تازه های سایت

کد مطلب: 42140
7. تير 1399 - 8:56
نیروهای حشدالشعبی عراق در واکنش به توطئه مشترک آمریکا و مزدورانش در بغداد، درسی به اشغالگران آمریکایی و عوامل واشنگتن در دولت عراق دادند.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، در حالی که «مصطفی کاظمی» نخست‌وزیر عراق، و آمریکایی‌ها فکر می‌کردند نیروهای حشدالشعبی در مناطق مختلف عراق سرگرم نبرد با تروریست‌های داعشی هستند و آنها در غیاب حشدالشعبی می‌توانند هر کاری که دوست داشته باشند انجام دهند و هیچ خطری هم آنها را تهدید نکند.

بر اساس همین ذهنیت، شماری از نیروهای تحت فرمان «مصطفی کاظمی» نخست‌وزیر عراق، موسوم به «نیروهای مبارزه با تروریسم»، تحت نظارت و حمایت آمریکایی‌ها، پنجشنبه شب با ۴۰ خودروی زرهی به «تیپ ۴۵ حشدالشعبی» متشکل از «گردان‌های حزب‌الله عراق» یورش بردند و تعدادی از مجاهدان حشد را دستگیر کردند.

اما، آمریکا و عواملش تا به خود آمدند دیدند که بغداد به صورت کامل، تحت کنترل یگان‌های حشدالشعبی قرار گرفته است؛ با دستور فرماندهان حشدالشعبی، صدها خودرو هزاران نفر از نیروهای بسیج مردمی را سریعا در خیابان‌های پایتخت و اطراف مقر نیروهای گارد ملی، مستقر کردند و دست برتر خود را به کاظمی و سفیر آمریکا در عراق نشان دادند. به همین خاطر، عوامل آمریکا نیز مجبور شدند، رزمندگان حشدالشعبی را آزاد کنند. به هر حال، در اقدام سراسر اشتباه و غیر قابل بخشش آمریکا و کاظمی، همه متوجه شده‌اند که قدرت اصلی در بغداد دست چه کسی است و پایتخت را چه کسی کنترل می‌کند. پس از عذرخواهی کاظمی در حضور «هادی عامری» و «ابو فدک المحمداوی» فرماندهان حشد، نیروهای آزاد شده حشد در کنار ورودی منطقه سبز بغداد، که کاخ نخست وزیری در آنجا قرار دارد، نماز صبح را اقامه کردند. کاظمی به زعم خودش می‌خواست میخش را در بغداد بکوبد،‌ اما خیلی زود فهمید میخ را در سراب کوبیده است.

بر اساس خبرهای رسیده از بغداد، یک نکته مهم در ماجرای پنجشنبه شب اینکه فقط «نیروهای مبارزه با تروریسم» در این یورش و دستگیری نقش نداشتند، بلکه نیروهای «دستگاه اطلاعات» (جایی که قبلا تحت مسئولیت کاظمی بود) هم این عملیات را انجام دادند و آمریکایی‌ها نیز به طور مستقیم در آن حضور داشتند، ولی آنها لباس نیروهای مبارزه با تروریسم را به تن داشتند. با این حال، فرماندهی حشدالشعبی خیلی زود تصمیم‌گیری و اقدام کرد. به عبارت بهتر می‌توان گفت نیروهای بسیج مردمی عراق پیش از این، برای چنین رویدادهای آمادگی داشته و طرح مانور هم آماده کرده بودند. ابعاد اقدام دولت کاظمی و واکنش حشدالشعبی به این اقدام، بسیار گسترده و قابل توجه است؛کاظمی با گماشتن « الساعدی» در راس سازمان مبارزه با تروریسم – که پیش از این، عادل عبدالمهدی او را به جرم خیانت و جاسوسی علنی برای سفارت آمریکا، از کار برکنار کرده بود – فکر می‌کرد که می‌تواند هر کاری را که دوست دارد در عراق انجام دهد، اما مشخص شد که اکنون حشدالشعبی عراق بسیار قدرتمندتر و گسترده‌تر از عناصر در اختیار نخست‌وزیر این کشور و سفارت آمریکا در بغداد هستند. نکته قابل توجه اینکه، پنجشنبه شب و در آغاز ماجرا، خبرگزاری رویترز با انتشار این خبر، ادعا کرد که سه تن از فرماندهان گرداهای (حزب‌الله عراق) و سه تن از عناصر ایرانی نیز در بین بازداشت شدگان هستند و عناصر ایرانی به نیروهای آمریکایی تحویل داده شده‌اند. هر چند این خبر در همان ابتدا هم مشخص بود دروغ است. اما چیزی که لو رفت، هماهنگی کامل رویترز و با سفارت آمریکا در بغداد و شیطنت آن برای ایجاد جریان رسانه‌ای کذب است.

علاوه‌بر آن، خبر دروغ رویترز، حضور و نقش مستقیم آمریکایی‌ها در ماجرای حمله به پایگاه حشد را بر ملا کرد.

در هر حال، در ماجرای حمله به مقر حشدالشعبی، آمریکا و کاظمی، هر د و رو دست خوردند و این اتفاق در پرونده سیاه ۱۶ ساله آمریکا در عراق ثبت خواهد شد.

فرماندهی عملیات مشترک عراق بعد از ظهر دیروز در بیانیه‌ای، اعلام کرد که عملیات دستگیری با حکم دستگاه قضایی انجام شده است. در این بیانیه ادعا شد، رخدادهای پنجشنبه شب، تعرض به نیروهای حشدالشعبی نبود و تنها به پایگاه افراد مسلحی حمله شد که ادعای وابستگی به حشدالشعبی دارند.

واکنش‌ها

«نصر الشمری» سخنگوی مقاومت اسلامی نجباء وابسته به حشدالشعبی، با اشاره به برخی تلاش‌ها برای ایجاد فتنه داخلی در عراق، گفت: «چنین دسیسه‌ای بدون شک اقدامی مذبوحانه بوده و برای طراحان آن، پیامدهایی به دنبال خواهد داشت که هرگز انتظار آن را نمی‌کشند.»

به گزارش ایسنا، « نوری مالکی» رهبر «ائتلاف دولت قانون» در توئیتی نوشت: حشدالشعبی سازنده پیروزی و عامل قدرت مردم و دولت است. وی ضمن تاکید بر اینکه احترام به حشد لازم است، هشدار داد که مردم عراق نباید در دام فتنه‌گران بیفتند.

منبع: کیهان

دیدگاه شما