تازه های سایت

کد مطلب: 44650
21. دى 1399 - 14:54
پژوهشگران انگلیسی در بررسی جدیدی نشان داده‌اند که سیگار کشیدن می‌تواند امکان ابتلا به نوع شدید کووید-۱۹ را افزایش دهد.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، پژوهش جدیدی نشان می‌دهد که سیگار کشیدن با افزایش نشانه‌های کووید-۱۹ در ارتباط است و افراد سیگاری بیشتر از افراد غیرسیگاری در بیمارستان بستری می‌شوند.

پژوهشگران "دانشگاه کینگز لندن" (KCL) در این بررسی جدید، ارتباط میان سیگار کشیدن و شدت کووید-۱۹ را ارزیابی کرده‌اند. ۱۱ درصد از شرکت‌کنندگان این پژوهش، سیگاری بودند که در مقایسه با تعداد افراد سیگاری در کل انگلستان بسیار کم است اما می‌تواند ویژگی‌های مورد نیاز برای بررسی را ارائه دهد.

افراد سیگاری بیشتر در معرض ابتلا به تب قرار می گیرند

اگرچه بیش از یک سوم کاربران گزارش ندادند که حال آنها از نظر جسمی خوب نیست اما این پژوهش نشان داد افراد سیگاری در مقایسه با افرادی که سیگار نمی‌کشند، بیشتر در معرض ابتلا به تب، سرفه مداوم و تنگی نفس قرار می‌گیرند.

بار نشانه‌های کووید-۱۹ در افراد سیگاری نسبت به افراد غیرسیگاری بیشتر است. احتمال بروز بیش از پنج نشانه کووید-۱۹ در افراد سیگاری، ۲۹ درصد بیشتر است و همچنین، احتمال گزارش بیش از ۱۰ نشانه از جمله از دست دادن بویایی، کنار گذاشتن وعده‌های غذایی، اسهال، خستگی، گیجی یا درد عضلانی در این افراد، ۵۰ درصد بیشتر به چشم می‌خورد. داشتن نشانه‌های بیشتر به معنای ابتلا به نوع شدیدتر کووید-۱۹ است.

بیش از ۲ بار بستری در بیمارستان

علاوه بر این، بررسی‌ها نشان داد افراد سیگاری که پاسخ آزمایش کووید-۱۹ آنها مثبت بود، بیش از دو بار در بیمارستان بستری شده بودند.

توصیه پژوهشگران این است که ترک سیگار، به عنوان راهبردی برای برطرف کردن کووید-۱۹ در نظر گرفته شود زیرا سیگار کشیدن، هم نشانه‌های ناشی از بیماری و هم شدت آن را افزایش می‌دهد. همچنین، کاهش میزان سیگار کشیدن می‌تواند باری را که به خاطر بیماری‌های ناشی از سیگار کشیدن و بستری شدن ناشی از آن بر دوش سامانه سلامت قرار دارد، سبک کند.

"ماریو فالچی" (Mario Falchi)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: برخی از پژوهش‌ها، تاثیر محافظتی سیگار را بر افزایش خطر ابتلا به کووید-۱۹ نشان داده‌اند اما پژوهش‌هایی که در این زمینه انجام شده‌اند، می‌توانند به سادگی تحت تاثیر جهت‌گیری قرار بگیرند. نتایج پژوهش ما به وضوح نشان می‌دهند که افراد سیگاری نسبت به افراد غیرسیگاری، بیشتر در معرض خطر ابتلا به نشانه‌های کووید-۱۹ قرار می‌گیرند.

"کلیر استیوز" (Claire Steves)، از پژوهشگران این پروژه گفت: از آنجا که میزان کووید-۱۹ همچنان در حال افزایش است، باید تا جایی که می‌توانیم برای کاهش اثرات آن و یافتن راه‌هایی برای کاهش مراجعه به بیمارستان تلاش کنیم. بررسی‌های ما حاکی از این هستند که سیگار کشیدن، احتمال حضور بیمار در بیمارستان را افزایش می‌دهد؛ بنابراین ترک سیگار، یکی از کارهایی است که می‌توانیم برای کاهش پیامدهای بیماری انجام دهیم.

این پژوهش، در مجله "Thorax" به چاپ رسید.

 
 
منبع: ایسنا

دیدگاه شما