تازه های سایت

کد مطلب: 44555
15. دى 1399 - 8:52
مدیر جهاد کشاورزی نهاوند با بیان اینکه نهاوند از بستر مناسبی برای افزایش تولید روغن برخوردار است گفت: ۶۰ درصد محصول کلزا در استان توسط کشاورزان نهاوندی تولید می‌شود که البته مدتی است بنا به دلایلی رغبت کمتری به کشت آن نشان می‌دهند.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو،کریم حاج باباعلی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نهاوند اظهار کرد: شهرستان نهاوند با توجه به قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی مناسب یکی از مراکز مهم کشت دانه‌های روغنی در استان است که می‌تواند نقش مهمی در تولید روغن مورد نیاز کشور داشته باشد.

وی افزود: کلزا و آفتابگردان عمده ترین دانه‌های روغنی این شهرستان است که در هر دو محصول توانسته بیشترین تولید استان را داشته باشد.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند از کلزا به عنوان مهمترین دانه روغنی تولیدی در نهاوند یاد کرد و افزود: بیش از ۶۰ درصد محصول کلزا در استان توسط کشاورزان نهاوندی تولید می‌شود که البته مدتی است کشاورزان بنا به دلایلی رغبت کمتری به کشت آن نشان می‌دهند اما در سالهای گذشته میزان تولید این محصول به ۵ هزار تن نیز رسیده است.

وی افزود: حدود ۴۵ درصد هر دانه کلزا حاوی روغن است و در کارخانه‌های روغن‌کشی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ علاوه بر آن  مواد معدنی و غذایی باارزش فراوانی در این گیاه وجود دارد.

حاج‌باباعلی با بیان اینکه گیاه آفتابگردان نیز به دو شکل آجیلی و روغنی در این شهرستان کشت می‌شود افزود: در سال زراعی گذشته بیش از یک‌هزار و ۴۰۰ هکتار از مزارع شهرستان به کشت دانه آفتابگردان اختصاص داشت که البته استقبال کشت آجیلی آن بیشتر است. 

وی وجود کارخانه روغن در این شهرستان را یکی از مزیت‌ها برای تشویق کشاورزان به کشت دانه‌های روغنی عنوان کرد و افزود: وجود مجتمع کشت و صنعت در این شهرستان مزیتی مهم برای رونق کشت دانه های روغنی به ویژه کلزا از سوی کشاورزان منطقه است زیرا این مجتمع تمام محصولات تولید را با قیمتی مناسب خریداری می‌کند.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند در این زمینه افزود: با توجه به وجود مجتمع کشت و صنعت اخیراً این شهرستان به‌ عنوان محل ذخیره روغن غرب کشور معرفی‌ شده که انتظار می‌رود در سال‌های اخیر با حل مشکلات کشاورزان این شهر حتی به قطب تولید دانه روغنی کلزا در کشور تبدیل شود.

وی بر لزوم توجه بیشتر به پتانسیل‌های موجود شهرستان نهاوند و ایجاد زمینه لازم برای توسعه تولید روغن تاکید کرد و گفت: در شرایط کنونی که دشمنان وارد جنگ اقتصادی با ما شده‌اند حمایت از تولیدکنندگان می تواند میزان اتکا ما به خارج را کمتر کرده و شرایط لازم را برای خودکفایی فراهم سازد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما