تازه های سایت

کد مطلب: 43549
24. مهر 1399 - 19:24
واردات حدود ۸۵ درصد روغن خوراکی کشور به‌خوبی نشان می‌دهد که مسئولان برای تشویق کشاورزان به کشت دانه‌های روغنی باید قدم‌های عملی بردارند و با حل مشکلات و تأمین نهاده‌ها، زمینه‌ساز تولید بیشتر روغن در داخل کشور شوند که توسعه کشت دانه روغنی کلزا در این بخش اهمیت ویژه‌ای دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی گرو، با توجه به اینکه حدود ۱۵ درصد روغن خوراکی کشور توسط کشاورزان تأمین می‌شود استفاده از گیاهانی که از آن‌ها روغن تولید شود بسیار ضروری و مهم است و با افزایش کاشت این محصولات وابستگی به روغن‌های خارجی کمتر می‌شود.

دانه روغنی “کلزا ” گیاهی که چند سالی می‌شود به‌عنوان یکی از کشت‌های مورد استقبال کشاورزان تبدیل به محصولی استراتژیک شده است و با درک اهمیت تولید روغن در داخل کشور توسط مسئولان؛ کشاورزان نیز انتظار دارند تا با حمایت‌های مناسب و به‌موقع سطح زیر کشت این محصول را افزایش دهند.

قطعاً هرچه میزان حمایت‌ها در این بخش بیشتر باشد کشاورزان میل و رغبت بیشتری برای کاشت این محصول مهم دارند و میزان تولید در سال‌های اخیر و کاهش و افزایش این تولیدات به‌خوبی بیانگر این حمایت‌ها و عدم‌حمایت‌ها است.

 

 

خرید تضمینی، در اختیار قرار دادن ادوات برداشت با توجه به حساسیت این گیاه به زمان برداشت، تأمین کود و نهاده‌ها باقیمت مناسب، بیمه محصول با توجه به‌احتمال سرمازدگی و سیل، ارائه تسهیلات به ازای سطح زیر کشت و حمل‌ونقل محصول در زمان برداشت ازجمله مطالبات و درخواست‌های کشاورزان از مسئولان است.

در استان همدان نیز به‌تبع کشور، کشاورزان در سال‌های مختلف میزان کاشت این محصول را کاهش و افزایش داده‌اند و هرچند مسئولان وعده حمایت از کاشت این محصول را دادند ولی کشاورزان تا به‌صورت عملی این حمایت‌ها را مشاهده نکنند رغبتی به کاشت ندارند.

شهرستان نهاوند در جنوب استان همدان به‌عنوان قطب تولید دانه روغنی کلزا از پتانسیل‌های فراوانی در این بخش برخوردار است و سالانه هزاران تن از این محصول را روانه بازار می‌کند.

بیش از ۶۰ درصد دانه روغنی کلزا استان همدان توسط کشاورزان نهاوندی تولید می‌شود و در سال‌های گذشته تولید کلزا در نهاوند به بیش از ۵ هزار تن نیز رسیده است ولی مدتی است که رغبت کشاورزان به کاشت این محصول بنا بر دلایلی کاهش‌یافته است.

 

 

وجود کارخانه روغن در این شهرستان یکی از بهترین مزیت‌های ممکن برای تشویق کشاورزان به کشت کلزا است و اخیراً نیز نهاوند به‌عنوان محل ذخیره روغن غرب کشور معرفی‌شده است که انتظار می‌رود در سال‌های اخیر با حل مشکلات کشاورزان این شهر حتی به قطب تولید دانه روغنی کلزا در کشور تبدیل شود.

۸۵ درصد روغن موردنیاز کشور وارداتی است

یزدان سیف، معاون وزیر صمت و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در سفری که به شهرستان نهاوند داشت در گفت‌وگو با خبرنگار ما از اهمیت کشت دانه‌های روغنی توسط کشاورزان گفت و اظهار داشت: در شرایط کنونی کشت دانه‌های روغنی مانند کلزا بسیار مهم است چون بخش اعظم روغن‌های ما وارداتی است.

وی افزود: گیاه روغنی کلزا را پایه طرح کشت دانه‌های روغنی قراردادیم چون کشت ارزشمند و با توجه به منابع آبی کشت کم آب بری است و حمایت‌ها برای کاشت این گیاه ادامه دارد.

سیف اظهار داشت: با تلاش کشاورزان عزیز امسال بیش از ۴۰۰ هزار تن انواع دانه‌های روغنی در کشور تولیدشده است درحالی‌که در سال‌های قبل این رقم بسیار پایی بود و در حدود ۵۰ هزار تن بود.

وی ادامه داد: حدود ۸۵ درصد روغن کشور از خارج وارد می‌شود که این عدد اهمیت توسعه کشت دانه‌های روغنی را بیش‌ازپیش نشان می‌دهد و ما باید درزمینهٔ توسعه کشت دانه‌های روغنی حرکت کنیم.

نهاوند محل ذخیره‌سازی روغن غرب کشور

با توجه به پتانسیل‌های بالای نهاوند در تولید دانه‌های روغنی مخازن شرکت نفت تعطیل‌شده نهاوند که چندین سال بدون استفاده بود به محل ذخیره‌سازی روغن اختصاص یافت.

مخازن انبار شرکت نفت نهاوند در روستای “جهان‌آباد ” بعد از انتقال شرکت نفت نهاوند به ملایر بلااستفاده باقیمانده بود و اواخر سال گذشته پیگیری‌ها برای واگذاری و کرایه این مخازن برای ذخیره روغن به بخش خصوصی به نتیجه رسید.

این مخازن پس از آماده‌سازی برای ذخیره روغن تحویل بخش خصوصی می‌شود تا گام مثبت دیگری برای توسعه شهرستان نهاوند درزمینهٔ دانه‌های روغنی برداشته شود.

در کنار این مخازن، کارخانه روغن نهاوند نیز یکی از مزیت‌هایی است که باید با تلاش مسئولان و کارشناسان کشاورزی بتواند نهاوند را به قطب تولید روغن در کشور تبدیل کنند.

 

 

کشت ۱۳۰ هکتار کلزا در نهاوند

کریم حاج باباعلی، رئیس جهاد کشاورزی نهاوند نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: گیاه کلزا ازجمله کشت‌های مهم و استراتژیک در کشور است و شهرستان نهاوند پتانسیل‌های خوبی در این زمینه دارد.

وی اظهار داشت: این کشت در تناوب زراعی با گندم و گشنیز قرار دارد و باعث افزایش تولید محصول در کشت‌های سال بعد می‌شود و بسیار ارزشمند است.

باباعلی بابیان اینکه از هر هکتار در حدود ۴ دانه روغنی کلزا برداشت می‌شود، افزود: تاکنون در شهرستان نهاوند ۱۳۰ هکتار کلزا کشت‌شده است و کشاورزان را به کشت این محصول تشویق می‌کنیم چون هم کم آب بر است و هم ارزش زیادی در تناوب زراعی دارد.

رئیس جهاد کشاورزی نهاوند به ارزش غذایی این محصول اشاره کرد و گفت: حدود ۴۵ درصد هر دانه کلزا حاوی روغن است و در کارخانه‌های روغن‌کشی مورداستفاده قرار می‌گیرد و مواد معدنی و غذایی باارزش فراوانی در این گیاه قرار دارد.

وی به تسهیلات تشویقی برای رغبت داشتن کشاورزان برای کاشت کلزا اشاره کرد و اظهار داشت: برای هر هکتار ۶ میلیون تومان وام پرداخت می‌شود و بذرهای اصلاح‌شده و کودهای مختلف نیز برای رشد محصول در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

باباعلی گفت: خوشبختانه کارخانه روغن نهاوند نیز همه کلزا تولیدی کشاورزان را باقیمت خوب خریداری می‌کند و از بابت فروش هیچ مشکلی نداریم و به همین دلیل کشاورزان را به کشت کلزا تشویق می‌کنیم.

 

 

وجود کارخانه روغن مزیت مناسبی برای شهرستان است

مومنعلی خزایی، کارآفرین برتر کشور و مدیرعامل کارخانه روغن نگین نهاوند در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: با توجه به وضعیت واردات روغن باید مسئولان همت کنند تا بتوانیم خودمان روغن کشور را تأمین کنیم.

وی اظهار داشت: کارخانه روغن نهاوند بیش از ۲۰۰ نفر اشتغال‌زایی دارد و می‌توانیم با حمایت مسئولان این مجموعه را گسترش دهیم و زمینه‌ساز اشتغال بیشتر و تولید بیشتر روغن باشیم.

خزایی افزود: انواع روغن تولیدی این واحد دارای کیفیت بسیار بالایی است و هم‌اکنون با ۶ خط تولیدی در حال فعالیت هستیم و اگر کمک کنند شرایط اشتغال وسیع‌تری در شهرستان ایجاد خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت خزل گفت: دانه‌های روغنی کلزا و دیگر گیاهان کاشته شده توسط کشاورزان نهاوندی توسط این واحد خریداری می‌شود و پس از طی فرایندهای مختلف به محصول باارزش روغن تبدیل می‌شود.

وی بیان داشت: سالانه در حدود ۵۰ هزار تن روغن خوراکی تولید می‌کنیم و دانه‌های روغنی دیگر مناطق استان را نیز خریداری می‌کنیم و درزمینهٔ تولید توانایی‌های بالایی داریم.

خزایی به ارزش غذایی روغن کلزا اشاره کرد و افزود: طبق گفته کارشناسان روغن کلزا ارزش غذایی بسیار بالایی دارد و ما باید بتوانیم با حمایت مسئولان مقدار بیشتری از این محصول را تولید کنیم و کارخانه روغن نهاوند آمادگی خرید دانه روغنی کلزا تولیدشده توسط کشاورزان را دارد.

وی در پایان گفت: روغن کلزا نگین نهاوند با بهره‌گیری از دانش روز دنیا در تصفیه و پالایش با کمترین رنگ و بهترین کیفیت تولید می‌شود و امیدواریم تولید این محصول در شهرستان بیشتر شود.

حل مشکلات کشاورزان و تأمین نهاده‌ها زمینه‌ساز تولید بیشتر دانه روغنی کلزا

به گزارش عصر همدان، باوجوداین تسهیلات و ارزش بالای دانه روغنی کلزا ولی کشاورزان نیز مشکلاتی دارند و امیدوارند با حل این مشکلات بتوانند با کشت دانه روغنی کلزا به تولید روغن و عدم وابستگی کشور به روغن‌های خارجی کمک کنند.

عدم اعلام قیمت خرید تضمینی تاکنون، عدم رغبت کمباین داران به برداشت محصول کلزا با توجه به آسان‌تر بودن برداشت دیگر کشت‌ها در مقایسه با کلزا، بروز آفت و احتمال سرمازدگی محصول با توجه به شرایط آب و هوایی نهاوند، کمبود و گرانی شدید سموم مورداستفاده در مرحله داشت و نگرانی از برداشت دیرهنگام که باعث ریزش دانه می‌شود ازجمله مشکلات کشاورزان برای کاشت دانه روغنی کلزا است.

به نظر می‌رسد مسئولان اگر واقعاً می‌خواهند وابستگی به روغن‌های وارداتی را کاهش دهند و زمینه‌ساز رونق تولید و ایجاد اشتغال در این بخش شوند باید دغدغه‌ها و مشکلات کشاورزان را کم‌تر کنند و کشاورزان نیز با توجه به قیمت مناسب این محصول رغبت خواهند کرد تا دانه روغنی کلزا بکارند و مشکلاتی که عنوان شد را هم می‌توان حل کرد تا در سال‌های آینده دوباره شاهد افزایش کاشت دانه روغنی کلزا باشیم.

گزارش از مهدی سهرابی

انتهای پیام/س

دیدگاه شما