تازه های سایت

کد مطلب: 41996
24. خرداد 1399 - 9:16
وضعیت شهرستان نهاوند در بین شهرهای استان و شهرهای هم‌جوار همچنان قرمز و پرخطر است و باوجود مصوبات ستاد کرونا ولی برگزاری مراسم ترحیم و عروسی با جمعیت زیاد و رعایت نکردن دستورات بهداشتی، این شهرستان را در منطقه با خطر زیاد بیماری کرونا قرار داده است.

به گزارش پایگاه خبری گرو، شهرستان نهاوند همچنان در وضعیت قرمز و پرخطر بیماری کرونا قرار دارد و با توجه به برگزاری مراسمات عروسی و ختم با جمعیت‌های فراوان ظاهراً نباید فعلاً امیدی به سفید شدن وضعیت داشته باشیم.

تعطیلات اخیر و حضور پرتعداد شهروندان در مناطق طبیعی و تفریحی باوجود اعلام تعطیل بودن این مراکز نشان می‌دهد که برخی از شهروندان نیز برای قرمز ماندن وضعیت در این شهر به کمک ویروس کرونا آمده‌اند.

در کنار بی‌تفاوتی برخی از شهروندان باید به تصمیمات ستاد کرونا شهرستان نیز اشاره کرد که اجرایی نمی‌شوند و باوجود برگزاری جلسات و اتخاذ تصمیمات ولی آمار کرونا در نهاوند کاهش نیافته است.

این تصمیمات باید اجرایی شده و از نگرانی شهروندانی که موارد بهداشتی را رعایت می‌کند بکاهد وگرنه باید همچنان در منطقه با خطر زیاد بمانیم.

تعطیلی مراکز گردشگری و سراب‌ها، برگزار نشدن مراسم عروسی و ترحیم، رعایت موارد بهداشتی در نانوایی‌ها و تاکسی‌ها ازجمله تصمیماتی هستند که در ستاد کرونا نهاوند اتخاذشده است ولی به نحو ۱۰۰ درصد اجرایی نمی‌شود که لازم است مجریان این مصوبات آن‌ها را هرچه زودتر انجام دهند.

 

برگزاری مراسمات بزرگ‌ترین تهدید در نهاوند

با توجه به بافت جمعیتی شهرستان، بزرگ‌ترین نگرانی این روزهای ستاد کرونا برگزاری مراسم عروسی و ترحیم با تعداد زیاد است که متأسفانه دریکی از روستاهای نهاوند باعث ابتلای تعدادی از اعضای این روستا و چند خانوار شده و باعث به‌ زحمت افتادن کادر درمان زحمتکش شهرستان شده است.

 

http://www.garoo.ir/sites/default/files/fullimages/1399/03/24/photo_2020-06-05_19-45-15.jpg

 

مراد ناصری فرماندار نهاوند در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: شهرستان نهاوند به دلیل موقعیت جغرافیایی و هم‌جواری و محل تردد استان‌های غرب کشور به‌نوعی در محاصره کرونا قرارگرفته است ولی این محاصره شکننده است به شرطی که ما زندگی با کرونا را یاد بگیریم.

وی اظهار داشت: باید بپذیریم و در مراسم شادی و عزا تغییر نگاه داشته باشیم و تا زمانی که نتوانیم این تغییر نگاه را ایجاد کنیم و از ترددهای غیرضروری پرهیز نکنیم مطمئناً شرایطی سخت‌تر از این را تجربه خواهیم کرد.

ناصری گفت: خوشبختانه در حال حاضر با تقسیم‌کار و سازوکاری که اندیشیده شده شرایط در شهرستان کاملاً در حال کنترل است و انشا الله به‌زودی شهرستان از وضعیت قرمز خارج می‌شود به شرطی که مردم همراهی و همکاری کنند.

فرماندار نهاوند ادامه داد: با تصمیماتی که گرفته‌شده است و کارهایی که شده است به‌زودی با همکاری مردم، شهرستان را از وضعیت قرمز خارج خواهیم کرد.

ناصری گفت: موج دوم ویروس کرونا به‌مراتب سخت‌تر از موج اول خواهد بود ولی با کمک مردم از این بحران خارج خواهیم شد ولی نگرانی ما این روزها برگزاری مراسمات است که باید مدیریت شود و بخشداران و دهیاران در این زمینه ورود کنند.

بستری شدن ۷ نفر در بیمارستان‌های نهاوند/ دو خانواده وضعیت نهاوند را بحرانی کردند

مومنعلی دارابی، رئیس شبکه بهداشت و درمان نهاوند نیز گفت: مردم فکر می‌کنند کرونا تمام‌شده که به‌هیچ‌وجه این مسئله درست نیست و هرلحظه به دستورات بهداشتی عمل نکنیم ضربه می‌خوریم.

وی اظهار داشت: در شهرستان در وضعیت هشدار قرار داریم که به خاطر رعایت نکردن دستورالعمل‌ها و مخصوصاً حضور در مراسم‌های ختم و عروسی است که بعد از هر تجمعی افرادی از این جمعیت در بخش کرونا بستری می‌شوند.

دارابی افزود: وضعیت شهرستان را دو خانواده که رعایت نکردند بحرانی کرده‌اند و با حضور عوامل بهداشت و قرنطینه این افراد، وضعیت بهتر می‌شود.

وی ادامه داد: از مردم درخواست داریم همچنان دستورات بهداشتی را رعایت کنند و بدانند که خطر در کمین است و تنها راه مقابله با این بیماری رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان نهاوند گفت: از شهروندان درخواست داریم از ماسک و دستکش استفاده کنند و با رعایت خود مراقبتی به مقابله با ویروس کرونا بیایند.

دارابی افزود: الآن در حال حاضر وضعیت شهرستان نسبتاً مناسب است و فقط ۷ بیمار در بخش کرونا شهرستان بستری هستند ولی هرلحظه غفلت می‌تواند این آمار را بالا ببرد.

 

نگرانی خانواده‌ها از امتحانات نهایی

با شروع امتحانات دانش آموزان، خانواده‌های آن‌ها در پیام‌هایی که در ادامه می‌خوانید نگرانی خود را از عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی اعلام کردند.

در بخشی از این پیام‌ها آمده است: به گوش مسئولین برسانید چرا امروز بچه‌ها که امتحان نهایی داشتند هیچ‌گونه ماسک و دستکش استفاده نمی‌کردند و یا مواد ضدعفونی‌کننده در باشگاه تختی که محل برگزاری امتحان‌ها بود وجود نداشت، من خودم درب باشگاه بودم که یک مینی‌بوس بچه‌ها را از روستا آورد و هیچ‌کدام دستکش و ماسک نداشتن چرا؟ آقای فرماندار کاش امروز سری به محل برگزاری امتحانات بچه‌ها می‌زدید تا ببینید چه خبر است.

من از تمام مسئولین مربوطه خواهش می‌کنم سخت‌گیری کنند ۳۰ روز بچه‌ها باید امتحان بدهند با این بی‌توجهی خیلی‌ها خدای‌نکرده ویروس می‌گیرند. عاجزانه خواهش می‌کنیم به بچه‌ها توجه کنید دانش آموزان جوان و خام هستند این ما هستیم که باید مسئولیت قبول کنیم و به فکر آن‌ها باشیم. از رئیس آموزش‌وپرورش خواهش می‌کنیم صندلی‌ها را ضدعفونی کنند و مایع ضدعفونی روی میز ورودی قرار بدهند.

 

 

آموزش‌وپرورش نهاوند نیز در پی این گلایه‌های شهروندان با اجباری کردن استفاده از ماسک و دستکش برای برگزاری امتحانات تدابیری در این زمینه اندیشیده است که با بازدید میدانی از این اقدامات مشخص شد تا حد بسیار خوبی این دستورات اجرایی می‌شود و مسئولان بهداشتی نیز بر این امر نظارت دارند.

شهرستان نهاوند در وضعیت قرمز ابتلا به کرونا

بر اساس نقشه منتشرشده وزارت بهداشت، شهرستان نهاوند در وضعیت قرمز ابتلا به کرونا قرار دارد.

این در حالی است که در تعطیلات گذشته، سراب‌ها و اماکن تفریحی و خیابان‌ها و مراکز خرید نهاوند با ترافیک و ازدحام مسافران و گردشگران مواجه بوده است. با این شلوغی‌ها باید منتظر آمار افزایشی مبتلایان در روزهای آینده هم بود.

دراین‌بین اجرایی شدن تصمیمات بسیار مهم و اثرگذار است به‌طوری‌که در خبرها داشتیم که بام نهاوند مسدود می‌شود ولی تصاویری همان شب توسط شهروندان از این منطقه ارسال شد که نشان می‌داد این منطقه هنوز مسدود نشده است و خودروها در این مکان حضور دارند.

بعد از انتشار این تصاویر و در روز بعد شهرداری نهاوند با ایجاد مانع و نصب بنر مسدود شدن پروژه نیمه کار بام نهاوند را اعلام کرد.

 

 

مراسمات عروسی همچنان برقرار

مسئولان شهرستان در ستاد کرونا اعلام کردند که برگزاری مراسم عروسی ممنوع است ولی در برخی از روستاهای شهرستان بنا بر اعلام مردم محلی مراسم عروسی با تعداد نفر زیاد برگزارشده است.

نیروی انتظامی نهاوند نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا برگزاری مراسم جشن عروسی و استفاده از آلات و ادوات موسیقی و همچنین برگزاری مراسم ترحیم ممنوع بوده و برابر دستور دادستان محترم شهرستان با متخلفان با جدیت و قاطعیت برخورد خواهد شد وسایل موسیقی و ادوات صوتی مورداستفاده در مراسمات نیز جمع‌آوری و ضبط خواهد شد.

با این‌وجود یکی از شهروندان در پیامی به خبرنگار ما اعلام کرد: مگر مسئولان محترم شهرستان اعلام نکردن که برگزاری مراسم عروسی در نهاوند ممنوع است پس چرا امروز در یکی از روستاهای بخش گیان مراسم عروسی با حضور میهمانان زیادی برگزارشده است.

مگر علت اصلی افزایش آمار ابتلا به کرونا در روزهای قبل دریکی از روستاهای شهرستان نهاوند برگزاری همین مراسم‌ها نبوده است که تعدادی از اعضای این روستا به کرونا مبتلا شده بودند پس چرا کسی جلوی این مراسم‌ها را نمی‌گیرد.

به گزارش عصر همدان، باوجود همه تصمیمات ستاد کرونا و شرایط موجود شهرستان نهاوند لازم است که مسئولان درزمینهٔ اجرایی شدن مصوبات و نظارت بر اجرای تصمیمات ستاد اهتمام بیشتری داشته باشند و همان‌طور که اعلام کردند از برگزاری مراسمات عروسی و ختم در شهرستان جلوگیری کنند.

نظارت بر کار رستوران‌ها و نانوایی‌ها و اصناف پرخطر از دیگر درخواست‌های مردم شهرستان و از وظایف مسئولان است که با توجه به شیوع بیماری کرونا این مورد باید جدی گرفته شود.

در کنار تصمیمات مسئولان مردم نیز باید از حضور در مراسم‌های عروسی، ختم و میهمانی‌های خانوادگی اجتناب کنند چون عامل اصلی انتشار و انتقال بیماری کرونا در شهرستان و عامل اصلی قرمز ماندن شرایط کرونایی در نهاوند است که باید توسط مردم شهر و روستاها رعایت شود و نقش دهیاران و بخشداران در این زمینه مهم و اثرگذار است.

متأسفانه در برخی ادارات و به‌ویژه بانک‌های شهرستان نیز ازدحام جمعیت و عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی باعث نگرانی مردم شده است و در دفاتر پیشخوان دولتی و کافی‌نت‌ها نیز متأسفانه در اکثر مواقع موارد بهداشتی رعایت نمی‌شود که ضرورت دارد مسئولان برای این بخش‌ها نیز تصمیماتی اتخاذ کنند.

گزارش از مهدی سهرابی

انتهای پیام/

دیدگاه شما