تازه های سایت

کد مطلب: 40736
16. اسفند 1398 - 13:53
رئیس اداره منابع طبیعی نهاوند گفت: به مناسبت فرارسیدن هفته منابع طبیعی و روز درختکاری ۶۰ هزار اصله نهال از گونه‌های درختان جنگلی بین متقاضیان و ادارات نهاوند توزیع می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری گرو، حسن قیاسوند با بیان اینکه کاشت درخت در دین مبین اسلام اظهار کرد: درخت شجره طیبه و نماد استقامت، ایثار و راست‌قامتی است و همه نسل‌ها از این منابع و موهبت الهی سهم دارند.

وی درخت را منشأ خیر و برکت فراوانی برای بشر دانست و افزود: فرهنگسازی و مشارکت مردم و تشکل‌ها در توسعه منابع طبیعی و کاشت درخت ضروری است.

رئیس اداره منابع طبیعی نهاوند به شعار هفته درختکاری و منابع طبیعی اشاره کرد و افزود: شعار امسال هفته منابع طبیعی و درختکاری «نهالکاری همگانی برای ایرانی سبز» است که از روز گذشته شروع شده و تا ۲۱ اسفندماه ادامه دارد.

وی به گونه نهال‌های توزیعی برای کاشت در عرصه‌های عمومی و یا خصوصی اشاره کرد و افزود: این نهال‌ها شامل صنوبر، اقاقیا‌، توت‌، سنجد،‌ زبان گنجشک، سرو، کاج و افرا هستند که در بین ادارات، نهادها و اقشار مختلف مردم و در نقاط مختلف شهرستان کاشته می‌شوند.

قیاسوند به برنامه‌های منظور شده برای گرامیداشت هفته منابع طبیعی اشاره کرد و افزود: در این هفته برنامه‌های متنوعی از جمله توزیع رایگان نهال در محل نماز جمعه برای اجرا در نظر گرفته شده بود که با توجه به وضعیت شیوع ویروس کرونا بسیاری از آنها لغو شد.

وی گفت: به مناسبت فرارسیدن هفته منابع طبیعی و روز درختکاری که از امروز آغاز می‌شود ۶۰ هزار اصله نهال از گونه‌های درختان جنگلی بین متقاضیان و ادارات نهاوند توزیع می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی نهاوند ادامه داد: در عین حال برنامه کاشت و توزیع نهال ادامه دارد که در این رابطه روز شنبه با حضور مسوولان تعدادی نهال در محوطه دانشگاه پیام نور غرس می‌شود و علاوه بر آن توسط گروه‌های مردمی تعدادی هم در تپه ابوذر، حاشیه راه‌ها و داخل منازل کاشته می‌شود.

وی با بیان اینکه در شهرستان نهاوند پوشش گیاهی و مراتع وضعیت مطلوب دارد افزود: ما در این شهرستان ۹۳ هزار هکتار مرتع، ۲۳ هزار هکتار اراضی جنگلی، یک‌هزار و ۴۴۱ هکتار جنگل طبیعی و ۶۶۵ هکتار جنگل دست‌کاشت داریم.

قیاسوند افزود: سرانه جنگل در شهرستان نهاوند به ازای هر نفر یک هزار و ۲۵۰ متر مربع است که یک و نیم برابر میانگین استانی و نیازمند توجه مسوولان و مردم برای حفظ و حراست از این سرمایه ملی و خدادادی است.

وی گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون به منظور توسعه جنگل‌های دست‌کاشت در این شهرستان ۴۴۵ هکتار نهال و بذر با همکاری بهره‌برداران در عرصه های جنگلی سراب گاماسیاب، گیان و فارسبان کاشته شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی نهاوند بر اهمیت توسعه کاشت درخت و آبخیزداری اشاره کرد و اضافه کرد: طرح‌های آبخیزداری و افزایش پوشش گیاهی باعث نفوذ بیشتر آب در خاک و جلوگیری از سیلاب‌ها می‌شود که نمونه آن در جریان سیل فروردین‌ماه سال جاری مشاهده شد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما