تازه های سایت

کد مطلب: 43427
11. مهر 1399 - 8:18
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند از پیش‌بینی برداشت ۴۰ هزار تن سیب پائیزه از سوی باغداران این شهرستان در فصل پاییز خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو،کریم حاج باباعلی اظهار کرد: کار برداشت محصول سیب پائیزی از باغ‌های شهرستان از اواخر هفته گذشته آغاز شده که پیش‌بینی می‌شود ۴۰ هزار تن انواع سیب توسط باغداران برداشت شود.

وی با بیان اینکه احتمال دارد امسال میزان برداشت سیب در مقایسه با سال گذشته به دلیل بارش تگرگ کمتر شود افزود: شهرستان نهاوند مهمترین شهر استان در زمینه تولید محصولات باغی است که سالانه هزاران تن انواع محصولات باغی در آن تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند افزود:در شهرستان نهاوند مجموعا حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی باغی با محصولات متفاوت وجود دارد که از این میزان سالانه ۱۱۱ هزار تن انواع میوه به دست می‌آید.

وی سیب را از مهمترین محصولات باغی نهاوند دانست و افزود: این شهرستان در زمینه تولید سیب مقام اول استان را داراست که در صورت توجه بیشتر و حمایت از آن قابلیت رقابت با استان‌هایی مانند ارومیه و البرز را نیز داراست.

حاج باباعلی با بیان اینکه بیش از ۳۵ درصد باغات سیب استان در نهاوند قرار دارد گفت: از مجموع ۶ هزار و ۱۰۰ هکتار باغ سیب استان، بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار آن در نهاوند وجود دارد که از این میزان باغ میوه سالانه بیش از ۴۰ هزار تن انواع سیب زرد، قرمز و گرایی اسمیت برداشت می‌شود.

وی افزود: بخشی از محصولات برداشتی به صورت تازه خوری مستقیما روانه بازار مصرف شده و بخشی نیز برای مصرف عید نوروز در سرخانه‌های شهرستان ذخیره می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند نبود کارخانه فراوری میوه برای تولید بیشتر را از دیگر مشکلات موجود نهاوند عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه در نهاوند کارخانه فرآوری محصولات باغی وجود ندارد لذا این محصولات به خارج از شهرستان فرستاده می‌شود در حالی که اگر چنین کارخانجاتی در شهرستان ایجاد شود انگیزه کشاورزان برای تولید بیشتر افزایش می‌یابد.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه بخشی از سیب‌های برداشتی به صورت پادرختی هستند که از آن برای سرکه و یا آب میوه استفاده می‌شود که در صورت وجود صنایع تبدیلی ارزش افزوده آن در شهرستان مانده و می‌تواند اشتغالزایی بیشتری را در نهاوند بوجود آورد.

حاج باباعلی در پایان افزود: محصول سیب نهاوند یکی از مرغوب‌ترین انواع سیب تولید شده در استان همدان است که در صورت حمایت از بهره‌برداران این شهرستان و ایجاد صنایع تبدیلی در آن می‌تواند به یکی از قطب‌های تولید سیب کشور تبدیل شود./فارس

انتهای پیام/

دیدگاه شما