهارنظری عجیب اعلام کرد: «پیک کرونا تمام شده است». 

به گزارش «وطن‌امروز»، بی‌توجهی به هشدارهای پی‌درپی وزیر بهداشت و توصیه‌های جامعه پزشکی در روزهای پایانی سال گذشته نسبت به تاکید ویژه بر ماندن در خانه و نرفتن مردم به سفر در ایام نوروزی متاسفانه در پی سهل‌انگاری ستاد ملی مقابله با کرونا و در راس آن تمایل شخص رئیس‌جمهور نسبت به عدم اعمال محدودیت‌ها و سختگیری در ترددها باعث شد تا دروازه شهرها به روی مسافران نوروزی گشوده شود. در حالی که ویروس جهش‌یافته انگلیسی در برخی شهرها سر از خاکستر برآورده بود با انجام مسافرت‌های گسترده و دید و بازدیدهای نوروزی، این ویروس شعله‌ور شده و در سراسر کشور افسار پاره کرد.  

از طرفی بیان عبارت عجیب «پایان پیک کرونا» از سوی رئیس‌جمهور موجب شد تا بسیاری از هموطنانی که تصمیمی برای مسافرت نداشتند هم دچار عادی‌انگاری شده و راهی سفر شوند به طوری که به اذعان سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، در ایام تعطیلات ۱۵ هزار بیمار کرونایی، نقض قرنطینه کرده و به مسافرت رفته‌اند!

اما رئیس‌جمهور ۱۴ فروردین با یک تغییر موضع ۱۸۰ درجه‌ای نسبت به سخنان خود در ۷ فروردین که گفته ‌بود «پیک کرونا تمام شده است»، گفت: «در ۲ استان، موج چهارم آغاز شده و در برخی استان‌های دیگر نیز اگر مراعات نکنیم، ممکن است وارد موج جدید بیماری کرونا شویم!» البته با مروری بر تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا به وضوح می‌بینیم که تناقض در اظهارات و حتی عملکرد اعضای ستاد مقابله با کرونا تنها به همین یک مورد ختم نمی‌شود؛ در حالی که پیش از آغاز تعطیلات نوروز، تمام رسانه‌ها و کارشناسان حوزه بهداشت و درمان نسبت به بروز پیک جدید بیماری با بازگشایی‌ها و سفرهای نوروزی هشدار داده بودند اما اعضای ستاد با بی‌توجهی به هشدارها تمام جاده‌های کشور بویژه شهرهای مسافرپذیر را باز گذاشتند.   البته ماجرای سفرهای نوروزی تنها به همین داستان ختم نشد و درحالی که اقصی نقاط کشور ترکیه در وضعیت قرمز شیوع کرونا قرار داشت، ستاد ملی مقابله با کرونا برخلاف درخواست وزیر بهداشت، سفرها به این کشور را لغو نکرد و تصمیمی برای بستن مرزها نیز گرفته نشد. ۱۱ فروردین ماه بود که وزیر بهداشت طی نامه‌ای به وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد مبارزه با کرونا خواستار توقف سفرهای هوایی و زمینی به کشور ترکیه به مدت یک هفته شد که ۳‌روز بعد یعنی ۱۴ فروردین وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی کرونا طی نامه‌ای به حسن‌روحانی با این پیشنهاد مخالفت کرد. رئیس جمهور نیز ۱۶ فروردین ماه ضمن مخالفت با توقف ایاب و ذهاب از طریق مرزهای هوایی و زمینی به ترکیه، با پیشنهاد وزیر کشور موافقت کرد.

روند صعودی در حالی رو به افزایش است که در روز ۲۹ اسفند سال قبل و تنها یک روز مانده به سال جدید ۹ شهرستان در وضعیت قرمز، ۳۱ شهرستان نارنجی، ۲۹۵ شهرستان زرد و ۱۱۳ شهرستان در وضعیت آبی قرار داشتند؛ وضعیت تثبیت شده‌ای که می‌توانست با مراقبت بیشتر ادامه یابد و امروز شاهد جان‌باختن بیشتر هموطنان نباشیم اما اکنون نقشه کشور قرمز است.

* کل ایران قرمز شد

۲۵۷ شهرستان و تمام مراکز استان‌ها از روز ۱۸ فروردین در وضعیت قرمز قرار گرفتند. همچنین ۱۲۹ شهرستان نارنجی، ۵۱ شهرستان زرد و ۱۱ شهرستان آبی هستند. روند افزایش بستری در خیز سراسری چهارم به مراتب شدیدتر از خیزهای قبلی است. بر همین اساس استفاده از ماسک و خودداری از برگزاری دورهمی و مراسم عروسی و سوگواری ضروری است. قرار گرفتن تمام مراکز استان‌های کشور در وضعیت قرمز کرونا از دیروز چهارشنبه، ماحصل تصمیمات بدون پشتوانه علمی ستاد ملی مقابله با کرونا و بی‌توجهی به هشدارهای وزارت بهداشت است. اگرچه پیش از آغاز تعطیلات نوروز، وزیر بهداشت مخالفت صریح خود را با برقراری سفرهای نوروزی اعلام کرده و نسبت به تبعات این سفرها در شرایط شیوع کرونا هشدار داده بود اما ستاد ملی مقابله با کرونا به این هشدارها توجهی نکرد و بسیاری از جاده‌ها را برای جابه‌جایی مسافران نوروزی باز گذاشت که موجب شد بتدریج تعداد شهرهای قرمز و نارنجی افزایش یابد.

بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا، مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی، ممنوع و مشمول جریمه است. تردد شبانه در تمام شهرهای کشور از ساعت ۲۲ شب تا ۳ بامداد با خودروهای شخصی، ممنوع و مشمول جریمه ۲۰۰ هزار تومانی است. در شهرهای قرمز تنها مشاغل ضروری (گروه شغلی یک) مجاز به فعالیت هستند و فعالیت مشاغل گروه‌های ۲، ۳ و ۴ مجاز نیست. در شهرهای قرمز حداکثر ۵۰ درصد کارمندان مشاغل ضروری و مهم باید به‌ صورت حضوری فعالیت کنند و سایر ادارات هم می‌توانند حداکثر تا ۳۰ درصد به ‌صورت حضوری از کارمندان استفاده کنند، یعنی دوسوم کارمندان به ‌صورت دورکار، وظایف خود را باید انجام دهند.

در پی افزایش شمار مبتلایان و بستری‌های کرونا در کشور، سازمان نظام پزشکی کشور به ستاد مقابله با کرونا هشدار داده است: خیز چهارم کرونا باعث مرگ حداقل ۲۰ هزار نفر و رسیدن تعداد روزانه مرگ به بالای ۶۰۰ نفر خواهد شد. همین الان تعطیلی سراسری ۲ هفته‌ای اعلام کنید.

ستاد ملی مقابله با کرونا که می‌توانست با بهره گرفتن از تعطیلی در ایام نوروز، با کمترین زیان اقتصادی و کمترین آسیب به مشاغل خُرد، قرنطینه ۲ هفته‌ای اعمال کند، حالا پس از برقراری سفرهای نوروزی و افزایش تعداد شهرهای قرمز، درست در شرایطی که تمام مردم در حال بازگشت از تعطیلات نوروزی به مشاغل و کسب‌وکارهای خود هستند، مجبور به اعمال محدودیت‌ در فعالیت مشاغل است که باعث آسیب به کسب‌وکارها خواهد شد. طبق گزارش‌های موجود، ایران با ۲۳/۳ درصد مرگ و میر کرونا به ازای یک میلیون جمعیت، از کشورهای با درصد بالای مرگ‌ومیر کرونا به ازای جمعیت است.  

