تازه های سایت

کد مطلب: 42091
3. تير 1399 - 8:40
شهرستان نهاوند با تولید بیش از ۴۰ درصد عسل استان همدان سالانه ۱۵۰۰ تن از این محصول باارزش را روانه بازار مصرف می‌کند ولی این صنعت اشتغال‌زا برای رسیدن به بازارهای بزرگ‌تر و منطقه‌ای نیازمند برند سازی و توجه بیشتر است.

به گزارش پایگاه خبری گرو، شهرستان نهاوند به‌عنوان قطب تولید برخی از محصولات کشاورزی و دامی در استان همدان معرفی‌شده است و موقعیت جغرافیایی و آب‌وهوای مناسب شرایط نسبتاً مطلوبی برای تولید انواع محصولات فراهم آورده است.

در تولید بسیاری از محصولات دامی و کشاورزی، شهرستان نهاوند در استان همدان سرآمد بوده است ولی در سال‌های اخیر با توجه به موارد و مشکلات مختلف در بسیاری از این بخش‌ها مانند تولیدات گوشتی و لبنی شهرستان نهاوند با کاهش مواجه بوده است که مشکلات متعدد سبب این رکود نسبی بوده است.

مشکلات بانکی و نبود سرمایه، تغییر سبک زندگی و شهرنشینی، گران بودن نهاده‌ها، به‌صرفه نبودن تولید محصولات دامی و نگهداری دام و موارد دیگر ازجمله مشکلات بر سر راه تولید محصولات دامی و کشاورزی در نهاوند بوده است.

باوجود این مشکلات ولی تولید عسل و زنبورداری به‌عنوان یکی از بخش‌های نسبتاً موفق در شهرستان نهاوند با جهش و رونق همراه بوده است و باعث اشتغال‌زایی در این صنعت شده است.

ساماندهی و برنامه‌ریزی مناسب در کنار تغییر روش‌های سنتی و استفاده از روش‌های جدید در تولید و فرآوری عسل از جمله مواردی است که باعث رونق این صنعت در نهاوند شده است.

برند سازی و تولید محصول باکیفیت و چشم داشتن به صادرات قطعاً می‌تواند این صنعت را در نهاوند و استان همدان بیش از امروز شکوفا و زمینه رونق تولید و اشتغال را بیش ‌از پیش فراهم کند.

 

 

تولید سالانه ۱۵۰۰ تن عسل در نهاوند

کریم حاج باباعلی رئیس جهاد کشاورزی نهاوند در این مورد به خبرنگار ما گفت: با توجه به شرایط و اقلیم خاص نهاوند و وجود منابع طبیعی غنی صنعت زنبورداری در نهاوند رونق خوبی دارد.

وی اظهار داشت: شهرستان نهاوند دارای بزرگ‌ترین مزارع گشنیز در کشور است و این‌ یک مزیت بزرگ برای زنبورداران است که از این گیاه گل‌دار برای تغذیه زنبورها و تولید عسل بهره می‌برند.

 

 

رئیس جهاد کشاورزی نهاوند گفت: در کنار گشنیز گیاهانی مانند کلزا و سایر کشت‌های گل‌دار و شهد دار باعث شده است این شهرستان مکان و قطب خوب و مناسبی برای برداشت عسل در استان همدان باشد.

وی به اشتغال صنعت زنبورداری در نهاوند اشاره کرد و افزود: ۳۴۱ زنبورستان فعال در نهاوند داریم که در این مکان‌ها حدود ۱۴۸ هزار کندوی مدرن مستقر هستند و به کار تولید عسل مشغول هستند و محصول خود را در نهاوند و دیگر مناطق کشور به بازارها عرضه می‌کنند.

حاج باباعلی اظهار داشت: امسال با توجه به شرایط خوب طبیعی بیش از ۱۵۰۰ تن عسل در سطح شهرستان نهاوند تولید خواهد شد که ۱۰۰۰ تن مربوط به زنبورداران بومی نهاوند و ۵۰۰ تن مربوط به زنبورداران غیربومی است که به نهاوند می‌آیند.

وی در رابطه به لزوم برند سازی و توسعه این صنعت گفت: این میزان تولید عسل یکی از امتیازات و مزیت‌ها برای این شهرستان است که چنانچه بتوانیم یک برند و بسته‌بندی برای عسل نهاوند داشته باشیم، عسل نهاوند این قابلیت را دارد که در سطح کشور و حتی کشورهای منطقه مطرح شود.

 

 

زنبوردار نهاوندی به دنبال رکوردشکنی تولید عسل

با توجه به اینکه به گفته کارشناسان عسل نهاوند دارای کیفیت بسیار خوبی است و بیش از ۴۰ درصد عسل تولیدی استان در نهاوند تولید می‌شود؛ برای تولید عسل بیشتر زنبورداران نهاوندی نیز به فکر تولید بیشتر و استفاده از روش‌های روز برداشت عسل هستند.

یکی از تولیدکنندگان عسل این شهرستان نیز با کار علمی زمینه رکوردشکنی و تولید عسل باکیفیت و با تولید بیشتر را مدنظر قرار داده و به توفیقاتی نیز رسیده است.

سعید درویشی یکی از زنبورداران شهر برزول نهاوند است که در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: ۱۲ سال است به این کار مشغول است و علاقه زیادی به شغل زنبورداری دارد.

وی در رابطه با تغییر روش برداشت عسل گفت: سه سال است که روش خود را تغییر داده و در بین زنبورها عملیات اصلاح نژاد ملکه را انجام داده‌ایم و موفق شدیم تولید عسل را بیشتر کنیم.

 

 

برداشت ۳۰ کیلو عسل در هر کندو

درویشی به مزیت این اقدام اشاره کرد و اظهار داشت: امسال با این کار می‌توانیم میانگین بسیار بالای برداشت ۳۰ کیلو عسل در هر کندو را داشته باشیم که یک رکورد بسیار چشم‌گیر است.

وی به  علت‌های مؤثر در این رکورد زنی اشاره کرد و گفت: کشت گیاه گشنیز، وضعیت پوشش گیاهی نهاوند، طبیعت مستعد و نژاد زنبور و اینکه ما علمی کارکرده‌ایم دلایلی است که توانستیم به این نتیجه و رکورد برسیم.

این جوان نهاوندی گفت: با تلاش و کوشش و اصلاح نژاد ملکه و استفاده از دانش روز برای برداشت ۵۰ کیلوگرم عسل از هر کندو هم برنامه‌ریزی کرده‌ایم که امیدواریم بتوانیم موفق شویم.

وی افزود: برای ۷ نفر اشتغال‌زایی مستقیم کرده‌ایم و در صورت توسعه افراد بیشتری را مشغول به کارخواهیم کرد و از مسئولان هم برای گسترش کار درخواست مساعدت و کمک داریم.

 

 

عسل نهاوند نیازمند فرآوری و برند سازی برای رسیدن به بازارهای جهانی

درحالی‌که سال‌ها تولید ۱۰ کیلو عسل از هر کندو کار بسیار سخت و باورکردنی نبود ولی این جوان نهاوندی نشان داده است که با تلاش و پشت‌کار و با سرمایه‌گذاری و صبر و به بهره‌گیری از علم روز دنیا در اصلاح نژاد می‌توان به افق‌های بالاتری فکر کرد.

قطعاً برنامه‌ریزی مسئولان و آگاه‌سازی جوانان جویای کار و ترغیب به حضور در این حرفه در کنار ارائه تسهیلات ارزان‌ قیمت برای شروع کسب‌وکار در این صنعت مفید و سود ده علاوه بر اشتغال‌زایی باعث رونق تولید می‌شود.

سالانه ۱۵۰۰ تن عسل دو هزار ۲۵۰ کیلوگرم گرده گل و ۸ هزار کیلوگرم موم و همچنین ژل رویال توسط زنبورداران نهاوندی تولید می‌شود که نشان‌دهنده ظرفیت بالای این شهرستان در تولید عسل و سایر محصولات مرتبط با زنبورداری است و می‌طلبد مسئولان و سرمایه‌گذاران با دید بهتری به این صنعت نگاه کنند.

حدود ۳۰۰ بهره‌بردار در این بخش به‌صورت مستقیم و دهها شغل غیرمستقیم در رابطه با صنعت زنبورداری در شهرستان فعالیت می‌کنند که توسعه این صنعت به اشتغال قابل‌توجهی در نهاوند منجر می‌شود.

زمینه این توسعه و اشتغال‌زایی داشتن صنایع تبدیلی، بسته‌بندی و فرآوری عسل و از همه مهم‌تر برند سازی برای عسل باکیفیت نهاوند است که علاوه بر بازارهای محلی به بازارهای بین‌المللی هم‌چشم داشته باشد.

همان‌طور که اکثر گردشگران واردشده به نهاوند از این سوغات شیرین بهره‌ای می‌برند و در کنار دیگر محصولات شهرستان حتماً عسل کوهستان گرین را نیز امتحان می‌کنند این محصول مرغوب نهاوند ظرفیت رسیدن به بهترین بازارهای ایران و منطقه را دارد و نیازمند حمایت بیشتر مسئولان است.

گزارش از مهدی سهرابی

انتهای پیام/

دیدگاه شما