تازه های سایت

کد مطلب: 38643
18. شهريور 1398 - 15:11
بزرگ‌ترین نمایشگاه نمونَک گلی بازسازی واقعه کربلا در استان همدان به دست جوانان مؤمن و دوستدار اهل‌بیت یکی از روستاهای نهاوند ساخته‌شده است که در چندین غرفه به زیبایی واقعه کربلا را روایت می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری گرو، ماه محرم در مناطق مختلف کشور و شهرستان نهاوند همراه با آیین‌های جانبی و زیبایی که در راستای ترویج فرهنگ عاشورا اجرا می‌شود همراه شده است و باعث گسترش این فرهنگ برای نسل جوان به شکل ملموس‌تری شده است.

در این ایام با برپایی نمایشگاه‌های عکس، فیلم، برپایی خیمه‌های معرفت و نمایشگاه‌های بازسازی واقعه کربلا و انجام مراسم هنری تعزیه سعی شده است فرهنگ عاشورا و اهداف قیام کربلا برای عزاداران تبیین و تشریح شود.

 

 

در شهرستان نهاوند نیز حدود ۲۰ سال است که هرساله در ایام محرم دریکی از روستاهای بخش مرکزی نهاوند به همت جمعی از جوانان بسیجی و دوستدار امام حسین (ع) و با تلاش شبانه‌روزی آن‌ها نمایشگاه بازسازی واقعه کربلا به‌صورت نمونَک کوچک‌شده‌ای از حادثه کربلا در معرض دید عزاداران قرار می‌گیرد.

عشق به اهل‌بیت جوانان را عاشقانه پای‌کار می‌آورد

این نمایشگاه که باهمت جوانان ساخته می‌شود موردتوجه هزاران عزادار در ایام محرم قرار می‌گیرد و تا اربعین پذیرای مردم است و از عشق همراه بامعرفت جوانان این منطقه به امام حسین (ع) ویاران باوفایش حکایت می‌کند.

 

 

علی پیرزادی مدیر این نمایشگاه در گفت‌وگو با ما می‌گوید: روستای ” تُکه ” در حدود ۱۰ کیلومتر شهرستان نهاوند در بخش مرکزی این شهرستان و در مسیر تردد زائران به امام‌زاده ابراهیم (ع) قرار دارد و در ایام محرم مسیر تردد هزاران زائر است.

وی اظهار داشت: مردم مؤمن و دوستدار اهل‌بیت این روستا از دیرباز ارادت و عشقی مثال‌زدنی نسبت به اهل‌بیت و به‌ویژه سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) داشته و دارند و هرساله مراسم عزاداری در ایام محرم را باشکوه خاصی برگزار می‌کنند.

پیرزادی افزود: در حدود دو دهه قبل ایده جالبی در بین جوانان و عاشقان امام حسین (ع) شکل گرفت و تصمیم گرفته شد نمایشگاهی کوچک در حاشیه عزاداری مردم روستا برپا شود و بازسازی واقعه کربلا را روایت کند.

 

 

وی ادامه داد: این نمایشگاه به‌مرور باهمت و تلاش جوانان بسیجی این روستا بسیار شکیل و زیبا برپا شد و به شکل امروزی درآمد به‌گونه‌ای که به گفته مسئولان بزرگ‌ترین نمایشگاه نمونَک گلی بازسازی واقعه کربلا در استان همدان است.

مسئول نمایشگاه “از بقیع تا کربلا ” گفت: هرساله چند روز قبل از شروع ماه محرم مقدمات کار در این روستا توسط جوانان شروع می‌شود و خاک و سنگ و چوب برای ساخت نمایشگاه جمع‌آوری می‌شود و در ایام محرم آماده پذیرایی عزاداران می‌شود.

 

نمایشگاه ” از بقیع تا کربلا ” حرکت امام حسین را به صورتی زیبا روایت می‌کند

وی ادامه داد: جوانان این روستا در سال‌هایی که ماه محرم بازمستان هم‌زمان‌شده بود باوجود سرمای هوا و با توجه به نبودن مکان مسقف و گرم برای ساخت نمایشگاه ولی باغیرت و عشق حسینی نمایشگاه را برپا کرده‌اند و نشان دادند پیرو راه حسینی هستند.

پیرزادی افزود: کودکان و خردسالانی که عاشقانه در برپایی این نمایشگاه مشارکت دارند و صورت‌های معصوم و آغشته به گِل آن‌ها صحنه کم‌نظیری از ارادت و محبت آن‌ها به ائمه اطهار است که نمونه این‌گونه تصویری در هیچ جای دنیا قابل‌مشاهده نیست.

 

 

وی گفت: برای برپایی این نمایشگاه زحمات شبانه‌روزی همه جوانان روستا باعث شده است که نمایشگاه باشکوهی را مشاهده کنید که در تصاویر مربوط به این نمایشگاه می‌توان شکوه و زیبایی را دید.

مسئول این نمایشگاه افزود: نمایشگاه بانام ” از بقیع تا کربلا ” نام‌گذاری شده است چون از اول حرکت امام حسین (ع) از قبرستان بقیع تا صحرای کربلا و روز تاسوعا و عاشورا را به‌صورت بازسازی‌شده در ابعاد کوچک روایت می‌کند.

وی ادامه داد: برای طبیعی جلوه دادن واقعه کربلا تعدادی از جوانان روستا در سال‌های گذشته که به کربلا مشرف شده‌اند جزئیاتی از حرمین شریفین، بین‌الحرمین و نهرعلقمه و دیگر جزئیات را یادداشت کردند تا در این نمایشگاه پیاده کنند.

پیرزادی گفت: این نمایشگاه در بیش از ۲۰ غرفه برپا می‌شود و بخش‌های جذابی دارد و در بخشی از نمایشگاه تمثال مبارک سه شهید بزرگوار این روستا نصب‌شده است تا نشان دهیم که دفاع مقدس ادامه حرکت قیام عاشورا است.

 

 

بچه‌های روستا با دست‌خالی و با نیت خالصانه درراه ترویج فرهنگ حسینی تلاش می‌کنند

امین سهرابی یکی از جوانانی است که در این نمایشگاه هرساله نیت کرده و کار می‌کند وی به ما می‌گوید: عشقی که جوانان به امام حسین (ع) دارند قابل توصیف نیست و می‌بینید با چه شوری برای اتمام نمایشگاه تلاش می‌کنند.

وی ادامه داد: ساخت کاخ‌ها و قصرها و منازل کوفیان و مساجد کوفه و خرابه‌های شام را با همکاری با دوستانمان به پایان رساندیم و هرکدام از بچه‌ها گوشه‌ای از کار را گرفته‌اند تا بتوانیم میزبان خوبی برای عزاداران باشیم.

سهرابی گفت: کار نورپردازی و قسمت روز کربلا نیز به پایان رسیده است و امسال با توجه اینکه مشکل کمبود جا را نداریم کار وسعت بیشتری دارد و سعی شده است به بهترین نحوه واقعه کربلا روایت شود تا شکل قابل‌توجهی به خود بگیرد.

 

 

وی افزود: حرمین امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) و بین‌الحرمین یکی از بخش‌های پرطرفدار نمایشگاه است که با توجه به مشاهدات و نظرات مردم بسیار سعی شده است مثل واقعیت باشد و با نورپردازی بسیار زیبا شده است.

امین می‌گوید: بچه‌های روستای ما با دست‌خالی و با نیت خالصانه توانسته‌اند قدمی در راستای ترویج فرهنگ عاشورا بردارند که امیدواریم این کار از ما در درگاه الهی پذیرفته شود چون جوانان واقعاً شبانه‌روز تلاش کردند تا این نمایشگاه زیبا را برپا کنند.

 

جوانان مؤمن روستای تُکه به زیبایی واقعه کربلا را به تصویر کشیده‌اند

حجت‌الاسلام مولوی مدیر حوزه علمیه نهاوند نیز در بازدید از این نمایشگاه گفت: واقعاً کار بسیار بزرگی جوانان این روستا انجام داده‌اند و با کمترین امکانات نمایشگاه باعظمتی از واقعه کربلا خلق کرده‌اند که چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کنند.

وی افزود: نوع معماری و طراحی و نورپردازی زیبای این نمایشگاه نشان می‌دهد که برای اتمام کار بسیار زحمت‌کشیده شده است و باید به این جوانان مؤمن خسته نباشید گفت.

مولوی گفت: دشمنان همه تلاش خود را برای کم‌رنگ کردن فرهنگ عاشورا در بین جوانان به کار بسته‌اند ولی می‌بینیم که در روستای تُکه جوانان مؤمن و انقلابی به چه زیبایی قیام امام حسین (ع) را به تصویر کشیده‌اند.

وی افزود: عشق و دوستی و ارادت مردم به امام حسین (ع) در دل جوانان این مرزوبوم قرار دارد و از همه همشهریان عزیز برای بازدید از این نمایشگاه دعوت می‌کنیم تا به‌صورت عینی بازسازی واقعه کربلا را مشاهده کنند.

مدیر حوزه علمیه نهاوند گفت: نحوه طراحی زیبای روز عاشورا و نحوه شهادت یاران امام حسین (ع) که به زیبایی روایت‌شده است اشک هر بیننده‌ای را جاری می‌کند که در صحرای عاشورا بر امام حسین (ع) ویاران باوفایشان چه گذشت.

 

نمایشگاه از بقیع تا کربلا تا اربعین امسال پذیرای عزاداران است

پیرزادی مدیر نمایشگاه ” از بقیع تا کربلا ” در ادامه به ما می‌گوید: امسال با عنایت خیرین و مردم روستا مکان اجرای نمایشگاه بزرگ‌تر شده است و باعث زیبایی دوچندان نمایشگاه شده است.

 

 

وی افزود: این نمایشگاه تا اربعین حسینی پذیرایی عزاداران است و با توجه به‌قرار گرفتن در کنار گلزار شهدای روستا و در کنار مسیر تردد زائران حرم امام‌زاده ابراهیم (ع) سال گذشته حدود ۴۰ هزار نفر از این نمایشگاه بازدید کردند.

مدیر این نمایشگاه گفت: هرساله امام‌جمعه، فرماندار، فرمانده سپاه به همراه دیگر مسئولان شهرستان نهاوند از این نمایشگاه بازدید می‌کنند و باعث ایجاد انگیزه برای جوانان بسیجی این روستا می‌شوند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما