تازه های سایت

کد مطلب: 42732
22. مرداد 1399 - 9:58
سرپرست تیم پنجمین فصل کاوش معبد لائودیسه نهاوند با اشاره به پایان فصل کاوش اعلام کرد: نتایج این فصل کاوش نشان داد که شهر نهاوند استقرار دوره پیش از تاریخ داشته است.

به گزارش پایگاه خبری گرو، محسن جانجان درباره دستاوردهای پنجمین فصل کاوش معبد لائودیسه اظهار کرد: با توجه به کاوش‌های انجام شده به این اطمینان رسیدیم که شهر نهاوند استقرار دوره پیش از تاریخ داشته این در حالیست که تاکنون گمان می‌کردیم پایه و بنیان این شهر مربوط به دوران سلوکی است که پس از کاوش مشخص شد شهر سلوکی بر روی بقایا و استقراری از دوران پیش از تاریخ قرار دارد.

وی شرح داد: فصل پنجم کاوش معبد لائودیسه در راستای اهداف مشخصی انجام شد، این اهداف کشف سر نخ‌هایی از معبد و آزاد کردن محدوده‌های فاقد آثار بود که معضل ۵۰ ساله مردم منطقه است و ممنوعیت ساخت و ساز دارد. 

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نهاوند ادامه داد: خوشبختانه در این فصل کاوش حداقل دو هکتار از مجموعه ۱۲ هکتاری می‌تواند آزاد شود و مردم منطقه با تعریف ضوابط خاصی ساخت و سازها را انجام دهند.

جانجان توضیح داد: در فصل پنجم کاوش ۵ محدوده تعریف کردیم؛ محدوده اول عرصه پیشنهادی بوده که خط قرمز ماست و طبق روال گذشته همچنان ساخت و ساز در آن ممنوع است، علاوه بر این چهار محدوده A.B.C.D هم مشخص شد که محدوده‌های A و B در این فصل کاوش شد و تعیین تکلیف خواهند شد که آیا می‌توانند در عرصه بمانند یا باید خارج شوند.

وی با بیان اینکه حدوداً محدوده معبد لائودیسه مشخص است، مطرح کرد: در این فصل با توجه به محدودیت‌هایی مانند تخریب بعضی از ملک‌ها و کمبود  اعتبار، این محدوده کاوش نشد و در فصل بعد که امسال است، انجام خواهد شد. 

سرپرست تیم پنجمین فصل کاوش معبد لائودیسه با بیان اینکه امیدواریم با یک فصل دیگر محله دو خواهران تعیین تکلیف و معبد لائودیسه هم کشف شود، گفت: فصل پنجم سرنخ‌ها و دستاوردهای خوبی به همراه داشت.

جانجان یادآور شد: فصل پنجم فصل مهمی بود که پس از تجزیه و تجلیل داده‌ها، نتایج آن در مقالات علمی چاپ می‌شود و تقویت محل معبد لائودیسه و حل شدن قسمت زیادی از مشکل مردم منطقه از مهمترین دستاوردهای آن بود.

انتهای پیام

دیدگاه شما