تازه های سایت

کد مطلب: 40262
4. بهمن 1398 - 16:27
رئیس اداره امور عشایری نهاوند از توزیع یک‌هزار و ۲۰۰ تن جو بین عشایر این شهرستان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری گرو، ابوالقاسم بنی‌هاشمی اظهار کرد: به منظور تامین خوراک دام عشایر زیر پوشش  این شهرستان که در حال حاضر در جنوب کشور مستقر است یک‌هزار و ۲۰۰ تن جو، یکصد تن سبوس و یکصد تن علوفه از نهاوند تامین و با نرخ دولتی بین عشایر مستقر در منطقه جنوب توزیع شد.

وی افزود: علاوه بر تامین خوراکی دام از سوی این اداره یک‌هزار کیسه آرد نیز بین عشایر مستقر در مناطق قشلاقی جنوب توزیع شده است و امکانات آبرسانی، بهداشتی، آموزشی و دیگر خدمات  لازم با هماهنگی دستگاه‌های مربوطه برای آنها فراهم شده است.

رئیس اداره امور عشایری نهاوند گفت: با توجه به اینکه عشایر مستقر در نهاوند هنگام قشلاق به مناطق فکه، عین خوش، دشت عباس، اندیمشک، پل زال و پلدختر کوچ می‌کنند لذا تا زمان بازگشت چندین نوبت از آنها سرکشی به عمل می‌آید و نیازمندی‌های آنها بررسی و تامین می‌شود.

وی گفت: عشایری که در فصل ییلاق در مراتع کوهستانی این شهرستان مستقر می‌شوند عمدتا از شهرهای کنگاور، تویسرکان، استان لرستان و بخشی نیز از خوزستان هستند که از اواسط اردیبهشت وارد نهاوند شده و تا اواسط آبان‌ماه در مناطق کوهستانی شهرستان مستقر می‌شوند.

بنی‌هاشمی از پیگیری پرداخت وام به عشایر شهرستان خبر داد و افزود: به منظور ارائه تسهیلات بانکی به متقاضیان تاکنون ۳۲۰ نفر از عشایر این شهرستان برای دریافت وام ۲۰ میلیون تومانی به بانک معرفی شده که مراحل قانونی آن در حال انجام است.

وی افزود: در فصل ییلاق یک‌هزار و ۶۵۰ خانوار از عشایر با جمعیتی بیش از 7 هزار و ۵۰۰ نفر در مراتع کوهستانی این شهرستان مستقر می‌شوند که از این تعداد حدود ۵۰۰  خانوار نیمه کوچ نشین و مابقی کوچ نشین هستند.

عشایر مستقر در نهاوند از دو ایل حسنوند و ترکاشوند هستند که به همراه طوایف خود از نیمه دوم اردیبهشت وارد نهاوند شده و در مناطق و مراتع ییلاقی این شهرستان شامل تازناب، تاریک‌دره، دره‌روغن، ورازانه، خوشکاخوره، اسدآباد، گنبد کبود و منطقه گاماسیاب مستقر شده و از نیمه دوم آبان ماه کوچ خود به سمت مناطق قشلاقی جنوب واقع در اندیمشک، فکه، عین خوش، پلدختر و دشت عباس را آغاز می‌کنند.

عشایر مستقر در نهاوند بیشترین جمعیت عشایری استان همدان است که با بیش از ۲۴۰ هزار راس دام سبک سالانه ۴ هزار تن گوشت قرمز تولید می‌کنند./فارس

انتهای پیام/

دیدگاه شما