تازه های سایت

کد مطلب: 40954
8. فروردين 1399 - 14:53
رفتارشناس اجتماعی و استاد دانشگاه گفت: ترس و از دست دادن اعتماد به نفس، اصلی‌ترین زمینه آلوده شدن افراد به ویروس کرونا است.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، هنگام بروز آسیب‌های طبیعی مثل زلزله، سیل و گسترش بیمارهای همه گیر، هر کس باید به اندازه توان علمی، تخصصی و دانش اجتماعی خود اطلاع رسانی را به جامعه پیشه کند. افراد در دو محور، رسالت اخلاقی و حرفه‌ای دارند اول خود، خانواده و اطرافیان را با خطر آشنا کرده و روش‌های پیشگیری را به آن‌ها منتقل می‌کنند.

مجید ابهری، رفتارشناس اجتماعی و استاد دانشگاه درمورد ترس و از دست دادن اعتماد به نفس در روزهای کرونایی بیان کرد:

ویروس کرونا از طریق تنفس، عطسه، سرفه، دست دادن، روبوسی، دست زدن به اشیا عمومی و حتی حضور در تجمع‌ها و أماکن شلوغ به افراد منتقل می‌شود.

به عنوان یک استاد دانشگاه که ٤٠ سال از عمر خود را در بخش روانشناسی و رفتار شناسی صرف کرده ام از مردم درخواست می‌کنم با رعایت اصول بهداشتی تا جایی که امکان دارد در خانه بمانند و اگر ناگزیر شدن از خانه بیرون بروند حتما از دستکش، ماسک و مواد ضدعفونی استفاده کنند.

مردم ترسی نسبت به ویروس کرونا نداشته باشند چراکه با خود قرنطینگی و رعایت اصول بهداشتی می‌توانیم از ابتلا به این ویروس مرموز جلوگیری کنیم.

اگر مردم در خانه بمانند ظرف ٢٠ روز می‌توان این ویروس مرگبار را شکست داد در غیر اینصورت تا دوماه آینده مبتلایان به کرونا افزایش می‌یابد.

از زمانی که ویروس کرونا وارد کشور شد تاکنون ٥٠٠ نفر که دچار وسواس و وحشت بی مورد شده بودند و برای مشاوره به مطب بنده مراجعه کردند، به این افراد گفتم رعایت بهداشت ضروری است، اما ترس و افراط بیش از حد باعث کاهش ایمنی بدن شده و فرد نسبت به این ویروس بیش از دیگران مستعد ابتلا به کرونا می‌شود.

اطلاع رسانی به جامعه از طریق رسانه‌ها یا ارتباط چهره به چهره با حفظ ضوابط و معیارهای بهداشتی باید انجام شود.

عده‌ای با دروغ پردازی و بزرگ نمایی قصد دارند در جامعه ناامنی فکری و اغتشاش روانی ایجادکنند از رفتارشناسی اینگونه افراد که با ماموریت‌های ویژه در سطح جامعه حرکت می‌کنند، خطری همانند ویروس کرونا دارند، بنابراین هر فرد ضمن باور نکردن دروغ‌ها باید اخبار درست را از منابع موجه و موثق دریافت کند.

به علت ضعف اطلاع رسانی برخی از مردم اعتماد خود را به منابع داخلی از دست داده اند و به شبکه‌های خارجی و فضای مجازی رو آورده اند و دروغ‌های دیگران را باور می‌کنند مثلا چندی پیش یک پیام صوتی در فضای مجازی منتشر شد و فردی خود را متخصص تشخیص ویروس کرونا معرفی کرد که از صحبت هایش می‌توان پی برد که مدرک دیپلم هم ندارد چه برسد به دکترا این فرد برای تضعیف روحیه هموطنان به اسم یک روستا اشاره کرد و گفت: در آن روستا ٩٥٠ نفر از ساکنان آن بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده اند در صورتی که جمعیت روستای نام برده شده ٧٠٠ نفر است.

کشور ما در مقایسه با کشورهای درجه یک نظیر سویس و انگلستان که با کمبود مواد غذایی، ماسک، دستکش، دستمال کاغذی و محلول ضدعفونی مواجه هستند با توجه به جمعیتی که داریم باز هم اقلام مورد نیاز مردم نظیر مواد غذایی و میوه و تره بار به وفور یافت می‌شود.

منبع: میزان

دیدگاه شما