تازه های سایت

کد مطلب: 43005
12. شهريور 1399 - 8:41
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری نهاوند گفت: ۶ خانه قدیمی در مرکز شهر و بافت فرسوده این شهرستان قرار دارد که بازسازی و مرمت آنها تاثیر بسزایی در توسعه گردشگری دارد.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، محسن جانجان افزود: خانه بیات خان درمحله دوخواهران، خانه صمصام نظام درپشت مسجد شهید حیدری، خانه شیخ عزیز علیمرادیان در ابتدای خیابان شریعتی، خانه مرتضوی روبروی بازار سنگ میل، خانه عباد مهران در محله گلشن و خانه فاطمی در خیابان فاطمی منتهی به میدان قیصریه با معماری زیبا و منحصر به فرد همگی مربوط به دوران قاجاریه است.

وی اضافه کرد: نماها و تزیین‌های این خانه‌ها با ظرافت دقیق و زیبایی نقش داده شده و اکثر بناها دارای سر در ورودی زیبایی هستند که با نقوش هندسی آجری تزئین شده ‌است و دو ستون نما در دو سوی سر در به زیبایی آن اضافه کرده است.

جانجان از مرمت خانه صمصام نظام با حدود ۶۰۰ متر زیربنا خبر داد و گفت: این خانه در خیابان فجر اسلام و واقع در پشت مسجد شهید حیدری واقع شده است.

وی بیان کرد: معمار آن حاج احمد صادقی نامی آشنا برای نهاوندی‌ها بوده و این بنا در ۲ طبقه و پیرامون حیاطی به ابعاد ۳۰×۲۱ ساخته شده که نماهای مختلفی با آجر چینی و قوس‌های متنوع تزئینی مزین شده است.

وی خاطرنشان کرد: زمان ساخت این بنای تاریخی به دوره قاجار می‌رسد که در ۲۵ اسفندماه سال ۸۰ با شماره ۵۰۴۲ در زمره آثار ملی ایران ثبت شد.

وی ادامه داد: اغلب کارشناسان هم بر این باورند که این خانه با تغییر کاربری و مرمت می‌تواند یک امتیاز خاص برای جذب گردشگر در نهاوند باشد.

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نهاوند خاطرنشان کرد: برای این طرح مطالعاتی ۴۰۰ میلیون ریال اختصاص یافته که شامل استحکام‌بخشی نقاط آسیب‌دیده، آواربرداری و حمل آوار به بیرون ازخانه، مرمت و بازسازی فضاهای آسیب دیده و اجرای طاق با مصالح خشتی است.

وی گفت: خانه صمصام یک ورودی و نمای منحصربه‌فردی دارد که سر در اصلی آن نمایی شاخص نسبت به سایر ورودی‌های آن دارد؛ البته خانه‌هایی مثل صمصام با تغییر کاربری در حوزه گردشگری شرایط شاخصی به وجود می آورد.

نهاوند شهری در غرب ایران، در جنوب شرقی استان همدان است این شهر از جمله شهرهای تاریخی ایران است که نام آن بارها در منابع تاریخی ذکر شده و آثار تاریخی و خانه های تاریخی را در دل خود جای داده است.

در شهرستان نهاوند، هفت خانه قدیمی دارای ارزش قابل توجه معماری و تزئینی وجود دارد که برخی حال و روز خوبی ندارد، اما برخی با ساماندهی و مرمت از سوی سازمان میراث فرهنگی ومالکان آن به حیات خود ادامه می‌دهند.

دیدگاه شما