* آغاز گام پنجم بسیج مقابله با کرونا، بزودی

در این میان حمید سوری، رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا با اشاره به افزایش موارد مرگ‌ومیر ناشی از ابتلا به این بیماری، از آغاز گام پنجم بسیج ملی مقابله با اپیدمی کرونا در آینده نزدیک خبر داد و به تسنیم گفت: هدف از اجرای گام پنجم، کنترل طغیان کرونا در کشور است که از یکی، دو روز آینده نهایی و ابلاغ می‌شود. گام پنجم بسیج ملی مقابله با کرونا در قالب طرح محله‌محور شهید سلیمانی در کشور اجرا خواهد شد.  

* خطر ۴ رقمی شدن آمار روزانه فوتی‌ها با شیوع ویروس انگلیسی

روند رو به رشد آمار مراجعه مبتلایان به ویروس «کووید-۱۹» به مراکز درمانی و بستری شدن شمار قابل توجهی از آنها در بیمارستان‌های کشور، نگرانی‌های فراوانی را در میان جامعه پزشکی در خصوص افزایش آمار جان‌باختگان ناشی از کرونا ایجاد کرده است.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به لزوم تعطیلی ۲ هفته‌ای در تهران در وضعیت قرمز کرونایی، گفت: تا ۳-۲ هفته آینده میزان مرگ‌های ناشی از کرونا در کشور افزایش می‌یابد و حتی شاهد مرگ ۴۰۰ تا ۵۰۰ کرونایی خواهیم بود. اما بحث این است که باید اقدامی انجام دهیم که آمار مرگ‌ومیر به بالای ۱۰۰۰ مرگ در روز نرسد، بنابراین باید در وضعیت کنونی اقدامات لازم را انجام دهیم تا این آمار ۴ رقمی نشود.

دکتر پیام طبرسی در گفت‌وگو با ایسنا، ‌با اشاره به وضعیت خطرناک کرونا در کشور، گفت: در حال حاضر وضعیت بیماری بسیار نامناسب است و اگر اقدامی انجام نشود، ‌متاسفانه هفته‌های سختی در انتظار پایتخت‌نشینان خواهد بود.

وی با بیان اینکه واقعا وضعیتی بدتر از این را نمی‌توان متصور بود و شرایط بد است، افزود: اگر این روند ادامه یابد، میزان مرگ‌ها بیش از پیش افزایش می‌یابد. در حال حاضر هنوز مرگ‌ومیر ناشی از «کووید-۱۹» در سنین بالا بیشتر است اما به هر حال جوانان هم در مواردی بدحال شده و جان می‌بازند.

طبرسی با بیان اینکه این وضعیت قابل پیشگیری بود و می‌شد در تعطیلات عید بهتر عمل و وضعیت بیماری را کنترل کرد، ادامه داد: در حال حاضر تنها راه کنترل این شرایط، تعطیلی است، بنابراین حداقل باید تعطیلی ۲ هفته‌ای را در تهران داشته باشیم.

وی ادامه داد: ویروس جهش‌یافته افراد زیادی را درگیر می‌کند و هر یک نفر ممکن است ۷ تا ۸ نفر را آلوده کند. وقتی تعداد مبتلایان افزایش یابد، میزان مرگ‌ومیر هم افزایش می‌یابد. در صورت ابتلا به ویروس جهش‌یافته شدت بیماری هم بیشتر است.  

* ۲۰۹۵۴ بیمارجدید کرونا طی ۲۴ ساعت شناسایی شدند و ۱۹۳ مبتلا در یک شبانه‌روز فوت کردند

آمار مبتلایان و مرگ‌ومیر ناشی از بیماری «کووید-۱۹» در کشور با سیر صعودی همچنان در حال افزایش است طوری که طی ۲۴ ساعت ۲۰۹۴۵ نفر از هموطنان‌مان به این بیماری مرگبار مبتلا شده‌اند و متاسفانه ۱۹۳ نفر نیز در این مدت زمانی جان خود را از دست دادند.

سخنگوی وزارت بهداشت دیروز با اشاره به فوت ۱۹۳ بیمار مبتلا به کرونا در کشور طی ۲۴ ساعت، ‌ گفت: با این حساب مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۶۳ هزار و ۶۹۹ نفر رسید.

سیماسادات لاری‌ گفت: طی یک شبانه‌روز بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۰ هزار و ۹۵۴ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شد که ۲ هزار و ۳۱۹ نفر از آنها بستری شدند.

وی افزود: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت (ظهر روز سه‌شنبه تا ظهر روز چهارشنبه)، ۱۹۳ بیمار «کووید-۱۹» نیز جان خود را از دست دادند و به این ترتیب مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۶۳ هزار و ۶۹۹ نفر رسید.

لاری تاکید کرد: خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۶۷۵ هزار و ۸۹۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. به گفته وی، ۴ هزار و ۱۷۷ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.  

* در خانه بمانید

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه با اشاره به شرایط خطرناک و شیب تند افزایش کرونا در کشور، گفت: درخواست ما از مردم در تمام گروه‌های سنی این است که تا حد امکان در خانه بمانند و جز در موارد ضروری منزل را ترک نکرده و در صورت نیاز به خروج از منزل ضمن استفاده از ماسک از هر گونه حضور در تجمعات به طور جدی خودداری کنند.

وی گفت: شیوع ویروس جهش‌یافته انگلیسی در سراسر کشور با سرعت رو به افزایش بوده و شیب موارد ابتلا و بستری ناشی از کرونا، در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به‌مراتب تندتر از خیزهای دوم و سوم است.

وی افزود: ما در یک جنگ تمام‌عیار با بیماری «کووید-۱۹» به سر می‌بریم و مطمئنا طی روزهای آتی شاهد افزایش آمار موارد مرگ‌ومیر ناشی از بیماری خواهیم بود.  

* زاهدی: موج چهارم کرونا نتیجه بی‌تدبیری‌هاست

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از بی‌برنامگی برای مقابله با ویروس کرونا انتقاد کرد و از هیات‌رئیسه مجلس خواست که به دلیل آغاز موج چهارم کرونا از وزیر بهداشت برای حضور در جلسات علنی هفته آینده مجلس جهت ارائه گزارش دعوت کند.

محمدمهدی زاهدی در جلسه علنی دیروز مجلس در تذکری به رئیس‌جمهور به عنوان رئیس ستاد مقابله با کرونا، تصریح کرد: این چه بی‌تدبیری و سوء‌مدیریت، بی‌توجهی و بی‌برنامگی برای مقابله با ویروس کرونا بود؟ از تعطیلات نوروز سوءاستفاده شد و قرنطینه‌ای صورت نگرفت که نتیجه آن آمار وحشتناک مبتلایان به کرونا و آغاز موج چهارم است.

وی افزود: چه کسی پاسخگوی آمار بالای مرگ‌ومیر است؟ ما رئیس‌جمهور را مسؤول می‌دانیم، لذا از هیأت‌رئیسه انتظار داریم ایشان جهت پاسخگویی به مجلس فراخوانده شده و وزیر بهداشت نیز هفته آینده در مجلس برای ارائه گزارش حضور یابد.

* به هر طریق ممکن برای ممنوعیت سفر درخواست دادم

وزیر بهداشت در نامه‌ای خطاب به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی، با اشاره به اینکه برخی مرگ مردم سرزمین را ابزار سیاسی می‌کنند تا بتوانند ورشکستگی گذشته را شاید جبران و در ماه‌های پیش رو آب رفته به جوی را بازگردانند، تاکید کرده است: آنها برای فروپاشی نظام سلامت و تسلیم در مقابل بیماری، شعار ترغیب به استعفای این تیم را سر می‌دهند. سعید نمکی خاطرنشان کرد: علاوه بر عوامل خطرزایی همچون صف‌های طولانی تهیه ارزاق عمومی، مسافرت‌ها و دورهمی‌ها نیز وضعیت جدیدی برای کشور رقم زد.  

عزیزان، نیک آگاه باشند که اینجانب به شیوه مکتوب یا گفتمان آکنده از اعتراض، تقاضا و التماس هر چه باید، قبل از تعطیلات منعکس کردم؛ می‌دانستم که کوچک‌ترین بی‌احتیاطی برای شما عزیزان چه موج سخت و طاقت‌فرسای دیگری خواهد آفرید که با همه امواج قبلی متفاوت است.  

***

    فعالیت مشاغل گروه‌های ۲ و ۳ در شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع شد   

معاون کل وزارت بهداشت اسامی مشاغلی را که در شهرهای قرمز و نارنجی باید تعطیل باشند اعلام کرد و گفت: به عنوان دستگاه ناظر گلایه داریم که هنوز در شهرهایی که از چند روز قبل قرمز اعلام شدند، خصوصا مراکز استان‌ها و بویژه تهران بسیاری از پاساژها، رستوران‌ها، بنگاه‌های املاک و... که باید تعطیل باشند، باز هستند.

دکتر ایرج حریرچی دیروز درباره ممنوعیت فعالیت اصناف در مناطق قرمز کشور، گفت: متاسفانه و با کمال تأسف از امروز ۲۵۷ شهر کشور شامل تمام مراکز استان‌ها قرمز شدند و مجموع شهرهای قرمز و نارنجی کشور به بیش از ۸۵ درصد رسید و تعداد شهرهای آبی ما فقط ۱۱ شهر است که کمتر از چند دهم درصد شهرهاست.

وی افزود: متاسفانه برخی محدودیت‌هایی که باید در شهرهای قرمز و نارنجی اعمال شود، هنوز به طور مناسب بویژه در این دوره اعمال نشده است. حریرچی با اشاره به برخی از این محدودیت‌ها، گفت: به عنوان مثال مشاغل گروه ۲ در شهرهای قرمز حتما باید به مدت ۲ هفته از روز اعلام، تعطیل باشند. حریرچی همچنین افزود: لیست مشاغل گروه ۳ که در شهرهای نارنجی باید تعطیل باشند، شامل تالارهای پذیرایی، استخرهای سرپوشیده و باشگاه‌های ورزشی، چایخانه‌ها و قهوه‌خانه‌ها و... که در کل ساعات شبانه‌روز باید تعطیل باشند.  

* برخی مانع خاموش کردن شعله‌های کرونا شده‌اند

معاون کل وزارت بهداشت همچنین با اشاره به وضعیت خطرناک کرونا در کشور، گفت: برخی در ستاد ملی کرونا مانع شدند تا از فرصت طلایی عید برای خاموش کردن شعله‌های کرونا استفاده کنیم. حریرچی با اشاره به اینکه خواسته ما ممنوعیت مسافرت بود، گفت: تاکید وزارت بهداشت این بود که از فرصت طلایی نوروز برای کاهش آمار کرونا استفاده کنیم و مانند سال گذشته که همه جا تعطیل بود امسال نیز همان‌گونه شود و جلوی مسافرت‌ها گرفته شود تا شعله‌های کرونا را خاموش کنیم.

معاون کل وزارت بهداشت تاکید کرد: برخی در ستاد ملی کرونا مانع شدند تا از فرصت طلایی عید برای خاموش کردن شعله‌های کرونا استفاده کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که چه کسانی برای تعطیلی سفرها در نوروز ۱۴۰۰ مخالفت کردند، گفت: نمی‌توانم اسامی این افراد را بگویم.

معاون کل وزارت بهداشت با اعلام اینکه شیب ابتلا به کرونا در کشور موشکی شده است، اظهار داشت: پیش‌بینی می‌کنیم موج چهارم بدتر از موج‌های قبلی باشد. وی ادامه داد: این احتمال بسیار زیاد است که به آمار روزانه ۶۰۰ فوتی برسیم. حریرچی در پایان تاکید کرد: درخواست اعمال تعطیلی‌های شدیدتر را به ستاد ملی کرونا داده‌ایم.

منبع:وطن امروز

دیدگاه شما