تازه های سایت

کد مطلب: 3935
11. آبان 1391 - 4:09

ابراز امیدواری کلینتون و اشتون به نتیجه بخش بودن مسیر دیپلماسی در برنامه هسته‌ای ایران، سفر نتانیاهو به فرانسه و برنامه وی برای گفت‌و‌گو با اولاند درباره ایران، ادعاهای نتانیاهو درباره نتایج حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران، درخواست ایران از عراق برای خودداری از بازرسی هواپیماهای ایرانی و رویارویی غیرمستقیم ایران و رژیم صهیونیستی در سودان، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، یکی از اخبار پربازتاب امروز در میان رسانه‌های جهان، به موضع‌گیری جدید آمریکا و اتحادیه اروپا درباره مذاکرات هسته ای با ایران اختصاص دارد.
به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، آمریکا و اتحادیه اروپا روز گذشته ابراز امیدواری کرده‌اند که مذاکرات جدید بتواند به یافتن راهکاری دیپلماتیک برای حل و فصل مسأله هسته‌ی ایران منتهی شود؛ اما با این حال، بر ادامه تحریم‌ها و فشار‌ها بر ایران نیز تأکید کرده‌اند. به نوشته این خبرگزاری، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا و کا‌ترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یک کنفرانس خبری مشترک در سارایوو، پایتخت بوسنی ضمن اعلام رویکرد فوق، اظهار داشته‌اند تا هنگامی که توافقی بر سر برنامه هسته‌ای با ایران حاصل نشود، دیپلماسی و فشار همزمان ادامه خواهد یافت. در این کنفرانس، اشتون اعلام کرده در آینده‌ای نزدیک برای گفت‌و‌گوهایی جدید با سعید جلیلی دیدار خواهد کرد.
در همین حال، تلاش‌های رژیم صهیونیستی علیه ایران نیز همچنان ادامه دارد. به نوشته روزنامه «دیلی استار» لبنان، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی امروز برای دیدار و گفت‌و‌گو با «فرانسوا اولاند»، رئیس جمهور فرانسه به پاریس سفر می‌کند و موضوع هسته‌ای ایران در بالاترین دستور کار این دیدار است.

به نوشته این روزنامه، از زمان انتخاب اولاند به عنوان رئیس‌جمهور فرانسه، وی چندین بار با نتانیاهو تماس تلفنی داشته و تأکید وی بر لزوم افزایش فشار‌ها بر ایران به منظور جلوگیری از دستیابی این کشور به سلاح هسته‌ای، موجب شده اهمیت فرانسه برای نتانیاهو بیش از پیش شود. البته دیلی استار اشاره می‌کند که در این دیدار، دو طرف درباره روابط دوجانبه فرانسه و اسرائیل نیز گفت‌و‌گو خواهند کرد.

در راستای همین سیاست‌ها و رویکرد‌ها، نتانیاهو در مصاحبه‌ با یک نشریه فرانسوی مدعی شده، حمله رژیم اسرائیل به ایران، نه تنها موجب بی‌ثباتی منطقه نمی‌شود، بلکه به برقراری ثبات در خاورمیانه یاری خواهد رساند! به نوشته «رویترز»، نتانیاهو همچنین در این مصاحبه مدعی شده، چنین حمله‌ای به سود کشورهای عرب منطقه نیز هست، زیرا موجب از میان برداشته شدن تهدید منطقه‌ای خواهد شد.

وی در ادامه اظهاراتش عجیبش گفته: «پنج دقیقه پس از حمله، بر خلاف آنچه منتقدان می‌گویند، احساس آرامش در سراسر منطقه انتشار خواهد یافت». وی با بیان این ادعا که ایران در میان کشورهای عربی محبوب نیست، گفت: یک ایران هسته‌ای برای آنها خطرناک خواهد بود.

اما روزنامه «گالف تایمز» قطر یکی از مطالب خود را به واکنش ایران نسبت به فرود اجباری هواپیمایش در عراق و بازرسی آن اختصاص داد. این روزنامه اشاره می‌کند که پس از اینکه عراق برای دومین بار در ماه جاری، یک هواپیمای ایرانی به مقصد سوریه را وادار به فرود و آن را بازرسی کرده، ایران از دولت این کشور خواسته در برابر فشارهای آمریکا مقاومت کرده و چنین کاری را تکرار نکند. گالف تایمز همچنین اشاره کرده که مقامات آمریکایی، خواستار بازرسی همه هواپیماهایی هستند که از ایران به مقصد سوریه می‌روند؛ اما دولت عراق گفته، تنها در موارد مشکوک آنها را بازرسی خواهد کرد.
در پایان، روزنامه «هندو» با تمرکز بر ماجرای بمباران یک کارخانه اسلحه‌سازی در سودان به دست رژیم صهیونیستی، سودان را میدانی جدید برای جنگ پنهانی ایران و این رژیم معرفی کرده است. این روزنامه در مطلب خود به گمانه‌های موجود در این باره ـ که حمله مذکور پیامی از سوی رژیم صهیونیستی به ایران و یا شبیه‌سازی حمله به ایران بوده ـ اشاره کرده؛ اما نوشته فرستادن دو کشتی جنگی ایرانی به سودان نیز در حقیقت پیام و هشداری بوده که از سوی ایران به رژیم صهیونیستی داده شده است.

دیدگاه شما