تازه های سایت

کد مطلب: 43235
29. شهريور 1399 - 8:11
رئیس اداره میراث فرهنگی نهاوند گفت: فصل ششم کاوش‌ معبد لائودیسه امسال انجام می‌شود و 900 میلیون تومان برای این منظور اختصاص یافته است.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان نهاوند با بیان اینکه امسال 900 میلیون تومان اعتبار استانی به کاوش معبد لائودیسه اختصاص یافته است، گفت: فصل ششم کاوش‌ها امسال انجام می‌شود.

معبد لائودیسه یا امام‌زاده دوخواهر یکی از آثار ارزشمند استان همدان در شهرستان نهاوند و از آثار به‌جای مانده از دوران سلوکیان است که در بافت قدیمی شهر و در محدوده دوخواهر قرار دارد؛ در سال 1322 کتیبه‌ای به زبان یونانی در محله دوخواهران نهاوند کشف شد که مربوط به پادشاه سلوکی بود.

این کتیبه اکنون در موزه ملی ایران نگهداری می‌شود و علاوه‌بر کتیبه، مجسمه‌های مفرغی کوچک منصوب به خدایان یونان در این منطقه کشف شده است و کشف این آثار باعث شد که وجود معبد یونانی در نهاوند محرز شود.

یک کارگر سنگ‌تراش به‌نام اصغر پاروند، تنها کتیبه به خط یونانی در ایران را که به کتیبه لائودیسه شهرت دارد، کشف کرد و ممانعت او از قطعه‌قطعه کردن و فروختن این کتیبه برای استفاده در ساختمان‌سازی، ‌ باستان‌شناس‌ها را به نهاوند کشاند؛ از سال 1327 که مناطق پای قلعه و دوخواهران در فهرست آثار باستانی ثبت شد، معمای بزرگ تمدن یونانی در ایران همچنان بلاتکلیف مانده است.

بنای مذهبی دوخواهران نهاوند در میان مردم محلی به‌نام امام‌زاده دوخواهران شناخته می‌شود و مردم محلی این بنا را منتسب به خواهران امام رضا (ع) می‌دانند؛ به گفته سرپرست کاوش‌های معبد لائودیسه، هیئت باستان‌شناسی معبد لائودیسه اکنون به این نتیجه رسیده است که معبد باید جایی در اطراف همین بنای مذهبی دوخواهران و یا حتی زیر این بنای تاریخی قرار داشته باشد.

سال گذشته رئیس میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری شهرستان نهاوند در گفت‌و‌گویی به مواجه بودن با چالشی بزرگ در محله دوخواهران اشاره کرده و این چالش را این‌گونه بیان کرده بود که با توجه به قرار گرفتن منطقه دوخواهران در بافت فرسوده شهر و روی گسل زلزله، ساخت‌وساز در این منطقه ممنوع و با محدودیت‌هایی مواجه بوده و این برای اهالی منطقه و خانه‌های قدیمی آن تهدید به‌شمار می‌رود.

وی همچنین عنوان کرده بود که پس از فعالیت هیئت کاوش در محوطه ملک خریداری‌شده در پشت مسجد دوخواهران و دست یافتن به آثاری از دوره قاجاریه، سرپرست کاوش اعلام کرد که برای دستیابی به آثار معبد به کاوش پشت دیوار مسجد و محل امام‌زاده احتیاج بوده و ادامه کار نیازمند گرفتن مجوز و رضایت هیئت‌امنای مسجد و اداره اوقاف است.

با توجه به اظهار نظر سرپرست کاوش در این منطقه، رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این شهرستان به دغدغه هیئت‌امنای مسجد برای فعالیت مسجد در ایام محرم و آسیب دیدن دیوار مسجد به‎علت گودبرداری غیر اصولی، سیلاب و بارش‌های فروردین‌ماه اشاره کرده و تعیین تکلیف این منطقه را منتظر دستور مقامات شهرستان و رضایت هیئت‌امنای ‌مسجد برای ادامه کاوش دانسته بود.

حال با گذشت یک سال از این موضوع در پی آن شدیم تا وضعیت تعیین تکلیف محله دوخواهران و کاوش‌ معبد لائودیسه را از رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نهاوند جویا شویم.

محسن جانجان در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما ضمن تأکید بر اینکه مردم ساکن در منطقه دوخواهران 50 سال است که اجازه ساخت‌وساز ندارند، اظهار کرد: این عدم اجازه ساخت‌وساز به‌واسطه ثبت این محل در آثار ملی بوده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته با پیگیری‌های انجام‌شده در وزارتخانه موفق به گرفتن مجوز ساخت‌وساز بعد از 50 سال برای مردم منطقه دوخواهران شدیم، گفت: مردم از این به بعد می‌توانند در این منطقه ساخت‌وساز البته با رعایت ارتفاع تعیین‌شده و نظارت میراث فرهنگی داشته باشند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان نهاوند بیان کرد: ادامه روند عدم ساخت‌وساز مشکلاتی به‌لحاظ فرسودگی بناهای مسکونی و غیر مقاوم بودن آن‌ها برای ساکنان به‎وجود آورده بود و تعیین وضعیت منطقه به‌عنوان یکی از مطالبه‌های جدی مسئولان شهرستان و مردم در دستور کار قرار گرفت.

وی با تأکید بر اینکه محوطه دوخواهران منطقه‌ای است که همچنان پژوهش‌ها در آن ادامه دارد، افزود: پنجمین فصل کاوش‌ها طی یک ماه گذشته در این منطقه دوخواهران انجام شد و فصل ششم کاوش‌ها نیز امسال انجام خواهد شد.

جانجان با بیان اینکه به دنبال کاوش معبد لائودیسه هستیم و کاوش‌ها تا تحقق این امر ادامه می‌یابد، تصریح کرد: به‌دلیل آنکه این منطقه مرکز قدیمی شهرستان نهاوند بوده، آثار تاریخی از دوران اشکانی و سلوکی کشف شده است.

وی انجام برنامه پژوهشی در منطقه دوخواهران علاوه‎بر پیگیری مطالبه مردم درخصوص ساخت‌وساز در این محوطه را از اهداف اداره مذکور برشمرد و ادامه داد: هر دو هدف در موازات یکدیگر انجام می‌شود و مشکلی در این خصوص نداریم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان نهاوند خاطرنشان کرد: سال‌های گذشته اعتباراتی به‌صورت استانی به‌منظور کاوش‌ها در این منطقه اختصاص یافته است.

وی به میزان اعتبار درنظر گرفته‌شده طی سال جاری اشاره کرد و یادآور شد: امسال نیز 900 میلیون تومان اعتبار استانی درنظر گرفته شده است و استاندار، مدیرکل میراث فرهنگی و فرماندار این مهم را اعلام کرده‌اند.

جانجان با تأکید بر آنکه امید است با اعتبار درنظر گرفته‎شده طی سال جاری این منطقه را تعیین تکلیف کنیم، اظهار کرد: این تعیین تکلیف ازنظر کار پژوهشی و مجوزهای ساخت‌وساز در مناطق فاقد آثار تاریخی در این منطقه خواهد بود.

وی با بیان اینکه محله دوخواهران 12 هکتار است، گفت: این مهم قابل توجه بوده که در برخی از مناطق هیچ‌گونه آثار تاریخی نداریم، اما باید در سایر مناطق نیز کار پژوهشی و گمانه‌زنی انجام دهیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان نهاوند بیان کرد: برنامه پژوهشی نیز برای کشف معبد لائودیسه در محدوده و عرصه مشخص‌شده با پایش ادامه خواهد داشت تا آن را به سرانجام برسانیم.

وی به تعیین تکلیف منطقه دوخواهران طی امسال اشاره کرد و افزود: با اعتبار پیش‌بینی‌شده از سوی استاندار و با توجه به اهمیت و اثرگذاری این پروژه در شهرستان نهاوند، درتلاش هستیم امسال منطقه دوخواهران را تعیین تکلیف کنیم.

جانجان با بیان اینکه امیدواریم با کشف معبد لائودیسه نقطه عطفی را در حوزه گردشگری شهرستان نهاوند رقم بزنیم، تصریح کرد: با هیئت‌های کاوش درحال رایزنی هستیم تا بتوانیم یک گروه مشترک با خارجی‌ها تشکیل داده و این موضوع را به سرانجام برسانیم.

وی در پایان یادآور شد: امیدواریم مشکلات مردم ساکن در این منطقه نیز در بحث ساخت‌وساز به‌طور کامل رفع شود.

اکنون پس از 50 سال مجوز ساخت‌وساز برای ساکنان محوطه دوخواهران گرفته شده و مشکل بافت فرسوده این منطقه با توجه به قوانین درنظر گرفته‎شده نیز قابل رفع است و ساکنان در این منطقه با رعایت ارتفاع قادر به بازسازی خواهند بود.

این مهم قابل توجه است که ضمن رفع مشکل ساخت‌وساز در این منطقه، کاوش‌ معبد لائودیسه نیز ادامه خواهد داشت و با توجه به اختصاص 900 میلیون تومان اعتبار استانی، امید است این موضوع تا پایان امسال تعیین تکلیف شود./ سپهر غرب

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما