تازه های سایت

کد مطلب: 42003
25. خرداد 1399 - 9:33
محمدحسن قدیری ابیانه گفت: افول آمریکا قطعی و نظام سرمایه‌داری شکست‌خورده است و جامعه آمریکا این روزها احساس شکست می‌کند و آمریکا به‌راحتی از این بحران خارج نمی‌شود.
محمدحسن قدیری ابیانه، کارشناس مسائل استراتژیک در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری گرو؛ با اشاره به وقایع اخیر در آمریکا گفت: مشکلات عدیده‌ای در آمریکا وجود دارد و نظام سرمایه‌داری به کسی رحم نمی‌کند و این نظام تا مدت‌ها با استثمار سایر ملت‌ها توانست یک رفاه نسبی در آمریکا ایجاد کند اما منابع رو به پایان است و آمریکا با بدهی‌های فراوانی این روزها مواجه است.

وی اظهار داشت: در سایتی که بدهی‌های آمریکا را لحظه‌ای محاسبه می‌کند، بدهی دولت فدرال آمریکا به بیش از ۲۶ تریلیون دلار رسیده و این بدهی مدام افزایش می‌باید و بدهی کل آمریکا شامل دولت، شرکت‌ها و مردم بیش از هفتادوهفت تریلیون دلار است که برابر چندین دهه پول نفت کشورمان است.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: اگر تمام دلارهایی که چاپ‌شده و در دست مردم دنیا است به‌عنوان بدهی پنهان آمریکا محسوب کنیم این یعنی وضع اقتصاد آمریکا بسیار وخیم و رو به فروپاشی است.

وی ادامه داد: اقتصاد آمریکا بزرگ است ولی این مقدار بدهی برای اقتصاد آن‌ها خیلی زیاد است و بدهی خارجی آمریکا هم نزدیک به ۷ تریلیون دلار است که برابر با ۱۴۰ سال درآمد نفت ایران است و بیش از یک تریلیون دلار بدهی به چین‌دارند که به‌اندازه بیش از ۲۰ سال درآمد نفت ایران است.

بدهی آمریکایی‌ها مدام رو به افزایش است

قدیری ابیانه با وخیم اعلام کردن اوضاع اقتصادی در آمریکا عنوان کرد: بدهی مربوط به اشخاص آمریکایی به‌غیراز دولت و شرکت‌ها بیش از بیست تریلیون دلار است و سرانه بدهی شخصی هر شهروند را با دلار ۱۷ هزار تومان که البته الآن قیمت بیش از این هست محاسبه کنیم که به ازای هر شهروند بالای یک میلیارد تومان بدهی دارند.

وی با اشاره به شرایط جامعه آمریکا بعد از کرونا نیز گفت: این بدهی‌ها هم دائم رو به افزایش است و در این ایام کرونا که نزدیک ۷ تریلیون دلار مجبور شدن برای مبارزه با کرونا اختصاص بدهند و در همین بحران کرونا تعداد بیکاران به بیش از ۴۲ میلیون نفر رسید که پیش‌بینی‌شده حتی اگر بحران کرونا برطرف بشود ۴۰ درصد این‌ها نمی‌توانند به کار برگردند یعنی ۱۶ میلیون نفر بیکار می‌مانند و بیش از نیم میلیون نفر هم کارتون خواب هستند که در این ایام به آن‌ها هم اضافه‌شده است.

سفیر سابق ایران در کشور استرالیا در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: تبعیض نژادی بسیار شدیدی در آمریکا برقرار است و سایه پوستان این تبعیض نژادی را با گوشت و پوستشان لمس می‌کنند که البته مشکل مخصوص سیاه‌پوستان فقط نیست.

وی ادامه داد: سالانه حدود دو و نیم میلیون نفر تا قبل از این بحران اخیر از طبقه متوسط جامعه به طبقه فقیر سقوط می‌کنند و درصد بالایی از جمعیت آمریکا هم احتمال می‌دهد که نوبت آن‌ها است که به طبقه فقیر سقوط کنند و این باعث نارضایتی آن‌ها شده است.

قدیری ابیانه افزود: آمریکا بیش از ۴۰ میلیون فقیر دارد که نمی‌توانند سه وعده‌غذا بخورند و اگر کمک نشوند خودشان و بچه‌هایشان گرسنه می‌مانند.

