تازه های سایت

کد مطلب: 44677
23. دى 1399 - 8:47
سد گرین نهاوند سرانجام پس از چندین بار شروع عملیات اجرایی و توقف مجدد با گرفتن مجوز استفاده از ماده ۵۶ به شیوه‌ای جدید قرار است عملیات احداث آن شروع شود تا دیگر مشکلات اعتباری نداشته باشد چون مردم نهاوند از وعده‌های محقق نشده در مورد سد خسته شدند.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، مجوز استفاده از ماده ۵۶ سد گرین نهاوند پس از کش‌وقوس‌های فراوان گرفته‌شده و پس از چندین مرتبه که عملیات کلنگ زنی این سد انجام و دوباره متوقف شد؛ مردم نهاوند این بار امید دارند که این پروژه پس از حدود یک دهه تکمیل شود.

عملیات اجرایی سد گرین در سال ۹۰ شروع شد و قرار بود ۶ ساله تکمیل شود ولی به دلیل نبود اعتبارات تعطیل شد و در چند نوبت دوباره عملیات اجرایی آن با حضور مسئولان کشوری آغاز ولی هر بار به دلیل مشکلات مالی تعطیل شد.

از همان ابتدا هم مشخص بود که با اعتبارات دولتی و به‌اصطلاح قطره‌چکانی مشکل این سد حل نخواهد شد و باید فکری برای این طرح شود.

این طرح قرار بود با تخصیص سریع اعتبارات به بهره‌برداری برسد اما نه‌تنها اعتبارات این طرح افزایش نیافت بلکه اعتبارات مصوب سالانه آن‌هم تخصیص پیدا نکرد.

هدف از احداث این سد تأمین آب شرب شهر نهاوند و روستاهای تابعه، تأمین آب کشاورزی این شهرستان، استفاده از پتانسیل‌های گردشگری این سد و بهره‌مندی از آب سد برای طرح‌های صنعتی این شهر است.

علاوه بر این مزیت‌ها تولید برق از نیروگاه این سد نیز از دیگر مزایای این سد مخزنی عنوان‌شده است و بارقه‌های امید را در دل کشاورزان و شهروندان ایجاد کرده بود که البته تا امروز این امر محقق نشده است.

سد مخزنی گرین با ۲۲ میلیون مترمکعب حجم ذخیره آب، ارتفاع ۷۰ متر، طول ۳۳۶ متر و عرض ۸ متر احداث می‌شود و یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های استان همدان است و چشم کشاورزان به تحقق وعده‌های مسئولان در خصوص این سد است.

ماده ۵۶ تنها راه نجات و تأمین اعتبار سد گرین

وجود مشکلات مالی و اختصاص نیافتن اعتبارات به این طرح بزرگ باعث شد تا مسئولان شهرستان برای احیای این طرح اقدام کنند و با اخذ مجوز استفاده از ماده ۵۶ توسط سازمان برنامه‌وبودجه پروژه تعطیل‌شده سد جان دوباره‌ای بگیرد.

علاوه بر مسئولان گذشته، علیرضا شهبازی، نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی یکی از وعده‌های انتخابی را شروع به کار سد گرین اعلام کرد و در این مدت نیز پیگیری‌ها دیدارهایی با مسئولان سازمان برنامه‌وبودجه کشور و مدیران عامل بانک‌های مختلف برای تأمین اعتبار این طرح داشته است.

وی در این خصوص گفت: چندین جلسه با مدیرعامل بانک کشاورزی، صادرات، تجارت و معاون سازمان برنامه‌وبودجه برای استفاده از ماده ۵۶ داشته‌ایم که به یاری خدا ثمربخش بود و مجوز استفاده از این ماده اخذ شد.

نماینده نهاوند در خصوص ماده ۵۶ توضیح داد: موضوع کنسرسیوم به‌این‌ترتیب است که ۳ بانک عامل کشاورزی، صادرات و تجارت اعتبار موردنیاز برای ادامه عملیات اجرایی پروژه سد گرین را به‌صورت وام به پیمانکار تحویل خواهند داد و پس از پایان آن، دولت موظف به پرداخت این هزینه به همراه سود آن به ۳ بانک عامل است.

شهبازی اظهار داشت: در این سرمایه‌گذاری ۳ بانک کشاورزی با سهم ۴۰ درصد، صادرات و تجارت هم هرکدام با سهم ۳۰ درصدی اعتبار سد گرین را تأمین خواهند کرد.

وی گفت: با اخذ مجوز ماده ۵۶ این طرح با همکاری ۳ بانک و با تأمین اعتبار ۳۳۰ میلیارد تومانی برای ادامه اجرای پروژه به‌زودی عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

نماینده نهاوند ادامه داد: وقتی از ماده ۵۶ استفاده می‌شود که بخش دولتی برای تأمین اعتبار یک طرح توانایی مالی نداشته باشد و سد گرین نیز این‌گونه بود و با اعتبارات دولتی چندین سال طول می‌کشید تا طرح به اتمام برسد و عملاً غیرممکن بود.

وی افزود: اینکه آقای نوبخت هم با تبصره ۵۶ موافقت کرد به معنی تأمین اعتبار دولتی نیست بلکه طبق قانون درصورتی‌که بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌ای اعلام آمادگی کرد لازم است سازمان مدیریت هم با این مشارکت موافقت کند.

شهبازی گفت: البته سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی هم متعهد شده که پس از اجرای طرح سد گرین از سوی بانک‌های مذکور اصل و سود سرمایه‌گذاری صورت گرفته آنان در پروژه را به آن‌ها بازگرداند که بااین‌وجود درنهایت اعتبارات هزینه شده برای اجرای سد از محل منابع دولتی خواهد بود.

صدور مجوز ماده ۵۶ سد گرین

منصور ستوده، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان نیز در این مورد گفت: تضمین‌نامه مجوز ماده ۵۶ قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات دولت برای پروژه سد گرین با رقم ۳۳۷ میلیارد تومان از طرف معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور صادر شد و به‌زودی ادامه عملیات اجرایی این پروژه به‌صورت ویژه آغاز می‌شود.

ستوده افزود: هدف از احداث این سد تأمین آب شرب شهرستان نهاوند به میزان سالانه ۱۹ میلیون مترمکعب و تأمین آب موردنیاز صنعت به میزان سه میلیون مترمکعب و کنترل سیلاب و جلوگیری از خسارات آن و فراهم کردن امکانات گردشگری پیرامون سد است.

وی با اشاره به اهداف تعریف‌شده برای سد گرین، گفت: طراحی‌های لازم برای مؤلفه‌های مختلف سد و بدنه، تأسیسات هیدرولیکی وابسته و جاده جایگزین توسط شرکت مهندسین مشاور آبدان فراز صورت پذیرفت و پس از برگزاری مناقصه، شرکت ساز آب کیان پار با مبلغ پیشنهادی یک هزار و ۶۸۱ میلیارد ریال به‌عنوان پیمانکار انتخاب شد.

سرمایه‌گذاری ۳۳۰ میلیارد تومانی در سد گرین نهاوند

سید سعید شاهرخی استاندار همدان نیز در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان گفت: مجوز ماده ۵۶ پروژه سد گرین با رقم ۳۳۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری از طرف دولت صادر شد و به‌زودی ادامه عملیات اجرایی این پروژه به‌صورت ویژه آغاز می‌شود.

وی گفت: این اقدام دولت با پیگیری‌های مداوم به نتیجه رسید و این کار کمک بزرگی در راستای خدمت به مردم شهرستان نهاوند است.

شاهرخی گفت: سد گرین با آب‌گیری ۲۱ میلیون مترمکعب و ۳۳۰ میلیارد تومان اعتبار ساخته می‌شود تا مشکلات آب آشامیدنی و کشاورزی این شهرستان حل شود.

احداث سد موهبتی برای شهرستان خواهد بود

احمدی از کارشناسان عمران آب نیز درزمینهٔ احداث سد می‌گوید: بد نیست بدانید که در فصول تابستان خیلی از روستاهای نهاوند با مشکل کمبود آب شرب مواجه هستند و احداث این سد خیلی از مشکلات این حوزه را حل می‌کند.

وی ادامه داد: کاربری این سد صرفاً شرب نیست و برای صنعت هم است و همچنین باعث تقویت حق آبهٔ کشاورزی نهر گاماسیاب می‌شود.

احمدی افزود: با توجه به محدودیت‌های کشوری و طرح آمایش آبی سرزمین، استفاده از منابع آبی زیرزمینی با محدودیت‌های فراوان همراه است که البته در جهت حفظ و صیانت منابع آبی عمل درستی است و با توجه به اینکه حدود پنج ماه از سال آب گاماسیاب بلااستفاده است (از اواخر آبان تا اواخر فروردین که عملاً یک قطره از آن در شهرستان استفاده نمی‌شود و تمام آن از نهاوند خارج می‌گردد) احداث این سد می‌تواند یک فرصت در این جهت و ذخیرهٔ این موهبت الهی شود.

وی ادامه داد: بودجهٔ سد از محل ردیف اعتبارات ملی نیست و از طریق تبصرهٔ ۵۶ و با رایزنی‌های شهبازی نمایندهٔ مردم نهاوند و با سرمایه‌گذاری سه بانک کشاورزی ۴۰ درصد، صادرات و تجارت هرکدام ۳۰ درصد تأمین‌شده است و از تخصیص ردیف اعتبار ملی تأمین نمی‌شود.

این کارشناس گفت: احداث این سد نه‌تنها هیچ‌گونه ضرری برای شهرستان ندارد، بلکه ضمن ذخیرهٔ آبی که هدر می‌رود باعث امنیت تأمین آب شرب شهرستان، تأمین آب موردنیاز صنعت شهرستان (تقریباً بی‌نیازی از منابع آبی زیرزمینی در این خصوص) و حتی تقویت حق آبهٔ کشاورزی نهر گاماسیاب می‌شود.

وی اظهار داشت: همچنین برای احداث سد، نیروی انسانی حدوداً ۳۰۰ الی ۴۰۰ نفری لازم است که یک امتیاز ویژه برای شهرستان است و البته در کنار سد تقویت و راه‌اندازی مجدد نیروگاه برق‌آبی گاماسیاب در دستور کار قرارداد و به‌عنوان یک کارشناس این حوزه، احداث سد را یک موهبت و یک فرصت خوب برای شهرستان نهاوند می‌دانم.

به گزارش عصر همدان، مردم نهاوند این بار امیدوار هستند تا یک‌بار برای همیشه مشکلات اعتباری سد گرین حل شود و این پروژه با تکمیل شدن کام مردم این شهر را شیرین کند.

مردم دیار نهاوند دیگر از وعده‌ها و عدم تحقق اعتبارات سد گرین خسته شدند و مسئولان نیز باید همت کنند تا عملیات اجرایی این پروژه شروع و تداوم پیدا کند.

به نظر می‌رسد بنا به گفته کارشناسان استفاده از ماده ۵۶ تنها راه نجات پروژه سد گرین باشد ولی مردم و رسانه‌ها در آینده در خصوص وعده‌های مسئولان در این خصوص پیگیری و مطالبه گری خواهند کرد و پیشرفت‌های سد گرین را برای مردم گزارش خواهند کرد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما