تازه های سایت

کد مطلب: 45536
29. اسفند 1399 - 8:10
لذت شنیدن اسب سواری شجاع و تنها از میان نخلستان، صف لشگر را می شکافد و به فرات می رسد و آب را در مشک پر می کند و هنگام برگشت با چشمان تیرخورده و دستان قلم شده، مشک را مثل طفل عزیزی در میان می گیرد تا مشک تیر نخورد و آب به خیمه ها برسد، بیاد ماندنی ترین قصه کودکی ام بود که من را شیفته نام و مرام ابالفضل العباس کرد. شیفته اباالقربه

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، در عوالم کودکی ام شوقی برای شنیدن قصه حضرت عباس در درونم جوشید. پرسیدم عباس پدر چه کسی بود؟ کاکه جوابی دارد که نه من و نه هیچ کدام از فرزندانش نفهمیدیم که منظور او چیست؟ او که تا اینجا از نام ها و نسبت ها صحبت می کرد در جوابم گفت: عباس پدر مشک بود.

لذت شنیدن اسب سواری شجاع و تنها از میان نخلستان، صف لشگر را می شکافد و به فرات می رسد و آب را در مشک پر می کند و هنگام برگشت با چشمان تیرخورده و دستان قلم شده، مشک را مثل طفل عزیزی در میان می گیرد تا مشک تیر نخورد و آب به خیمه ها برسد، بیاد ماندنی ترین قصه کودکی ام بود که من را شیفته نام و مرام ابالفضل العباس کرد. شیفته اباالقربه…

آچه خواندیم قسمتی از کتاب آب هرگز نمیمیرد خاطرات سردار جانباز میرزا محمد سلگی فرمانده گردان ۱۵۲حضرت ابالفضل لشگر ۳۲ انصار الحسین (ع) است که توسط حمید حسام نویسنده خوش قلم و با ذوق دفاع مقدس نگارش شده است و رهبر انقلاب بر این کتاب تفریظ داشتند و رهبر انقلاب در ۱۴ بهمن ماه سال ۹۵ فرمودند: «کتابی که اسمش آب هرگز نمی میرد است، شرح حال یک جانبازی است که الان در همدان است؛ واقعاً اگر ممکن بود برای من – که ممکن نیست- پا می شدم می‌رفتم همدان، دیدن این مرد.»

سردار حاج میرزامحمد سلگی، جانباز سرافراز و رئیس ستاد لشکر انصارالحسین (ع) همدان و فرمانده گردان حضرت ابوالفضل (ع) در دوران دفاع مقدس در ۱۴ فروردین ۱۳۹۹ آسمانی شد و به یاران شهیدش پیوست. میرزا محمدسلگی ۲۲ ساله بود که در جبهه فرمانده شد.

سردار سلگی به دلیل عوارض ناشی از استنشاق گازهای شیمیایی دوران دفاع مقدس و جراحات جانبازی به ملکوت اعلی پیوست.

حاج امرالله سلیم پور، مسئول موسسه فرهنگی سردار شهید حاج میرزا محمد سلگی و یکی از موثرترین افراد در سقوط سرنگونی اولین مجسمه محمدرضا شاه پهلوی در کشوردر گفت و گو با خبرنگار عصر همدان؛ گفت: ۱۸ فروردین ماه ۱۴۰۰ مراسم یادواره و نکوداشت شهید سلگی در نهاوند برگزار می شود.

وی افزود: سالگرد این شهید با سخنرانی سرلشگر محسن رضایی و مداحی صادق آهنگران و خاطره گویی سید ناصر حسینی پور از جانبازان و آزادگان دفاع مقدس که کتاب پایی که جا ماند از خاطرات وی است اجرا می شود.

مسئول موسسه فرهنگی سردار شهید حاج میرزا سلگی با اشاره به اینکه برای شهید سلگی تشیع جنازه ای برگزار نشد و شبانه دفن شد گفت: امید دارم به همت همگی بتوانیم مراسمی در خور و شان این شهید سرافراز داشته باشیم چرا که شهید سلگی فقط متعلق به نهاوند نیست و یکی از نعمات استان همدان بود.

سلیم پور افزود: شهید سلگی در سه بعد درخشید یک کشوری استانی و شهری ، در بعد کشوری همین بس که مقام معظم رهبری فرمودند اگر برایم مقدور بود به دیدار این شیهد زنده می رفتم .

وی تاکید کرد: حاج میرزا محسنات زیادی داشت و در عملیات نصر ۴ وقتی محور را تحویل گرفت با سردار شادمانی و مهدی ظفری جلسه ای داشتیم زیر تپه دو قلو که یک پیک نزد حاج مهدی ظفری آمد و صحبتی کرد که حال او دگرگون شد و وقتی ماجرا را جویا شدم، گفت: روحیه رزمندگان را عوض نکنید، زیر گام حاج میرزا خمپاره زده اند و مشخص نیست مجروح یا شهید شده است؟ حاج میرزا، با دو پای مصنوعی هیچ گاه نمازش را شکسته نخواند.

سلیم پور عنوان کرد: حاج میرزا همان موقع شهید شد و شهادتش در آن زمان رقم خورد چرا که دو پایش را از دست داد و با وجودی که دو پای مصنوعی داشت هیچ گاه ندیدم نمازش را نشسته بخواند و شجاعت مخصوصی داشت.

وی ادامه داد: فعالیت و شجاعتش زبانزد و مسئولیت های سنگینی را بر عهده می گرفت و مشاور استاندار بود اما دولت در حقش کم لطفی کرد و حتی جواب تلفن هایش را نمی دادند.

مسئول موسسه فرهنگی سردار شهید حاج میرزا سلگی گفت: او جزو افرادی بود که بنیاد شهید نهاوند را تاسیس کرد و در زمان عملیات مرصاد یک قهرمان بود و یکی در فاو و تنگه درخشید و جلوی جریانی را گرفت که محسن رضایی گفت تنگه خیبر را گرفت.

سلیم پور عنوان کرد: در عملیلات مرصاد در چار زبر در خدمت ایشان بودم و با دو پای جانبازی در خدمتش بودیم و زمانی که عملیات می خواست شروع شود جلوی دشمنان ایستا د و فرمانده گردان شهید مبارکی بود که اصلیت جنوبی داشت اما در همدان ساکن بود و بعنوان اولین شهی مرصاد معرفی شد.

وی افزود: شهید سلگی مقاومت و استقامت زبانزدی داشت و به هر وسیله ای بود تمام کارهای نشد را انجام می داد و رهبری را در مرصاد انجام داد و در اصل تنگه را شهید سلگی نگه داشت.

مسئول موسسه فرهنگی سردار شهید حاج میرزا سلگی گفت:شهید سلگی یکی از هیات امنای موکب سردار شهید همدانی بود ودر این موکب مریض شد اما با دو پای قطع شده و زیر سرم در موکب فعالیت داشت و لحظه ای از جهاد باز نماند.

سلیم پور افزود: همه شهید سلگی را می شناختند؛ ابومهدی المهندس در موکب با حاج میرزا دیدار کرد و خیلی ها به دیدار او می آمدند.

وی درباره همسر حاج میرزا گفت: بزرگترین خدمت را به حاجی کرد و هم پدر و برادرش شهید شده اند و حالا همسرش هم شهید شده و در موکب همیشه به حاجی سرکشی می کرد و لحظه ای از او غافل نمی شد.

سلیم پور ادامه داد: حاجی علاقه خاصی به خانواده داشت و برای جوانان وقت می گذاشت و تجربیاتش را در خاطرات بازگو می کرد و همیشه سعی می کرد کار جوانان را راه بیاندازد.

مسئول موسسه فرهنگی سردار شهید حاج میرزا سلگی یکی از افتخارات حاج میرزا را کتاب آب هرگز نمی میرد دانست و گفت: موسسه هم سعی می کند کارهای فرهنگی و خیره انجام دهد تا یاد و خاطره این شهید زنده بماند.

علی آژده، جانباز و پاسدار بازنشسته در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: امثال شهید سلگی خود و خانواده را وقف انقلاب و اسلام کردند و ما در این جامعه واقعا به آنها نیاز داریم و برای پاسداشت و نکوداشت آنها باید راهشان را ادامه دهیم .

وی افزود: امثال شهید سلگی زمان و تایم برایش مهم نبود و اعتبار او سرمایه اجتماعی اش بود که به معنای پول نیست بلکه بستگی به نفوذ معنوی وی دارد و نفود کلام و نگاهش است که همه را تحت تاثیر قرار می داد.

جانباز دفاع مقدس گفت: آنچه که تاثیر گذاشت و حاج میرزا را خاص کرد نفوذ معنوی ناشی از تقوای بالای او بود که همیشه هم پیگیر کار جوانان بود و خودش تماس می گرفت و جویای روند کاری آنها می شد.

سردار سرتیپ پاسدار مظاهر مجیدی، فرمانده سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان در خصوص شهید سلگی به خبرنگار ما گفت: حاج میرزا عمر پر برکت خود را در سایه‌سار قرآن و اهل بیت(ع) به مجاهدت و دفاع از مکتب علوی و فاطمی سپری کرد.

وی افزود: حاج میرزا نام خود را در لوح زرین مجاهدان شهید فی سبیل الله جاودانه ساخت و شهادت تنها پاداشی بود که می‌توانست شایسته فداکاری‌ها و مجاهدت‌های خالصانه او باشد.

علیرضا شهبازی، نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: رشادت و شجاعت حاج میرزا سلگی برا همه زبانزد است.

وی افزود: شهید سلگی افتخار نهاوند است و همه با او افتخار می کنیم.

نماینده مردم نهاوند اخلاص بالای حاج میرزا را مهمترین ویژگی او دانست و گفت: رشد معنوی و ایثارگری های حاج میرزا که ناشی از تقوای بالای ایشان بود او را از بقیه متمایز کرده بود.

احمد حسین فلاحی، سخنگوی کمیسیون آموزش و نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی گفت: یاد و خاطره همه جانبازان و سالروز تولد علمدار کربلا را گرامی می داریم.

وی افزود: شهید سلگی یکی از جانبازان به نام استان همدان بودند که مورد تمجید رهبری قرار گرفتند.

فلاحی عنوان کرد: خانواده سلگی شهیدان زیادی را تقدیم انقلاب کرده اند و حاج میرزا یکی از شهدای شاخص این خانواده است و بارزترین ویژگی او ولایت مداری وی بود.

وی ادامه داد: شهید سلگی در همه صحنه ها حضور داشتند و فرماندهی برجسته او در عملیات مرصاد که بدون دو پا تا ارتفاعات می رفت تا جلوی پیشرفت منافقین را بگیرد قابل تحسین است.

انتهای پیام/ آ

دیدگاه شما