وی به شرایط اخیر جامعه آمریکا و ریشه اعتراضات اشاره کرد و گفت: در همین ایام افراد زیادی بیکار شدند و بر ثروت ثروتمندان افزوده‌شده است که این موارد را جامعه غربی به‌وضوح می‌بیند و زمانی هم یک بحثی پیش آمد تحت عنوان جنبش ۹۹ درصدی علیه آن‌یک درصد ثروتمند که معترضان می‌گفتند شما منابع کشور را غارت کردید ولی شدیداً سرکوب و خاموش شد ولی آن اعتراضات آتش زیر خاکستر بود.

آمریکا در بحران شدید به سر می‌برد

این کارشناس مسائل استراتژیک افزود: ترامپ هم که روی کارآمد این نژادپرستی را خیلی واضح ترویج کرده و خشم مردم را برانگیخته و حماقت‌هایی که داشته باعث شده حتی تعدادی از جمهوری‌خواهان از وی برگردند.

وی ادامه داد: عملکرد و اقدامات ترامپ باعث شد حساسیت بیشتر شود و به‌جای اینکه آب روی آتش بریزد بنزین روی آتش ریخت و شعله‌ها را بلند و آمریکا را به آتش کشید ولی این حوادث فقط به خاطر مرگ فلوید نیست و این نتیجه یک احساس تبعیض دائمی در آمریکا است که این وضعیت را در آمریکا به وجود آورده است.

سفیر سابق ایران در ایتالیا گفت: آمریکا در بحران شدید به سر می‌برد و به این راحتی‌ها نمی‌تواند از این موضوع فرار بکند.

وی بیان داشت: جهان در حال تغییر از جهان تک‌قطبی به سمت جهان چندقطبی است و همچنین محور اقتصاد جهان از آمریکا و اروپا به کشورهای منطقه شرق مثل چین و هند و ژاپن منتقل می‌شود و این‌یک واقعیت است و ترامپ هم که کار تجاری می‌کند این موضوع را می‌داند.

قدیری ابیانه افزود: اقداماتی که ترامپ انجام داد مثل خروج از سازمان بهداشت جهانی و اخیراً تهدید و تحریم دادگاه بین‌المللی و مسئله آب‌وهوا، یونسکو، کمیسیون حقوق بشر و درگیری تجاری با چین، تحریم علیه اروپا و هم‌پیمانانش و کنار کشیدند تا حدودی از ناتو همه این‌ها باعث شده حتی متحدانش احساس کنند نمی‌توانند روی آمریکا حساب باز کنند و کم‌کم خودشان را آماده می‌کنند تا رفتار مستقلی نسبت به آمریکا داشته باشند که البته این طول می‌کشد تا به نتیجه برسد.

خود آمریکایی‌ها شکست لیبرالیسم را فریاد می‌زنند

وی به انگیزه اعتراضات در آمریکا اشاره کرد و گفت: لیبرالیسم شکست‌خورده هم در عمل هم در ذهن مردم و حتی کسی مثل هانتینگتون که معتقد به این بودند که لیبرالیسم آخرین مکتب جهانی است و هر تغییر در این مسیر انجام می‌شود نیز نظرش را عوض کرده و شکست این نظریه برای مردم و روشنفکران نیز ثابت‌شده است و در حقیقت ترامپ به‌نوعی گورباچوف آمریکا شده است و در این شرایط حتی بحث تجزیه آمریکا هم پیش آمد تا حدی که در رسانه‌های خیلی مهمشان مطرح شد.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: نظام سرمایه‌داری در غرب حاکم هست به این معنی که کسی که سرمایه دارد همه کار می‌تواند بکند و کسی که سرمایه ندارد مجبور است در چهارچوب تعیین‌شده توسط نظام لیبرالی عمل کند ولی زندگی‌اش آشفته می‌شود.

وی ادامه داد: هرچه محوریت اقتصاد از آمریکا و اروپا به سمت شرق بیشتر انتقال پیدا کند برای حکومت‌های لیبرال تأمین نیازهای مردم و تأمین شغل و چیزهای دیگر مشکل‌تر می‌شود و این مردم که زمانی به رفاه عادت کرده بودند تحمل این سختی‌ها را ندارند و منجر به قیام آن‌ها می‌شود که البته قیام آن‌ها نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت و هر اتفاقی بیفتد در کلیت آمریکا ضعیف‌تر می‌شود.

قدیری ابیانه گفت: یک جمله حضرت امام راحل به گورباچف نوشته بود که صدای شکسته شدن استخوان کمونیسم به گوش می‌رسد و جای آن در زباله‌دان تاریخ است که این در مورد لیبرالیسم هم صدق می‌کند و هشداری امام به گورباچف داده بود که فکر نکنید که راه نجات شما در این است که شما هم به لیبرالیسم پناه ببرید که امروز این پیام ثابت شد و امروز خیلی‌ها هستند که این حرف را در خود آمریکا می‌زنند و شکست لیبرالیسم را فریاد می‌زنند.

جامعه آمریکا احساس شکست می‌کند

سفیر سابق ایران در مکزیک اظهار داشت: مقامات زیادی هستند که مسئولیت‌های بالایی هم در هر دو حزب آمریکا داشتند میگویند آمریکا رو به افول است و جهان در حال تغییر است و آمریکا نمی‌تواند مانند گذشته رفتار کند حالا چه ترامپ می‌آمد و چه نمی‌آمد و چه بعد از ترامپ از حزب دموکرات‌ها کسی دیگری بیاید ولی بازهم این روند ادامه خواهد داشت ولی با ترامپ سرعت این روند و افول بیشتر شده است.

وی با اشاره به قتل یک سیاه‌پوست و شروع اعتراضات در این کشور گفت: اصولاً جامعه غربی احساس شکست می‌کند که این احساس شکست با ماجرای کرونا اوج گرفت چون‌که مردم دیدند زندگی افراد فقیر برای بخش ثروتمند جامعه دارای ارزش نیست و مردم مشاهده کردند که جانشان درخطر است و بعد هم که بیکار شدند دولت هم بودجه‌های که اختصاص می‌دهد به نفع ثروتمندان است.

این کارشناس مسائل استراتژیک در بخش دیگری از سخنانش به مشکلات اجتماعی جامعه آمریکا اشاره کرد و افزود: آمریکا و غرب در مسائل اجتماعی دچار بحران شده و خانواده تا حد زیادی فروپاشیده و مجموع این وقایع به سمت سقوط لیبرالیسم حرکت می‌کند و مردم به این نتیجه رسیدند که این نظام پاسخگویی آن‌ها نیست حالا ممکن است یک رئیس‌جمهور بعداً بیاید یک رفتار متفاوتی داشته باشد ولی تغییر زیادی در ماهیت این قضیه ایجاد نخواهد شد.

وی به مسئله نژادپرستی در جامعه آمریکا اشاره کرد و گفت: نژادپرستی یکی از مصادیق زندگی سرمایه‌داری است و صاحبان سرمایه حاضرند هرکسی را از جمله هم‌نژادی‌هایشان را هم فدای امیال خودشان بکنند و اتفاقات اخیر امریکا نشان داد هرچند درصد بالایی از تظاهرکنندگان سیاه‌پوست بودند ولی سفیدپوستان هم در این اعتراضات شرکت داشتند و البته طبیعت و ذات سرمایه‌داری آمریکا و اروپا این است که اگر لازم باشد همه‌چیز را فدای صاحبان ثروت و قدرت می‌کنند.

قدیری ابیانه عنوان کرد: افول آمریکا قطعاً رخ خواهد داد و یکی از عوامل خیلی مؤثری که در افول آمریکا تأثیرگذار است این است که اگر دلار جایگاه خودش به‌عنوان ارز بین‌المللی از دست بدهد برای آمریکا بدتر از انفجار چندین بمب اتم است.

وی ادامه داد: تا زمانی که دلار واحد پول بین‌المللی است آمریکا با چاپ پول مشکلات خودش را به دیگران منتقل می‌کند ولی باکارهایی که ترامپ کرده و کشورهای بیشتری را تحریم مالی و بانکی کرده، باعث شده خیلی کشورها دنبال این باشند که دلار را از عرصه معاملات تجاری کنار بگذارند و اگر این اتفاق که در حال رخ دادن است و دیر یا زود این کار انجام می‌شود، آن‌وقت افول آمریکا با سرعت خیلی زیادی اتفاق خواهد افتاد.

قدیری ابیانه در پایان گفت: نسل جوان ما هم سقوط رژیم صهیونیستی و هم سقوط آمریکا را خواهند دید که امیدواریم این اتفاق هرچه زودتر بیفتد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما