تازه های سایت

کد مطلب: 44929
12. بهمن 1399 - 8:51
سالروز بازگشت بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی به ایران و آغاز دهه فجر؛
بازگشت به وطن بعد از ۱۴ سال تبعید/ پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری خمینی کبیر
با گسترش قیام ها و تظاهرات مردم پرشور و مصمم ایران و با شعارهای استقلال،‌ آزادی، جمهوری اسلامی بعنوان اصلی ترین خواسته مردم در نهضت انقلابی به رهبری امام خمینی و خروج شاه از ایران در ۲۶ دی ماه ۱۳۵۷ ، امام خمینی (ره) در رو ۱۲ بهمن ماه همان سال به وطن بازگشت.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، با گسترش قیام ها و تظاهرات مردم پرشور و مصمم ایران و با شعارهای استقلال،‌ آزادی، جمهوری اسلامی بعنوان اصلی ترین خواسته مردم در نهضت انقلابی به رهبری امام خمینی و خروج شاه از ایران در ۲۶ دی ماه ۱۳۵۷ ، امام خمینی (ره) در رو ۱۲ بهمن ماه همان سال به وطن بازگشت.

قرار بود حضرت امام خمینی (ره) در روز پنجشنبه ۵ بهمن ۱۳۵۷ به وطن بازگردد اما بختیار، با بستن فرودگاه ها مانع از انجام این امر شد.

با انتشار خبر بسته شدن فرودگاهها، مردم خشمگین به خیابان ها ریخته و با تحصن و شعارهای کوبنده، دولت بختیار را تحت فشار شدیدی قرار دادند.

سرانجام، تحصن‌ها و تظاهرات عظیم مردم، بختیار را مجبور کرد تا‌ فرودگاه ها را باز کند.

سرانجام در روز ۱۲ بهمن ۱۳۵۷، پرشکوه ترین استقبال تاریخی رقم خورد و هواپیمای حامل ایشان در ساعت ۹ صبح در فرودگاه مهرآباد بر زمین نشست و حضرت امام (ره) پس از ۱۵ سال تبعید به وطن بازگشت.

امام از فرودگاه به بهشت زهرا رفتند و ضمن ادای احترام به شهدای انقلاب اسلامی، سخنرانی تاریخی خود را در آنجا ایراد کردند.

امام خمینی در این سخنرانی، نخست وزیری شاپور بختیار را غیر قانونی اعلام کرده و فرمودند: من به پشتیبانی این ملت دولت تعیین می‌کنم.

بعد از ورود ایشان به کشورمان تنها ده روز طول کشید تا سایه سلطه رژیم پهلوی و ۲۵۰۰ سال استبداد شاهنشاهی برای همیشه از کشورمان رخت بر بندد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما