تازه های سایت

کد مطلب: 38926
10. مهر 1398 - 8:37
مرحله دوم اعطای تسهیلات بازسازی و مقاوم‌سازی منازل سیل‌زدگان سیال امسال آغازشده است ولی مشکلات و ناهماهنگی‌هایی دریافت تسهیلات را با تأخیر مواجه کرده است که با توجه به نزدیک شدن به فصل سرما باید مسئولان در جهت رفع این موانع تلاش کنند.

به گزارش پایگاه خبری گرو، سیل فروردین امسال در شهرستان نهاوند در بخش‌های مختلف خسارت‌های زیادی به بار آورد و سبب تخریب و خسارت دین واحدهای مسکونی در این شهرستان شد.

بعد از فروکش کردن سیلاب، کارشناسان بنیاد مسکن نهاوند برای برآورد خسارات و تشکیل پرونده عازم روستاها شدند و از چندین هزار واحد مسکونی بازدید کردند و افراد واجد شرایط شناسایی شدند و برای پرداخت تسهیلات معرفی شدند.

در مرحله اول پرداخت تسهیلات مشکل خاصی برای شهروندان نهاوندی پیش نیامد و افراد معرفی‌شده به بانک‌ها موفق به دریافت تسهیلات طبق روند کار انجام‌شده در واحدهای مسکونی هستند و به‌مرور اقساط تسهیلات خود را دریافت می‌کنند.

تسهیلات ارائه‌شده به دو صورت وام مسکن و کمک بلاعوض و اهدای سیمان ریگان است که این کمک‌ها برای واحدهای احداثی یک مبلغ و برای واحدهای تعمیری متفاوت است.

پس از ابلاغ مرحله دوم دریافت تسهیلات بود که مشکلاتی به‌خصوص از ناحیه بانک‌ها برای شهروندان نهاوندی به وجود آمد و سبب کاهش پرداخت تسهیلات شد.

 

 

۹۱۰ فقره پرداخت تسهیلات در مرحله اول در نهاوند انجام شد

علیرضا نثاری رئیس بنیاد مسکن نهاوند به خبرنگار ما می‌گوید: پس از سیل امسال و اعزام اکیپ‌های ارزیاب و کارشناسان این اداره از حدود ۱۰ هزار واحد مسکونی بازدید به عمل آمد.

وی ادامه داد: با ابلاغ مرحله اول تسهیلات کار تشکیل پرونده برای متقاضیان در دو نوبت‌کاری توسط بنیاد مسکن نهاوند انجام شد و متقاضیان به بانک‌های عامل معرفی شدند.

نثاری بابیان اینکه درمجموع حدود ۳۹۰۰ پرونده در نهاوند تشکیل‌شده است، افزود: در مرحله اول ۹۱۰ فقره پرداخت تسهیلات انجام‌شده است که در مراحل مختلف ساخت بنا هستند که از این تعداد ۶۰۰ فقره مربوط به احداث ساختمان و ۳۱۰ مورد مربوط به تعمیرات است.

وی بیان داشت: ابلاغ مرحله دوم به بانک‌های عامل شروع‌شده است که این متقاضیان به بانک‌ها معرفی می‌شوند که باید مشکلات آن‌ها رفع شود چون در مرحله اول بانک‌ها خوب عمل کردند.

 

شهروندان گله‌مند از رفتار متفاوت بانک‌های عامل

تعدادی از شهروندان هم در گفت‌وگو با ما خواستار راحت‌تر کردن دریافت این تسهیلات شدند و از بانک‌ها تقاضای همکاری داشتند و گلایه‌های خود را به مسئولان نیز انتقال دادند.

این شهروندان اعلام کردند از بانک‌ها خواهش می‌کنیم به مردم کمک کنند و با توجه به شرایطی که پیش‌آمده بر اساس دستورالعمل اجرایی نسبت به اعطای وام اقدام کنند و از گرفتن ایرادهایی که در دستورالعمل نیست خودداری کنند.

یکی از شهروندان می‌گوید: ضمانت‌ها باید به‌صورت زنجیره‌ای باشد و گرو گرفتن کارت یارانه در قانون نیست و نیازی به ضمانت کارمند هم نیست و این در قانون این وام‌های سیل‌زده نیامده است.

شهروند دیگری می‌گوید: در مرحله بانک هستم یک‌بار میگویند باید سفته بیاوری، یک‌بار اعلام می‌کنند ضامن باید کارمند باشد و یک‌بار هم میگویند باید سند بیاورید.

یکی دیگر از شهروندان ادامه داد: تمام خانه‌ام تخریب‌شده والان در یک انباری با خانواده زندگی می‌کنم که زمستان هم درراه است و از بانک‌ها و مسئولان درخواست داریم برای اخذ این تسهیلات مساعدت بیشتری داشته باشند.

 

 

اتمام‌حجت فرماندار با بانک‌ها و تأکید بر هماهنگی بانک‌ها با دستگاه‌های بالادستی

مراد ناصری فرماندار نهاوند با شنیدن گلایه‌های مردم به‌ضرورت خدمت به مردم اشاره کرد و گفت: درهرصورت کار و خواسته مردم نباید معطل بشود و همه دستگاه‌ها برای حل مشکلات باید تلاش کنند.

وی افزود: خوشبختانه در حوزه مسکن روستایی با بهره‌مندی بیش از ۷۵ درصد جمعیت روستایی از نعمت مقاوم‌سازی مسکن، این شهرستان رتبه نخست مقاوم‌سازی استان را دارد.

وی اظهار داشت: سیل امسال یک بحران بود که خوشبختانه مدیریت شد اما باید به بحران و وضعیت بد مردم رسیدگی شود و همه ما در خدمت مردم هستیم و نخواهیم گذاشت حرمت مردم شکسته شود.

فرماندار نهاوند گفت: بانک‌ها در مرحله اول پرداخت تسهیلات خسارت سیل خوب عمل کردند اما متأسفانه در مرحله دوم شرایطی را ایجاد کرده‌اند که کار پرداخت تسهیلات را سخت می‌کند.

وی افزود: بانک‌ها با دستگاه‌های بالادستی خودشان هماهنگ باشند و به مشکلات مردم اهمیت بدهند، چرا این عزیزان ضوابطی را تعریف می‌کنند که در استان تعریف‌نشده است؟

ناصری با انتقاد از روند تشکیل پرونده و ارائه تسهیلات به افراد خسارت‌دیده در سیل توسط بانک‌ها اظهار داشت: هرگز به مدیران ادارات و بانک‌ها اجازه نخواهم داد که به مردم بگویند چهل روز آینده برای تشکیل پرونده و حل مشکلتان تشریف بیاورید.

وی گفت: در وقت کمی که تا زمستان باقی‌مانده است، مشکل مساکن تخریبی و تعمیری باید حل شود که خدایی نکرده در زمستان به مشکل جدی‌تری برنخوریم و مشکلات باید به‌روز حل شوند، نه چهل روز و یک سال بعد که در این زمینه باید دقت و سرعت داشته باشیم.

 

با این روند پرداخت تسهیلات مشکلات مردم حل نمی‌شود و فصل سرما نیز در پیش است

علی ظفری مدیرکل بنیاد مسکن استان همدان نیز در این زمینه به خبرنگار ما گفت: همه واحدهای روستایی تخریبی در بدترین شرایط زندگی می‌کنند، تقاضا داریم بانک‌های عامل واحدهای تخریبی سیل فروردین‌ماه امسال و وضعیت بد و معیشت مردم را از نزدیک ببینند.

وی گفت: برای ساخت واحدهای تخریبی سیل امسال که یک کار خیر است، همه باید کمک کنند و شرایط مردم خسارت‌دیده را درک کنند.

ظفری بابیان اینکه اگر مسئولین در بین مردم حضور پیدا کنند، بهتر می‌توانند به مردم کمک کنند، اظهار داشت: باید خودمان را جای کسانی بگذاریم که تنها هستند و منازلشان تخریب‌شده است، آیا می‌توانیم در آن شرایط بد زندگی کنیم؟ مگر ما وظیفه‌ای جز حمایت و خدمت‌رسانی به مردم‌داریم؟

وی گفت: با این روند پرداخت‌ها مشکلات مردم حل نمی‌شود و باید با توجه به فراهم آمدن این ظرفیت خوب برای بازسازی واحدهای مسکونی خسارت‌دیده از آن بهترین استفاده شود و فرصت را از دست نداد.

ظفری بابیان اینکه ما به‌عنوان مسئول باید تسهیل گر باشیم، گفت: شرایط ما متفاوت از استان‌های گرمسیری است و باید به فکر مردم بود که در سرما با مشکلات بیشتری روبرو نشویم.

مدیرکل بنیاد مسکن استان گفت: روش‌های اخذ وام برای ساخت منازل را باید راحت کنیم چون کمک به سیل‌زدگان دستور مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور است.

 

 

سهم نهاوند ۱۹۰ میلیارد تومان

وی افزود: بانک‌ها کمک کنند تا روال اجرای کار تسریع داده شود چون مردم در شرایط دشواری به سر می‌برند، وضعیت زندگی در برخی روستاها قابل‌هضم و تحمل نیست.

مدیرکل بنیاد مسکن استان همدان افزود: ۱۹۰ میلیارد تومان تسهیلات به شهرستان نهاوند جهت تعمیر و ساخت واحدهای تخریبی سیل فروردین‌ماه واگذارشده است.

وی ادامه داد: از این رقم ۱۳۶ میلیارد تومان تسهیلات و ۵۴ میلیارد تومان کمک بلاعوض است که با این اعتبار ۲۳۶۲ واحد ساخته خواهد شد و ۱۴۵۶ واحد هم تعمیر می‌شوند.

مدیرکل بنیاد مسکن استان اظهار داشت: بیش از ۷۱۵ میلیارد تومان تسهیلات و کمک بلاعوض برای جبران خسارت ناشی از سیل امسال به استان همدان اختصاص‌یافته است که در مرحله اول ۳۵۵ میلیارد تومان از این اعتبار سریعاً اقدام و منجر به عقد قرارداد شد.

وی گفت: در شهریورماه نیز مرحله دوم ارائه تسهیلات ابلغ و اعلام شد که نیاز به هماهنگی مجدد بین همه دستگاه‌های مربوطه دارد.

با توجه نزدیک بودن فصل سرما و پایان فصل کار در نهاوند همه مسئولان به‌خصوص بانک‌ها باید همه تلاش خود را برای اعطای هرچه سریع‌تر تسهیلات برای بازسازی واحدهای خسارت‌دیده در سیل امسال به کار بگیرند و از هیچ کوششی دریغ نکنند تا در این فرصت اندک مردم برای شروع فصل سرما سرپناهی داشته باشند.

گزارش از مهدی سهرابی

انتهای پیام/

دیدگاه شما