تازه های سایت

کد مطلب: 42458
31. تير 1399 - 8:35
پروژه ۱۷ کیلومتری تعریض و ساماندهی محور نهاوند به شهر توریستی گیان به دلیل نبود اعتبار از بهمن‌ماه سال گذشته تعطیل‌شده است.

به گزارش پایگاه خبری گرو، شهرستان نهاوند به دلیل قرار داشتن در مسیر عبور مسافران، گردشگران و زائران سالانه شاهد عبور هزاران وسیله نقلیه بزرگ و کوچک از محورهای این شهرستان به استان‌های مرزی و شهرهای هم‌جوار است.

سالانه هزاران گردشگر و مسافر برای بازدید از مکان‌های تفریحی نهاوند به این منطقه سفر می‌کنند تا از طبیعت بکر و سراب‌های خروشان این شهرستان بهره ببرند، هرچند که با توجه به شیوع کرونا این تعداد کاهش چشمگیر داشته است.

حجم این ترددها و تصادفات منجر به فوت که متأسفانه در فصول مختلف سال کام هم‌میهنان و همشهریان را تلخ کرده است می‌طلبد تا مسئولان برای ایجاد بسترهای مناسب ازجمله احداث و ساماندهی راه‌های دسترسی به مراکز طبیعی و تفریحی نهاوند تلاش بیشتری داشته باشند و وعده‌های تحقق‌نیافته را برای مردم محقق کنند.

به‌جرئت می‌توان گفت که کمترین مسافر و گردشگری وجود دارد که به شهرستان نهاوند سفر کند و از سراب خروشان و زیبای گیان که شهرتی بین‌المللی دارد دیدن نکرده باشد و از زیبایی‌های خدادادی این سراب بکر بهره‌ای نبرده باشد.

این سراب زیبا در ۱۷ کیلومتری شهر نهاوند قرار دارد و دارای جاده‌ای دو بانده است که در ابتدای سال گذشته کار ساماندهی و تعریض این محور و تبدیل به محوری ۴ خطه شروع شد ولی به اتمام نرسیده و تعطیل شد.

 

 

تعطیلی ساماندهی محور نهاوند به گیان به دلیل نبود اعتبار

خبری که این روزها باعث تأسف همشهریان شد این بود که ساماندهی محور مهم و پرتردد شهر نهاوند به گیان به طول ۱۷ کیلومتر بنا به گفته پیمانکار پروژه با توجه به عدم تخصیص اعتبار تعطیل‌شده است.

در نامهٔ شرکت پیمانکار پروژه ساماندهی محور نهاوند به گیان به شهبازی نماینده این شهرستان عنوان‌شده است: با توجه به شروع بکار عملیات اجرایی این پروژه در ابتدای سال ۹۸ و وعده نماینده پیشین نهاوند، علیرغم کارکرد بیش از یک میلیارد تومانی در این محور هیچ پرداختی (حتی یک ریال) به پیمانکار صورت نگرفته و ضمناً کارفرمای این طرح، دستور خاتمه پیمان را به ما اعلام کرده است.

در ادامه نامه آمده است؛ این امر در شرایطی در حال شکل گرفتن است که مشکلات به وجود آمده ناشی از تعریض مسیر و تصادفات منجر به فوت، اعتراضات مردمی روستاهای منطقه را بسیار گسترده کرده است.

پیمانکار طرح ادامه می‌دهد؛ لازم به ذکر است که این طرح از بهمن‌ماه سال گذشته تعطیل می‌باشد و این پیمانکار دچار ضرر و زیان ناشی از خواب ماشین‌آلات شده است.

در پایان نامه عنوان‌شده؛ خواهشمند است که اعتبار لازم جهت ادامه کار و تخصیص و در اختیار این شرکت قرار گیرد.

 

 

طرحی ملی اما بدون تخصیص اعتبار

طرح تعریض این محور بااعتبار ۱۷ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی وزارت راه و شهرسازی کلنگ زنی شد و هدف از اجرای این طرح افزایش امنیت، اصلاح نقاط حادثه‌خیز، روان‌سازی ترافیک و تقویت و توسعه صنعت گردشگری عنوان شد ولی به دلیل نبود اعتبار تعطیل‌شده است.

مسئولان راه و شهرسازی استان و مسئولان شهرستانی نیز چندین مرتبه از این محور بازدید کردند ولی کمبود اعتبار به‌عنوان اصلی‌ترین مانع برای ادامه این طرح باعث تعطیلی این طرح‌شده است.

 

 

در بازدیدی که حسینی مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان در دی‌ماه سال گذشته از این محور داشت اعلام شد؛ “از پیمانکار انتظار داریم که تا پایان سال ۹۸ و یا فروردین سال جاری نسبت به آماده‌سازی محور برای آسفالت اقدام کند ” درحالی‌که امروز در اواخر تیرماه هنوز این اتفاق نیفتاده است.

با نامه پیمانکار مشخص‌شده است که پولی دریافت نشده است و کارفرما نیز به پیمانکار خاتمه پیمان را ابلاغ کرده است تا همچنان این محور نیمه‌کاره بماند.

 

 

اعتبار موردنیاز این طرح برای جلوگیری از تصادفات تأمین شود

پس از انتخابات اسفند گذشته و انتخاب علیرضا شهبازی به‌عنوان نماینده نهاوند در مجلس، تکمیل طرح‌های نیمه‌کاره یکی از اولویت‌های وی عنوان شد که محور نهاوند به گیان نیز یکی از این طرح‌ها است.

به‌منظور حل مشکلات محورهای مواصلاتی نهاوند وی دیدارهایی را با مسئولان سازمان برنامه‌وبودجه، معاون وزیر راه و مسئولان استانی داشته است و از مسئولان برنامه‌وبودجه درخواست تأمین اعتبار کرده است.

شهبازی در سطر نامه پیمانکار این طرح که به وی نوشته و از عدم تخصیص اعتبار گلایه کرده است خطاب به اسکندر صیدایی مدیرکل برنامه‌وبودجه استان همدان نوشته است: پیرو جلسه حضوری با دکتر پورمحمدی معاون سازمان برنامه‌وبودجه و تصمیمات اتخاذشده به خاطر جلوگیری از تکرار تصادفاتی که منجر به فوت تعدادی از عزیزانمان شده و رفع نگرانی مردم منطقه دستور فرمایید هر چه سریع‌تر اعتبار موردنیاز تأمین و کار اتمام پروژه جاده نهاوند به گیان به پایان برسد.

پایگاه خبری گرو، با توجه به اهمیت وجود محورهای ایمن در توسعه هر منطقه و با توجه به گردشگر پذیر بودن منطقه نهاوند و به‌ویژه سراب گیان، مسئولان باید برای به اتمام رساندن این طرح تلاش شبانه‌روزی داشته باشند.

این محور ۱۷ کیلومتری که در مرحله زیرسازی است با تبدیل به جاده‌ای ۴ خطه زمینه توسعه صنعت گردشگری در شهرستان را فراهم می‌کند و سراب گیان به‌عنوان پربازدیدترین منطقه گردشگری این شهرستان را بیش‌ازپیش به هم‌وطنان معرفی می‌کند.

مسئولان و نماینده فعلی شهرستان نهاوند نیز باید با پیگیری‌های مستمر اعتبار این طرح را که از محل اعتبارات ملی راه و شهرسازی مصوب شده است اخذ کنند تا هرچه سریع‌تر این محور تعریض و ساماندهی شود و مشخص شود طرحی که اعتبار ملی دارد چرا هنوز پیمانکار از عدم تخصیص سخن می‌گوید.

انتهای پیام/

 

دیدگاه شما