تازه های سایت

کد مطلب: 43353
6. مهر 1399 - 8:38
جمعی از بانوان مومن نهاوند در دوران دفاع مقدس از بسته‌های غذایی ارسالی به جبهه‌ها می‌خوردند تا خوراکی‌های مسموم به جبهه نرسد و این بانوان در سال‌های بعد از جنگ نیز در مقابله با داعش و پشتیبانی از مدافعان حرم و سلامت فعالیت داشتند و موردتقدیر رهبر انقلاب قرار گرفتند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی گرو، دوران خاطره‌انگیز و به‌یادماندنی دفاع مقدس یادآور رشادت‌ها و دلاور مردی‌های فرزندان غیور ایران اسلامی است که با نثار جان خود در مقابل ابرقدرت‌ها و استکبار جهانی ایستادند و در تاریخ ماندگار شدند.

حال و هوای آن روزها و بیان خاطراتی از حضور اقشار مختلف در جبهه‌ها و پشتیبانی از رزمندگان در شهرهای مختلف کشور همواره جذاب و لذت‌بخش است و به درک شرایط آن زمان کمک می‌کند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی اخیر به مناسبت هفته دفاع مقدس از بسیج همگانی و مردم و بی‌نظیر بودن همکاری و همدلی اقشار مختلف مردم در دوران دفاع مقدس تأکید کردند و از این حضور همه اقشار به‌عنوان مدلی بی‌سابقه در جهان نام بردند.

در دوران دفاع مقدس نقش اقشار مختلف و حضور همه‌جانبه در دفاع مقدس در همه شهرهای کشور مشهود بود و حضور بانوان باایمان و شجاع در پشتیبانی از جبهه‌ها بسیار تأثیرگذار و مهم بود.

شهرستان نهاوند در استان همدان یکی از شهرهای انقلابی کشور بود که آوازه مبارزاتی مردمان غیور و مومن این دیار به سال ۵۲ و تشکیل گروه انقلابی ابوذر برمی‌گردد که شهادت ۶ جوان عضو این گروه در سال ۵۲ در سال‌های اوج خفقان رژیم ستم‌شاهی نقشه عطفی در تاریخ مبارزات مردم این منطقه شد.

سرنگونی مجسمه شاه در نیمه آبان سال ۵۷ به‌عنوان اولین شهر در کشور که این کار را انجام داد نشان داد مردم این شهرستان از غیرت انقلابی و شجاعت دینی برخوردار هستند و این مسیر پرافتخار را در تاریخ انقلاب با تقدیم شهدای مانند شهید قدوسی، شهید آیت‌الله حیدری و معلم انقلابی و با بصیرت حاج محمد طالبیان باقدرت ادامه می‌دهد.

در دوران دفاع مقدس نیز تقدیم بیش از ۸۵۰ شهید سرافراز و پرورش فرزندانی همچون سردار شهید امیدی و شهید والامقام سردار شهید حاج میرزا محمد سلگی بیان‌گر شور انقلابی و اسلامی مردم این دیار است.

تشکیل هسته‌های مختلف پشتیبانی از جبهه

بانوان مومن و فداکار نهاوندی نیز در دوران دفاع مقدس رشادت‌های کم‌نظیری از خود نشان دادند و با ابتکاراتی که داشتند جبهه‌های جنگ را پشتیبانی می‌کردند که برای آشنایی باحال و هوای آن روزها با یکی از این بانوان که رزمنده دیروز بود و امروز در بحث روشنگری و بصیرت افزایی در مقابل تهاجم نرم دشمن در حال تلاش است به گفت‌وگو نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

 

 

خانم اکرم حیدری می‌گوید: متولد ۱۳۴۰ در شهرستان نهاوند است و در زمان جنگ حدود ۱۹ سال سن داشته است و در کنار بانوان نهاوندی کارهای پشت جبهه را انجام می‌دادیم.

وی می‌گوید: قبل از تشکیل بسیج با جهاد سازندگی همکاری می‌کردم و با وقوع جنگ و تشکیل بسیج خواهران به هسته‌های پشتیبانی پیوستم و در کنار کارهای پشتیبانی فعالیت‌های فرهنگی هم انجام می‌دادم.

این بانوی جهادگر نهاوندی گفت: همان‌طوری که عاشورا طلوع بی غروبی بود، دفاع مقدس هم که در امتداد نهضت عاشورا بوده شروعی بی‌پایان تا رفع ظلم از سراسر جهان است.

خانم حیدری اظهار داشت: با توجه به شرایط جبهه‌ها تعدادی از بانوان به بافت شال و دستکش و ژاکت و کلاه وارد عرصه پشتیبانی از رزمندگان شدند و هرکس به هر طریقی بود کمک می‌کرد و رهبر انقلاب نیز در سخنرانی اخیر به زیبایی از این همدلی نام بردند.

 

 

از پخت نان تا پیش‌مرگ رزمندگان جبهه‌ها شدن

وی افزود: حال و هوای عجیبی در دوران دفاع مقدس داشتیم و بانوان کمر همت بستند وزنان شهر و روستاهای نهاوند شبانه‌روزی مشغول بودند و کار می‌کردند؛ برخی در پخت نان فعال شدند و تعدادی هم در پخت کلوچه محلی فعالیت می‌کردند و هرکسی که می‌توانست گوشه‌ای از کار را می‌گرفت.

وی بابیان اینکه چندین اکیپ و هسته پشتیبانی توسط بانوان نهاوندی فعالیت‌های مختلفی داشتند به اقدام جالب و البته خطرناک یکی از اکیپ‌ها اشاره کرد و گفت: با توجه به تحرکات منافقین و افرادی که نمی‌خواستند ما در جنگ پیروز شویم، عده‌ای بانوان نهاوندی که از آن‌ها به‌عنوان پیش‌مرگ یاد می‌شد از مواد خوراکی مانند مربا و ترشیجات و دیگر خوراکی‌ها که قرار بود به جبهه ارسال شود می‌خوردند تا اگر این مواد احتمالاً مسموم شده‌اند به جبهه‌ها نرسند و رزمنده‌ها از این مواد نخورند.

این بانوی نهاوندی گفت: بانوان این هسته‌های پشتیبانی بعد از آزمودن غذاها آن‌ها را دربسته‌های مناسب روانه جبهه‌ها می‌کردند که این ایثارگری و شجاعت بانوان نهاوندی بی‌نظیر بود.

وی ادامه داد: روزهای اعزام نیرو نیز با تشکیل کمیته‌های بدرقه با دود کردن اسفند و سردادن شعارهای حماسی شور و حرارت برادران رزمنده را برای رفتن به خطوط مقدم نبرد مضاعف می‌کردند؛ و در هنگام تشییع پیکر مطهر شهدا نیز بانوان نهاوندی همه کارها را انجام می‌دادند.

خانم حیدری به کارهای فرهنگی بانوان نهاوندی هم اشاره کرد و اظهار داشت: دخترانی که آن موقع جوان بودند خیلی شور و شوق کار داشتند و فعالیت‌های زیادی داشتند که کارهای آن‌ها باید برای نسل جوان امروز ما الگو باشد آن‌ها با نوحه‌سرایی، تهیه دل نوشته و اجرای سرود و برنامه‌های این‌چنینی کارهای فرهنگی انجام می‌دادند.

وی به دیگر فعالیت هسته‌های پشتیبانی اشاره کرد و گفت: هسته‌های شستشوی پتوها و لباس‌های برگشته از جبهه‌ها هم توسط تعداد دیگری از بانوان تشکیل‌شده بود که برای شستشو به روستاهای اطراف نهاوند که دارای رودخانه بود می‌رفتند و لباس‌ها را می‌شستند و دوباره به جبهه ارسال می‌کردند.

بانوی جهادگر نهاوند گفت: حکایت‌های شنیدنی بسیاری از آن روزها به یادگار مانده است که باید برای نسل جوان بیان شود و کتاب‌های زیادی از آن روزها قابل‌چاپ است.

 

 

وی افزود: هسته دیگری که در مواقع بمباران بیشتر فعال بودند خانم‌های امدادگری بودند که دوره امدادگری را گذرانده و با کادر درمانی بیمارستان‌ها فعالیت و همکاری داشتند و به مجروحان رسیدگی می‌کردند چون چندین بار شهرستان نهاوند توسط هواپیماهای دشمن بمباران شد و تعداد زیادی شهید و مجروح شدند.

تداوم فعالیت‌های بانوان نهاوندی در زمان حمله داعش

خانم اکرم حیدری از جهادگران نهاوند در دوران دفاع مقدس ادامه می‌دهد: با پایان یافتن جنگ فعالیت این بانوان به اتمام نرسید و در مناسبت‌ها مختلف و در عرصه‌های فرهنگی تداوم داشت تا زمان حمله داعش به کشورهای منطقه که فعالیت‌های این بانوان حال و هوایی دیگر به خود گرفت.

وی افزود: در سال‌های اخیر بانوان نهاوندی مثل همه بانوان کشور از هیچ تلاشی دریغ نکردند و تعدادی از این بانوان با حمله داعش به حریم کشورهای همسایه هسته‌هایی تحت عنوان ” مدافع، مدافعان حرم ” را تشکیل دادند و برای مدافعان حرم هم پشتیبانان خوبی بودند و برای مدافعین حرم لباس گرم می‌بافتند.

این بانوی جهادگر نهاوندی گفت: تلاش بانوان در این عرصه ستودنی بود و با تهیه مواد خوراکی و بسته‌های فرهنگی برای مدافعان حرم نوع دیگری از ایثارگری خود را نشان دادند و برگ زرین دیگری را برای بانوان نهاوند رقم زدند.

 

 

شیوع کرونا و تقدیر رهبر انقلاب از بانوان نهاوند

خانم حیدری گفت: بانوانی که در زمان جنگ بودند با شیوع ویروس کرونا به همراه فرزندان جوان و نسل جوان بانوان جهادگر نهاوند وارد عرصه جدیدی شدند و راه دوران دفاع مقدس را با پشتیبانی از مدافعان سلامت تداوم بخشیدند.

وی ادامه داد: فرزندان همین بانوان در کنار مادران خود در پی شیوع ویروس کرونا با تشکیل گروه‌های جهادی به تهیه بسته‌های معیشتی، دوخت ماسک، تهیه بسته‌های بهداشتی، کمک به مدافعان سلامت اقدام کردند که اوج کارهای این جهادگران بود.

این جهادگر نهاوندی افزود: در طول چند ماهی که از شیوع کرونا می‌گذرد چندین هزار ماسک توسط بانوان جهادگر نهاوندی دوخته‌شده است و در اختیار مردم قرارگرفته است و تلاش شبانه‌روزی این بانوان مومن بسیار مؤثر بود.

 

 

وی ادامه داد: این بانوان با توجه به وجود کرونا ولی روزانه چندین ساعت کار می‌کردند و با تشکیل چندین کارگاه تولید ماسک به کمک مدافعان سلامت رفتند و کاری به‌یادماندنی کردند و نشان دادند در هر عرصه می‌توان مفید بود.

خانم حیدری گفت: وقتی رهبر معظم انقلاب در سخنرانی نیمه شعبان نام بانوان نهاوندی را بر زبان آوردند و از زحمات آن‌ها قدردانی کردند واقعاً باورکردنی نبود و در آن زمان ما مشغول تولید ماسک بودیم و روحیه ما چندین برابر شد و خستگی همه بچه‌ها رفع شد و واقعاً برای ما روز به‌یادماندنی بود.

مقابله با جنگ نرم دشمن باکار فرهنگی و بصیرت افزایی

وی به عرصه دیگری از فعالیت بانوان نهاوند در عرصه فرهنگی اشاره کرد و گفت: بعد از جنگ سخت به امر رهبر عزیزم وارد مبارزه با جنگ نرم شدم و بعد از آشنایی با جشنواره مردمی فیلم عمار درزمینهٔ روشنگری و مطالبه گری در حال فعالیت هستیم.

این بانوی جهادگر نهاوند ادامه داد: اکران فیلم‌های جشنواره مردمی فیلم عمار یکی از کارنامه‌های درخشان عملکرد بانوان نهاوند است که بهترین اکران کننده کل کشور را به خود اختصاص دادند و نشان دادند بانوان نهاوند بسیار فعال هستند.

 

 

وی افزود: اکران فیلم‌های جشنواره عمار در شهر و روستا مساجد و مدارس و حسینیه‌ها و هرجایی که امکان اکران داشته باشیم انجام می‌شود و جبهه متحدی برای بصیرت افزایی ایجاد کردیم و کار فرهنگی می‌کنیم.

خانم حیدری در پایان گفت: در برنامه‌های یادواره شهدا و برنامه‌های فرهنگی و هنری که در شهرستان برگزار می‌شود به همراه سایر دستگاه‌ها و مؤسسات و افراد فرهنگی در حال فعالیت هستیم و بانوان نهاوند نشان دادند همواره پای‌کار هستند.

گزارش از مهدی سهرابی

انتهای پیام/

دیدگاه شما