تازه های سایت

کد مطلب: 44541
14. دى 1399 - 8:43
باغ‌داران نهاوندی چشم‌انتظار ورود سرمایه‌گذار؛
میوه‌های نهاوند از استان‌های دیگر سر درمی‌آورند
میوه‌های نهاوند، قطب تولید میوه به‌دلیل عدم فرآوری و وجود صنایع تبدیلی در این شهرستان، سر از سایر استان‌ها درمی‌آورد و سود فرآوری و صادرات این محصولات به جیب دیگران می‌رود.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، با وجود تمام تحولات فناورانه، پیـشرفته‌تـرین کـشورهای صـنعتی توسـعه بخش کشاورزی را نه‌تنها مکمل بخش صنعت می‌دانند، بلکـه اهمیـت تولیـد غـذا را در پیوند با امنیت ملی خود نیز ارزیابی می‌کنند و در کـشور مـا عـلاوه‌بـر اینکـه توسـعه صنعتی نسبتی با روندی کـه در دنیـا صـورت مـی‌گیـرد نـدارد، از ارتبـاط آن بـا بخـش کشاورزی نیز غفلت شده است.

با توجه به امکانات وسیع ایران، برخورداری از تنوع آب‌وهـوایی و امکـان تولید تقریباً تمام انواع محـصولات منـاطق معتـدل، نیمـه‌گرمـسیری و گرمـسیری بودن و همچنین کیفیت بالای محصولات تولیدی آن، ایـران یکـی از پـنج کشور جهان بوده که در تولید حدود ٢٠ محصول کشاورزی جزء تولیدکننـدگان عمـده است.

تولید محصولات باغی در ایران یکی از امتیازات در فرآوری و تازه‌فروشی این تولیدات بوده و در استان‌ها و شهرهای مختلف تولیداتی با ظرفیت صادرات داریم که از این فرصت نیز استفاده می‌شود.

شهرستان نهاوند در استان ‌همدان یکی از قطب‌های تولید میوه بوده که متأسفانه استفاده بهینه‌ای از این ظرفیت در استان نشده و شاید بیش از نیمی از محصولات باغی تولیدی این شهرستان سر از سایر استان‌ها و شهرها درمی‌آورد.

عدم فرآوری محصولات باغی ضعفی در بخش کشاورزی این شهرستان است که با وجود باغ‌های میوه بسیار در این منطقه، اما متأسفانه تا به امروز اقدامی در حوزه فرآوری این محصولات نشده و مسئولان آن‌گونه که باید، به این مهم ورود نکرده‌اند.

یکی از درخواست‌های مردم نهاوند ایجاد صنایع تبدیلی تولیدات باغی در این شهرستان است تا از خروج محصولات با قیمت پایین از استان جلوگیری شود و به این منظور با یکی از دهیاران و رئیس جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند گفت‌و‌گو کردیم.

دهیار روستای حسین‌آباد از توابع شهرستان نهاوند در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما ضمن تأکید بر اینکه بیشتر تولید محصولات باغی شهرستان نهاوند به‌دلیل عدم امکان فرآوری به سایر استان‌ها ازجمله مشهد ارسال می‌شود، اظهار کرد: درصورت فرآوری محصولات و کنسانتره، از خروج محصولات باغی از شهرستان نهاوند جلوگیری می‌شود.

عباس ابوالفتحی با بیان اینکه اکنون بیشتر محصولات پادرختی نهاوند از ترس خراب شدن به مشهد با قیمت پایین ارسال می‌شوند، گفت: این محصولات در مشهد و در کارخانه‌های تولید آبمیوه استفاده می‌شود.

وی با طرح این سؤال که درصورت ایجاد کارخانه‌های فرآوری و کنسانتره چرا باید محصولات باغی نهاوند به تهران، تبریز و یا مشهد ارسال شود؟ بیان کرد: نهاوند همچون شهرستان ملایر که اکنون فرآوری کشمش دارد، چرا نباید به‌صورت حرفه‌ای کار کند؟

دهیار روستای حسین‌آباد از توابع شهرستان نهاوند افزود: اکنون تنها اقدام در بحث تولیدات باغی نهاوند این است که محصولات را برای ایام عید در سردخانه نگهداری می‌کنند که با این کار بیشتر محصولات نیز خراب می‌شود.

وی با بیان اینکه متأسفانه مسئولان در جهاد کشاورزی برای فرآوری محصولات باغی شهرستان کاری نکرده‌اند، تصریح کرد: مشکل کنونی نهاوند این است که فرآوری محصولات باغی را نداریم.

ابوالفتحی با تأکید بر اینکه با فراهم کردن امکان فرآوری تولیدات باغی یکی از مزایای قطعی آن برای باغدار است، ادامه داد: در این صورت باغدار محصولی را که به قیمت بسیار اندک به متقاضیان در سایر استان‌ها می‌فروشد، در استان و شهرستان خود با قیمت مناسب‌تر برای فرآوری عرضه می‌کند.

وی با بیان اینکه می‌توانیم محصولات فرآوری که در سایر استان‌ها تولید می‌شود را در همدان نیز تولید کنیم، خاطرنشان کرد: به‌عنوان مثال در زمینه خشکبار نیز حمایتی برای تولید و صادرات آن نیست.

دهیار روستای حسین‌آباد از توابع شهرستان نهاوند یادآور شد: اگر باغداری خود اقدام به تولید محصول فرآوری ازجمله میوه خشک داشته باشد، باید برای بازاریابی آن نیز اقدام کند و حمایتی وجود ندارد.

وی با تأکید بر اینکه شهرستان نهاوند با برخورداری از بهترین باغات میوه استان ظرفیت ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری این محصولات را دارد، اظهار کرد: یک کارخانه کنسرو و کمپوت نوچین در شهرستان داشتیم که سالیان سال به دلایل نامشخصی تعطیل بوده و کسی نیز پاسخگو نیست.

ابوالفتحی با بیان اینکه شهرستان نهاوند تولید انواع میوه‌های بهاره همچون آلبالو، گیلاس و غیره را دارد که می‌توان تولید کمپوت در این زمینه داشت، گفت: تولید انواع صیفی‌جات و گوجه‌فرنگی نیز در این شهرستان وجود دارد که می‌توان از این ظرفیت در تولید رب گوجه‌فرنگی استفاده کرد.

وی با تأکید بر اینکه ازلحاظ تولید حبوبات نیز شهرستان نهاوند در رده بالایی قرار دارد، بیان کرد: متأسفانه با وجود این ظرفیت‌ها، هیچ مسئولی پیگیر استفاده از این فرصت نیست و جهاد کشاورزی در این زمینه بسیار ضعیف است.

دهیار روستای حسین‌آباد از توابع شهرستان نهاوند افزود: در روستای حسین‌آباد حدود 20 هکتار از ارضای باغات هستند و محصولات باغی متنوعی در این اراضی تولید می‌شود.

وی خواستار ایجاد کارخانه‌های جانبی به‌منظور فرآوری محصولات باغی در شهرستان نهاوند شد و تصریح کرد: پس از فرآوری نیز بازاریابی محصولات مورد توجه قرار گیرد؛ متأسفانه ظرفیت‌های موجود در شهرستان نهاوند مغفول مانده است.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما مشکل محصولات باغی این شهرستان را در دو بخش دانست و یادآور شد: فضاهای سردخانه‌ای و صنایع تبدیلی محصولات باغی، دو مشکل موجود در نهاوند است.

کریم حاج‌باباعلی با بیان اینکه در بحث فضاهای سردخانه‌ای طی یک سال گذشته سه مجوز احداث سردخانه به ظرفیت 10 هزار تُن صادر شده است، خاطرنشان کرد: به‌منظور احداث دو سردخانه شروع به‌کار کرده که یکی از آن‌ها پیشرفت حدود 60 درصدی و دیگری حدود 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با تأکید بر اینکه سومین سردخانه هنوز کار اجرایی را آغاز نکرده است، یادآور شد: 25 هزار تُن فضای سردخانه‌ای در شهرستان نهاوند نیاز داریم که با ایجاد ظرفیت 10 هزار تُنی بخشی از مشکل حل خواهد شد.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند اظهار کرد: اکنون ظرفیت هفت هزار تُنی سردخانه‌ای در شهرستان فعال است و 10 هزار تُن نیز مجوز شده و درصورت بهره‌برداری از آن‌ها، هشت هزار تُن دیگر ظرفیت خالی در این بخش خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه در بحث صنایع تبدیلی نیز به‌منظور حضور سرمایه‌گذاران در این بخش از طریق روزنامه‌ها و مصاحبه‌ها فراخوان اعلام شده است، گفت: شهرستان نهاوند نیاز به ایجاد صنایع تبدیلی دارد.

حاج‌باباعلی با اشاره به پیگیری یک سرمایه‌گذار خارج از شهرستان به‌منظور ایجاد صنایع تبدیلی در نهاوند، بیان کرد: این سرمایه‌گذار پیگیر ایجاد صنایع میوه‌خشک‌کنی در شهرستان است و در آینده کنار این اقدام برای سایر فرآورده‌ها نیز توسعه کار خواهد داشت.

وی در ادامه درخصوص عدم فعالیت کارخانه نوچین این شهرستان نیز یادآور شد: این کارخانه سال‌ها تعطیل بوده، سال 68-69 راه‌اندازی و از سال 71-72 تعطیل شد؛ کارخانه اکنون به فروش رسیده و خط تولید آن درحال تبدیل به تولید رب گوجه‌فرنگی است.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند تصریح کرد: اکنون بخش خط تولید کارخانه تولید رب شهرستان راه افتاده و درحال کار برای بخش بسته‌بندی هستند تا سال آینده شاهد وارد شدن این کارخانه به مدار تولید باشیم.

وی با بیان اینکه اکنون محصولات باغی شهرستان به سایر شهرها و استان‌ها ارسال می‌شود، افزود: ایجاد صنایع تبدیلی در شهرستان بخشی به‌منظور جلوگیری از خروج محصولات تولیدی از نهاوند است.

حاج‌باباعلی با تأکید بر اینکه ایجاد کنسانتره نیازمند سرمایه‌گذاری بسیاری است، خاطرنشان کرد: تاکنون کسی به این منظور اعلام آمادگی نکرده است، اما امیدواریم سرمایه‌گذاری که به‌منظور ایجاد میوه‌خشک‌کنی وارد شهرستان شده، در این زمینه نیز ورود کند.

وی با بیان اینکه اعتبار مورد نیاز ایجاد زیرساخت‌های صنایع تبدیلی و فرآوری از سوی سرمایه‌گذار برآورد می‌شود، یادآور شد: البته ظرفیت سرمایه‌گذاری در این بخش در شهرستان وجود دارد و سرمایه‌گذاران را تماماً حمایت می‌کنیم.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند اظهار کرد: امیدواریم سرمایه‌گذاران به‌منظور ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات باغی این شهرستان ورود کنند.

وی به شناسایی اراضی منابع ملی شهرستان اشاره کرد و گفت: تعدادی از سرمایه‌گذاران را نیز به‌منظور بازدید از این اراضی برده‌ایم و اقدامات فرااداری در این خصوص انجام داده‌ایم و امیدواریم از این بن‌بست خارج شویم.

حاج‌باباعلی در پایان با بیان اینکه موافقت اصولی ایجاد میوه‌خشک‌کنی در شهرستان درحال صدور است، تصریح کرد: در آینده نزدیک شاهد بهره‌برداری از این واحد خواهیم بود.

وی با اعلام اینکه رتبه نخستین تولید انواع سیب درختی با 40 هزار تُن یعنی 35 درصد کل استان همدان به نهاوند اختصاص دارد، افزود: هم‌اکنون حدود هفت هزار و 300 باغ‌دار و بهره‌بردار در زمینه تولید سیب و محصولات باغی سخت مشغول فعالیت هستند تا قبل از بارندگی و سرما محصولات خود را برداشت کنند.

به گفته دهیار روستای حسن‌آباد اکنون بیشتر محصولات باغی نهاوند به‌دلیل عدم امکان فرآوری به سایر استان‌ها ازجمله مشهد ارسال می‌شود که درصورت فراهم بودن امکان فرآوری محصولات و کنسانتره، از خروج محصولات باغی از شهرستان جلوگیری می‌شود.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند نیز اظهار کرده که اکنون یک سرمایه‌گذار خارج از شهرستان به‌منظور ایجاد کارخانه میوه‌‌خشک‌کنی ورود کرده و موافقت اصولی درحال صدور است و درصورت انجام، شاهد بهره‌برداری از این واحد در آینده نزدیک خواهیم بود؛ البته به گفته وی ایجاد کنسانتره نیازمند سرمایه‌گذاری بسیاری بوده و تاکنون کسی به این منظور اعلام آمادگی نکرده است.

اما باید این مهم فراموش نشود که شهرستان نهاوند با توجه به ظرفیت‌های موجود و باغات میوه نیاز به ایجاد صنایع تبدیلی دارد تا به این واسطه رونق بیشتری را در شهرستان شاهد باشیم و با فرآوری در این حوزه در بحث صادرات محصولات فرآوری شهرستان نیز اقدام شود تا سود سرشار حاصل از این بخش به جیب هم‌استانی‌ها برود.

سپهر غرب/ آذین رضایی

دیدگاه شما