تازه های سایت

کد مطلب: 42817
28. مرداد 1399 - 8:55
مدیرعامل شرکت آب‌‌منطقه‌ای استان همدان گفت: سد گرین نهاوند از طریق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی اجرایی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری گرو، منصور ستوده در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه ساخت سد گرین از طریق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حال پیگیری است اظهار کرد: موضوع تامین مالی احداث سد مخزنی گرین و تاسیسات جانبی آن با ورود سرمایه‌گذاری بخش خصوصی محقق خواهد شد.

وی به بیان کمبود اعتبارات دولتی و تاکید دولت بر اجرای پروژه‌ها توسط بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: تامین مالی احداث این سد از طریق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی پیگیری و اجرایی می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان افزود: رایزنی‌ها و مذاکراتی با بانک‌های کشاورزی، صادرات و تجارت در سطح کشور مبنی بر ایجاد کنسرسیوم انجام شده تا در این پروژه شاهد جذب حداکثر سرمایه‌ای با مبلغ ۲۵۰ میلیارد تومان باشیم.

وی به مشخصات پروژه اشاره کرد و یادآور شد: سد گرین از نوع سد سنگریزه‌ای با هسته رسی با حجم تنظیم ۲۲‌.۱ میلیون متر مکعب بوده و ارتفاع آن از بستر رودخانه ۵۶ متر است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان مطرح کرد: مجوز فراخوان سرمایه‌گذار از بانک کشاورزی دریافت شده و تفاهم‌نامه اولیه‌ای نیز با بانک کشاورزی به عنوان عامل سه بانک مرتبط، منعقد شده است.

ستوده اضافه کرد: فراخوان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام شده و حداکثر تا سوم شهریورماه مهلت ارائه پیشنهادات سرمایه‌گذاران وجود دارد.

وی تصریح کرد: زمان‌بندی بازپرداخت اصل و سود تسهیلات مورد نیاز بدین گونه است که ۶ ماه بعد از اتمام سقف تعهدات مالی سرمایه‌گذار پروژه آغاز و طی مدت سه سال در اقساط سه ماهه باز پرداخت خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با اشاره به مراتب تضمین مالی بازپرداخت اصل و سود تسهیلات مالی عنوان کرد: بازپرداخت اصل و سود و تایید آن توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور بوده و صدور ضمانت‌نامه بازپرداخت مطابق آیین‌نامه اجرایی تضمین خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: مقدار باقیمانده پولی که فعلا برای تکمیل سد گرین مورد نیاز است، ۱۸۵ میلیارد تومان است.

ستوده افزود: اگر بانک‌ها به این موضوع ورود پیدا کنند، دولت با سودی معقول حدود ۳۴۰ میلیارد تومان را با اصل آورده و سود تسهیلات دولتی تضمین و پرداخت خواهد کرد.

وی به بیان مزایای انجام پروژه از طریق بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: زمانی که بخش خصوصی عهده‌دار موضوع می‌شود، سرعت اجرای پروژه افزایش و همین‌طور قیمت تمام شده هزینه‌های صرف شده برای تحقق و اجرای طرح کاهش پیدا خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان با اشاره به تغییراتی که نسبت به برخی از مولفه‌های سد به وجود آمد گفت: برای جلوگیری از غرق شدن چشمه گاماسیاب زیر آب مخزن و جلوگیری از فرار آب، ارتفاع، حجم و برخی از مولفه‌ها تغییر پیدا خواهد کرد.

وی با بیان مزایای احداث سد گرین خاطرنشان کرد: این سد ضمن ایجاد جاذبه گردشگری برای منطقه، تامین‌کننده آب شرب و صنعت شهرستان نهاوند بوده و در تنظیم آب کشاورزی نیز بسیار موثر است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما