تازه های سایت

کد مطلب: 40662
10. اسفند 1398 - 8:16
بارندگی‌های سیل‌آسا در نهاوند گرچه منجر به بروز بحران نشد اما وضعیت شهرستان را تا مرز وضعیت قرمز پیش برد، البته با قطع بارش‌ها آب فروکش کرده و در حال حاضر مشکل خاصی وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری گرو، بارش‌های فراوان هفته گذشته در نهاوند باعث طغیان آب و بالا آمدن آن در بستر رودخانه گاماسیاب و دیگر رودخانه‌ها شد که همین امر آبگرفتگی شدید در برخی از روستاهای حاشیه این رودخانه مانند «گردچم»، «باباقاسم»، «فیازمان»، «میلاب»، «بالاجوب»، «گنبد کبود»، «عسگرآباد»، «مهین‌آباد»، «گیل‌آباد» و «رزینی» را در بر داشت.

اگرچه این بارندگی منجر به بروز بحران نشد اما تا مرز وضعیت قرمز پیش رفت به گونه‌ای که فرماندار شهرستان مجبور به درخواست کمک از ستاد مدیریت بحران استان و حضور آنها در نهاوند شد.

رودخانه‌ها لایروبی نمی‌شد مشکل جدی پیش می‌آمد

روستای «میلاب» و «عسگرآباد» از توابع بخش زرین‌دشت از جمله مناطق شهرستان بود که سیل بیش از دیگر مناطق آنها را تهدید می‌کرد به طوری که تقریبا وضعیت قرمز و هشدار در آنجا اعلام شده بود.

به گفته معاون عمرانی استاندار اگر رودخانه این روستا به موقع لایروبی نمی‌شد مشکل جدی برای اهالی پیش می‌آمد اما با حضور به موقع مسوولان شهرستان و استان خوشبختانه وضعیت به حالت عادی بازگشت.

البته بالا آمدن آب و وقوع سیل علاوه بر تهدید روستاها باعث خسارت به آب شرب در چندین روستا شد به گونه‌ای که در شهر گیان برای تامین آب بخشی از خانوارها مجبور به استفاده از تانکر آب شدند.

قطع راه ارتباطی چندین روستا در روزهای سیل/ در حال حاضر مشکل رفع شده است

قطع راه ارتباطی چندین روستا از جمله در بخش خزل و گیان و زرین‌دشت از دیگر مشکلاتی بود که در ساعت‌های پایانی بارش طولانی مدت و سیل‌آسای ۱۲۱ میلیمتری باران در این شهرستان به وجود آمد.

همچنین این بارش‌ها منجر به نشست جاده گاماسیاب به طول ۴۰ متر و در نتیجه ترکیدگی لوله آب زیرگذر از این جاده که آب شرب ۲۴ روستا را تامین می‌کرد شد، بنا به گفته بخشدار مرکزی نهاوند حضور به موقع آبفار باعث ترمیم ترکیدگی لوله شده و مانع قطع آب روستاهای منطقه شد.

اگرچه چه سیل مزبور موجب تخریب منازل مسکونی در سطح شهر و یا روستاها نشد اما به گفته صالح بخشدار مرکزی در برخی از مناطق روستایی و شهری برخی دیوارهای منازل قدیمی و یا اصطبل‌های سنتی که توسط مالکان آنها با استفاده از تسهیلات مسکن روستایی مقاوم‌سازی نشده بود دچار آسیب‌دیدگی شده و ریزش داشت.

بروز خسارت به زیرساخت‌ها

وقوع سیل اواسط هفته جاری در نهاوند باعث بروز خسارت به زیرساخت‌های این شهرستان شد به گونه‌ای که مراد ناصری فرماندار نهاوند در جلسه ستاد مدیریت بحران استان با حضور معاون عمرانی استاندار عنوان کرد که ین میزان بارندگی باعث آبگرفتگی و ایجاد سیل در سطح معابر شهری و تعداد زیادی از روستاهای نهاوند شد.

بنا به گفته فرماندار نهاوند آب مناطق روستایی و شهری از جمله بخش‌هایی بود که آسیب دید، آب  شهر گیان قطع شد و کار آبرسانی با تانکر صورت گرفت.

سیل ضمن اینکه باعث رانش جاده گاماسیاب و راه روستایی تازناب‌ها شد در حوزه کشاورزی نیز مشکلات بسیاری را وارد کرد، ۸۰ درصد شیلات شهرستان که در حاشیه رودخانه‌ها بودند نیز از بین رفتند.

پس از تعیین خسارات وارده موضوع از طریق رسانه‌ها اعلام می‌شود

معاون عمرانی فرماندار نهاوند امروز در گفت‌وگو با فارس در رابطه با آخرین وضعیت سیل در نهاوند گفت: با قطع بارش‌ها از اوایل روز چهارشنبه آب رودخانه فروکش کرده و در حال حاضر مشکل خاصی وجود ندارد.

ولی‌الله سیاوش در خصوص میزان خسارات وارده به زیرساخت‌های کشاورزی و شیلات و سایر بخش‌ها افزود: سیل خسارات زیادی به بخش‌های مختلف شهرستان وارد کرد که در حال حاضر مطابق با فرم‌های مربوطه و برابر با قانون در حال بررسی مناطق و مکان‌هایی که به آنها خسارت وارد شده است، هستیم.

وی اظهار کرد: با توجه به خسارت‌هایی که به بخش شیلات وارد شده مدیرکل شیلات استان به همراه کارشناسان از مزارع پرورش ماهی این شهرستان که در روستاهای حاشیه رودخانه گاماسیاب و گیان قرار دارند بازدید کردند.

معاون عمرانی فرماندار نهاوند گفت: هدف ما این است که میزان خسارات وارده در بخش‌های مختلف به درستی و با دقت بررسی شود تا حقی از کسی ضایع نشود.

وی در پایان اظهار کرد: پس از تعیین خسارات وارده موضوع از طریق رسانه‌ها به اطلاع عموم خواهد رسید.

انتهای پیام/

دیدگاه شما