تازه های سایت

کد مطلب: 44865
8. بهمن 1399 - 1:37

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو به نقل از سرویس بورس مشرق، بعد از تجمع سهامداران در برابر سازمان بورس و در پی آن استعفای رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، بازار از یکم بهمن در چهار روز کاری خود روند روبه رشدی داشت و از ۱میلیون ۱۵۰ هزار واحد به ۱میلیون ۲۳۵ هزار واحد در ۶ بهمن ماه رسید. بازار امروز ۷ مرداد، با ریزش ۲۰هزار واحدی به یک میلیون و ۲۱۴ هزار واحد رسید.

در صورتی که دلار ریزش داشته باشد سوددهی شرکت‌ها پایین می‌آید که برای جبران ان باید میزان فروش را بالاتر ببرند که در این شرایط تحریمی این کار سختی است و در نتیجه احتمال کاهش ارزش سهام آن‌ها در بازار وجود دارد

این اطلاعاتی بود که امروز بر روی تابلوی بورس درج شده بود که نشان از کاهش حجم معاملات طی یک روز شد که به نظر می‌رسد بیشتر ناشی از کاهش هیجانات بازار و انتظارات سهامداران از آینده دلار و بازار است.

یکی از کارشناسان بازارهای مالی بازار این روزها بورس را شل توصیف کرد و می‌گوید که نرخ دلار بیشتر تاثیر خود را در بازار دارد و انتظارات سهامداران از نرخ آن مسیر بازار را مشخص می‌کند.

امین بهمنش کارشناس بازارهای مالی در مورد اوضاع این روزهای بورس گفت: فروشندهای بازار  اعم از حقیقی و حقوقی زیاد شده، و بازار این روزها را آهسته‌تر و کم رمق‌تر طی می‌کند. پولی که در بازار وجود دارد یا به سمت سهم‌های بزرگ در جریان است یا به سمت سهم‌های کوچک اما کمتر می‌بینیم که به صورت تعادل در بین هر دو گروه سهم‌ها حرکت کند.

بهمنش حواشی این روزهای بازار سرمایه که از سوی دولت و مجلس که در حال رخ دادن است، را امنیتی کردن مسائل اقتصادی عنوان کرد و آن را به زیان بازار سرمایه توصیف می‌داند.

او می‌گوید: ساختار بازار سرمایه باید درست شود وگرنه با بگیر و ببند بازار جواب مثبتی دریافت نمی‌کند. از اول بنا دعوت کردن بدون آگاهی دادن به مردم توسط دولت اشتباه بود، اگر آن زمان دولت از ریسک بازار سرمایه برای سرمایه‌گذاران صحبت کرده بود الان برای ریزش بازار می‌توانست توجیحی داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه حرکت نقدینگی به سمت سهم‌های کوچک بازار را حاصل تحلیل متغیرهای کلان اقتصادی مانند کاهش نرخ دلار می‌داند و می‌گوید:  ریزش قیمت دلار در روزهای اخیر سهم‌های بزرگ را اذیت کرده است، و کمی جریان پول را به سمت سهم‌ها کوچک برده است.

وی اضافه کرد: معمولا کسی به شاخص هم وزن توجه نمی‌کند؛ اما در بسیاری از مواقع به این گونه است که وقتی شاخص هم وزن منفی می‌شود توجه به سهم‌های بزرگ بیشتر می‌گردد اما این قاعده همیشگی نیست.

بهمنش نرخ دلار را مهمترین عامل در حرکت بورس عنوان کرد و افزود: فکر نمی‌کنم دلار از این مقدار پایینتر بیایید، در صورت مذاکره هسته‌ای در نهایت دلار بر روی ۲۰ هزار تومان تثبیت می‌شود و کمتر از آن به نظر زیاد منطقی نیست.

او با بیان اینکه انتظار دلار ۱۵ هزار تومان واقعی نیست اظهار داشت: در صورتی که دلار ریزش داشته باشد سوددهی شرکت‌ها پایین می‌آید که برای جبران آن باید میزان فروش را بالاتر ببرند که در این شرایط تحریمی این کار سختی است و در نتیجه احتمال کاهش ارزش سهام آن‌ها در بازار وجود دارد.

اگر شاخص کل بخواهد ریزش کند، نهایت به یک میلیون ۱۲۰ یا یک میلیون ۱۵۰ هزار  واحد می‌رسد، با این حال نمی‌تواند بر روی این اعداد حساب کرد چرا که تحلیل تکنیکال زمانی جواب می‌دهد که دستکاری در بازار صورت نگیرد و بازار مسیر خود را طی کند

افزایش قیمت کالاهای جهانی، افزایش قیمت نفت و تثبیت آن بر روی ۶۰دلار و همچنین گزارش ۹ ماهه عملکرد شرکت‌ها از دیگر دلایلی بود که این کارشناس به عنوان رشد بازار در آینده مطرح کرد.

او بر این باور است که بعد از سال نو چینی تقاضا در بازار جهانی رشد پیدا می‌کند و به تبع آن قیمت کامودیتی‌ها و سایر اقلام رشد پیدا خواهد کرد.

بهمنش گفت: زمانی که گزارش ۹ ماهه شرکت‌ها بیرون بیایید این احتمال وجود دارد که نسبت قیمت به سودآوری (p/e) شاخص‌سازها و سهم‌های بنیادی به ۸ هم برسد که این موضوع می‌تواند برای سهامداران امیدوار کننده باشد.

به گفته او، اگر شاخص کل بخواهد ریزش کند، نهایت به یک میلیون ۱۲۰ یا ۱میلیون ۱۵۰ هزار  واحد می‌رسد، با این حال نمی‌تواند بر روی این اعداد حساب کرد چرا که تحلیل تکنیکال زمانی جواب می‌دهد که دستکاری در بازار صورت نگیرد و بازار مسیر خود را طی کند.

 

منبع:بازار

دیدگاه شما