تازه های سایت

کد مطلب: 39820
24. آذر 1398 - 15:49
دادستان استان همدان گفت: تبلیغات غیرمجاز انتخاباتی چه در فضای مجازی و چه در فضای حقیقی با هر عنوانی همچون حامیان، کمپین هواداران یا هر اسم دیگری که کیفیت تبلیغ برای کاندیدا دارد، جرم است و با متخلفان برخورد می شود.

به گزارش پایگاه خبری گرو، در آبان ماه سال جاری حجت الاسلام محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور در اطلاعیه‌ای هشدارهای قانونی لازم درخصوص مسائل تبلیغاتی کاندیداها را ارائه داده بود.

در بخشی از آن اطلاعیه آمده که؛ « بر اساس قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و از جمله مواد ۵۶ ، ۵۹، ۶۰، ۶۱و ۶۵ مکرر آن، زمان قانونی و مجاز فعالیت تبلیغات انتخاباتی نامزد‌های نمایندگی، به مدت یک هفته تعیین شده که از هشت روز قبل از روز اخذ رای آغاز می‌شود و تا ۲۴ ساعت قبل از اخذ رای ادامه دارد، بنابراین انجام هرگونه فعالیت تبلیغات انتخاباتی به نفع یا علیه نامزدها، توسط هر کسی و از جمله نامزدها، ستاد‌های تبلیغات انتخاباتی و طرفداران ایشان تا تاریخ ۲۴ بهمن ۹۸ و از تاریخ اول اسفند ۹۸ تا پایان زمان اخذ رأی ممنوع است.»

در بخشی دیگر از آن اطلاعیه عنوان شده بود که « بدیهی است نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی هم که مصمم به نامزدی در انتخابات پیش‌رو هستند، برنامه‌های مرتبط با اجرای وظایف نمایندگی و نحوه حضور در مجامع، محافل و حوزه‌های انتخابیه خود را به گونه‌ای تمشیت کنند که هیچ گونه شائبه تبلیغات انتخاباتی ایجاد نشود.»

اما آنچه که این روزها در فضای مجازی و گاهی در فضای حقیقی استان همدان مشاهده می کنیم، تبلیغات زودهنگام برخی کاندیداها یا اطرافیان آنان است.تبلیغات ها از جلسات و محافل گرفته تا انتشار تصاویر و سابقه کاری و حتی نظرسنجی ها داوطلب ثبت نام شده انتخابات در فضای مجازی است.

*نظرسنجی یا نظر سازی حامیان یک کاندیدا؟!

مسئله قابل تأمل و حیرت انگیز آن است که اطرافیان یک کاندیدا به طور مثال یک کانال تلگرامی ایجاد می کنند و در آن نظرسنجی به راه انداخته که در واقع نظرسازی است و به طور عمده هواداران همان کاندیدا اعضای کانال هستند، نظرات اندک خود را به جای نظر کلیت مردم تصور می کنند و بر روی همین نظرسازی، مانور تبلیغاتی آن هم مانور زودهنگام می دهند.

جالب تر آنکه طبق اسناد موجود اطرافیان همان کاندیدا در گروه های دیگر مردم را تحریک می کنند که بروید در فلان کانال به کاندیدای مورد نظر ما رأی دهید.طبیعی است که این نظرسنجی نیست و نظرسازی است، جدای از آنکه این گونه اقدامات به نظر جرم محسوب می شود.

برای اینکه از جرم بودن یا نبودن برنامه های پیش روی برخی دواطلبان انتخابات مجلس یازدهم مطلع شویم به گفت و گو با دادستان استان همدان نشستیم.

*ممنوعیت تبلیغات غیرمجاز انتخاباتی از جمله نظرسنجی ها

«حسن خانجانی» دادستان استان همدان در گفت و گو با خبرنگار ما، گفت: تبلیغات در این روزها که زمانش فرا نرسیده، چه در فضای مجازی و چه در فضای حقیقی از جمله اقداماتی مانند معرفی کاندیدا، برپایی نظرسنجی و هر مسئله ای دیگری که جنبه تبلیغاتی دارد، ممنوع است.

* هر گونه تبلیغات با عنوان حامیان یا هواداران یک کاندیدا در فضای مجازی جرم است

وی با تأکید بر اینکه این ممنوعیت بدان معناست که جرم تلقی می شود، اظهار کرد: تبلیغات زود هنگام و غیرمجاز در شبکه های اجتماعی از جمله تلگرام و اینستاگرام تحت هر عنوانی همچون حامیان، کمپین هواداران یا هر اسم دیگری که کیفیت تبلیغ برای داوطلب انتخاباتی دارد، جرم است و با آنان برخورد می شود.

دادستان استان همدان افزود: در این خصوص دستگاه‌های اجرایی و نظارتی و اطلاعاتی، مؤظف هستند جرایم و تخلفات را گزارش دهند تا طبق قانون با متخلفین برخورد شود.

*ارائه برنامه از سوی نمایندگان فعلی اگر طبق روال سابق خود باشد تبلیغ زودهنگام نیست

خانجانی درباره آن دست از نمایندگان استان که در انتخابات مجلس یازدهم ثبت نام کرده اند، هم عنوان کرد: برای آنان تا ثابت نشود که برنامه هایشان، تبلیغات انتخاباتی است جرمی در میان نیست و انتشار اخبار آنان در خبرگزاری های مختلف مانعی ندارد، چرا که نماینده هستند.

وی تصریح کرد: در شبکه های اجتماعی و فضای اینترنتی، اگر کانال اطلاع رسانی و یا سایتی از قبل متعلق به خود نماینده باشد و سابق بر این هم برنامه های آن نماینده در آن منتشر می شده و هم اینک نیز همان روال ادامه دارد، باز هم مانعی ندارد، به شرط آن که مصداق تبلیغات انتخاباتی محسوب نشود.

امید آنکه هم کاندیداها و هم حامیان آنان به رعایت قانون و اخلاق انتخاباتی که شاخصی برای نشان دادن ولایتمداری است اهتمام ویژه ای داشته باشند، تا مردم از آنان به عنوان یک کاندیدای اصلح نام ببرند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما