تازه های سایت

کد مطلب: 42818
28. مرداد 1399 - 9:12
مدیر بنیاد مسکن نهاوند گفت: ۷۱ درصد واحدهای مسکونی روستایی در نهاوند نوسازی شده‌اند که از این لحاظ رتبه اول کشور در اختیار شهرستان نهاوند است.

به گزارش پایگاه خبری گرو، شهرستان نهاوند به دلیل قرار گرفتن در منطقه پرخطر ازنظر میزان وقوع زلزله، بیشتر از هر نقطه دیگری در استان همدان در معرض خطر قرار دارد و وقوع زلزله‌های باقدرت مختلف، گواه این واقعیت است که مردم به‌خصوص مناطق روستایی شهرستان نیازمند داشتن مسکن مقاوم هستند.

علاوه بر زلزله مخاطرات طبیعی و به‌خصوص سیل در سال‌های اخیر خسارات قابل‌توجهی به بخش مسکن روستایی شهرستان وارد کرده است که لزوم مقاوم کردن و نوسازی و بهسازی مسکن‌های روستایی را گوشزد می‌کند.

در سیل سال گذشته بود که خانه‌های زیادی در بخش‌های مختلف شهرستان نهاوند دچار خسارات کم‌وبیش شد و بنیاد مسکن به‌ عنوان متولی بازسازی این واحدها وارد عرصه شد و نسبت به بازسازی این واحدها اقدام کرد.

در مورد آخرین وضعیت مقاوم‌سازی واحدهای مسکن روستایی، میزان تسهیلات، خانه‌های خسارت‌دیده در سیل و شروع طرح اقدام ملی مسکن با علیرضا نثاری رئیس بنیاد مسکن نهاوند به گفت‌وگو نشستیم.

 

وجود ۲۳۴۵۰ خانوار روستایی در نهاوند

رئیس بنیاد مسکن نهاوند می‌گوید: کار بازسازی و نوسازی مساکن روستایی و بهسازی، جدول‌کشی، پیاده‌روسازی روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر و صدور سند مالکیت واحدها در این مناطق بر عهده بنیاد مسکن است.

 

 

وی ادامه داد: تاکنون در شهرستان نهاوند، 16هزار و 200 نفر موفق به اخذ تسهیلات نوسازی واحدهای مسکونی شده‌اند و دارای مسکن ایمن و بهسازی شده هستند.

نثاری افزود: حدود ۲۴ هزار خانوار روستایی و تقریبا ۲۷ هزار واحد مسکن روستایی داریم که با تلاش‌های صورت گرفته تعداد بسیار زیادی از این واحدها سند مالکیت دارند. همچنین 22 هزار و 650 واحد مسکن روستایی در نهاوند دارای سند هستند که این رفم معادل ۹۶ درصد کل واحدها است که با برنامه‌ریزی دقیق این عدد بالا به‌دست‌آمده است و در تلاش هستیم تا این عدد به ۱۰۰ درصد برسد.

 

شروع بهسازی ۹۳ روستا از ۱۶۸ روستا

رئیس بنیاد مسکن نهاوند با اشاره به شروع فازهای بهسازی روستاهای نهاوند اظهار داشت: این طرح در ۹۳ روستا از مجموع ۱۶۸ روستای شهرستان شروع‌شده که فاز اول در ۵۴ روستا تمام‌شده و در ۳۹ روستا هم در دست اقدام و فعالیت است.

وی ادامه داد: فاز دوم در ۱۳ روستای تقریباً بزرگ شهرستان نیز تمام‌شده است و با تخصیص اعتبار امسال نیز این روند در دستور کار خواهد بود.

نثاری گفت: برای بهسازی ۳۹ روستای گفته‌شده از محل اعتبارات ملی ۹ میلیارد تومان و ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان هم از محل استانی تخصیص‌یافته است.

 

 

مدیر بنیاد مسکن نهاوند بابیان اینکه در ۳۶ روستا عملیات خاکی و زیرسازی انجام‌شده است، تاکید کرد: حجم زیرسازی ۲۴۰ هزار مترمربع بوده است که باعث زیبایی روستاها و سهولت تردد در این مناطق می‌شود.

 

5411 هزار واحد در سیل سال گذشته بهسازی و نوسازی شدند

وی در رابطه به خسارات سیل گذشته و اقدام بنیاد مسکن گفت: با تلاش همکاران بیش از ۱۱ هزار پرونده در شهرستان در مدت کوتاهی تشکیل شد تا با جبران خسارات و بهسازی و نوسازی واحدهای مسکونی مشکلات مردم کم شود.

نثاری اظهار داشت: حدود ۳۰ درصد کل اعتبارات استان در این بخش به نهاوند اختصاص یافت و از ۷۱۵ میلیارد تومان ۲۱۱ میلیارد تومان برای بهسازی مسکن‌های روستایی به روستاییان نهاوندی تسهیلات پرداخت شد.

وی بابیان اینکه علاوه بر روستاها تعداد ۲۸۹ واحد مسکن شهری در شهر نهاوند نیز توسط بنیاد مسکن برای محرومین احداث و تحویل داده شد؛ افزود: این عزیزان که مسکن دریافت کردند تحت پوشش نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی بودند.

 

 

مدیر بنیاد مسکن نهاوند گفت: ۵۴۱۱ واحد در سیل گذشته در قالب بهسازی، بازسازی، تعمیر و معیشت تسهیلات دریافت کردند که بخش قابل‌توجهی از آن‌ها بلاعوض بود و بیش از ۹۴ درصد کسانی که به بانک‌ها معرفی شدند موفق به اخذ تسهیلات شدند.

وی عنوان کرد: برای این عزیزان نیز ۲۲ هزار تن سیمان رایگان که هدیه مقام معظم رهبری بود اختصاص یافت و تعدادی از این مساکن تکمیل‌شده‌اند و این روند همچنان ادامه دارد.

 

رتبه نخست نهاوند در نوسازی واحدهای مسکونی در کشور

نثاری با اشاره به برنامه‌های جاری این نهاد گفت: علاوه بر واحدهای دریافت‌کننده تسهیلات در سیل به‌صورت سالانه نیز سهمیه‌ای برای ساخت مسکن در نظر گرفته می‌شود که امسال تعهد شهرستان ۱۲۵۰ سهمیه است که بیش از هزار مورد به بانک‌های عامل معرفی‌شده‌اند.

وی افزود: در ۱۸ ماه گذشته بیش از ۲۶۱ میلیارد تومان اعتبار برای شهرستان اخذشده است و ۶۰۰ واحد نیز کمک بلاعوض برای تکمیل واحدهای مسکونی دریافت کرده‌اند.

 

 

مدیر بنیاد مسکن نهاوند بابیان اینکه نهاوند رتبه برتر نوسازی واحدهای مسکونی در استان و کشور را دارد، اظهار داشت: هم‌اکنون ۷۱ درصد واحدهای روستایی شهرستان نوسازی و بهسازی شده‌اند که با اتمام ساخت واحدهای جدید این عدد به بیش از ۸۰ درصد می‌رسد که قابل‌توجه است.

 

احداث ۳۲۰ واحد در فاز اول طرح اقدام ملی مسکن

وی در بخش دیگری از سخنانش به طرح اقدام ملی مسکن اشاره کرد و ادامه داد: جانمایی و کارهای مطالعاتی این طرح انجام‌شده است و در کمتر از یک ماه دیگر این کار کلنگ زنی می‌شود. نثاری افزود: در فاز اول این طرح ۳۲۰ واحد مسکن در قالب ۱۳ بلوک احداث می‌شود که ۳۰ درصد مربوط به بنا و ۷۰ درصد به فضاسازی و پارکینگ و مشاعات اختصاص می‌یابد.

رئیس بنیاد مسکن نهاوند در پایان گفت: در این طرح وام ۱۰۰ میلیون تومانی با بازپرداخت ۱۰ ساله به متقاضیانی که از طریق سامانه وزارت راه و شهرسازی از قبل ثبت‌نام کرده‌اند پرداخت می‌شود.

دیدگاه شما