تازه های سایت

کد مطلب: 38630
18. شهريور 1398 - 10:28
هیئت عزاداری «میدان» با حدود ۲ قرن قدمت به‌عنوان قدیمی‌ترین هیئت مذهبی نهاوند سال‌هاست میزبان عزاداران حسینی در ایام محرم و صفر است.

به گزارش پایگاه خبری گرو، هیئت عزاداری «میدان» به‌عنوان قدیمی‌ترین هیئت نهاوند سال‌هاست میزبان عزاداران حسینی در ایام محرم و صفر است و دلباختگان مکتب سرخ حسینی در قدیمی‌ترین مسجد و هیئت حسینی شهر نهاوند با سیاهپوش‌کردن مسجد و منطقه میدان (پای قلعه)، تشکیل دسته‌های سینه‌زنی، تعزیه، گروه موسیقی، گروه علمداران و گروه گلگیران در دهه اول محرم به‌ویژه روز تاسوعا و عاشورا در مراسم ویژه‌ای به یاد ایثار و فداکاری امام حسین (ع) و یاران با وفایش اشک ماتم ریخته و عزاداری باشکوهی برپا می‌کنند.

بیشتر نهاوندی‌های اصیل در این هیئت به سوگ حسین (ع) و ناله‌های زینب (س) می‌نشینند هیئت حسینی «میدان» نزدیک به ۲ قرن قدمت دارد و تاریخچه شکل گیری آن نشان می‌دهد که بنای اولیه این هیئت در سال ۱۲۱۰ هجری شمسی از سوی اهالی منطقه میدان نهاده شد و بعدها از سوی مرحوم کریم مؤمنی، شمس الله سیف، سیدآقاعلی سیف و شیخ حسین خاکسار در زمینی به مساحت ۲ هزار مترمربع روی آب‌انبار قدیمی شهر در قدیمی‌ترین محله مرکز شهر یعنی پای قلعه تأسیس شد که هنوز هم بیشتر نهاوندی‌های اصیل در این هیئت به سوگ حسین (ع) و ناله‌های زینب (س) می‌نشینند.

یکی از رسوم خاص این هیئت استفاده از ۵ هزار شاخه گل رز طبیعی و ساخت تندیسی با عبارت «یا حسین (ع)» است که در روزهای تاسوعا و عاشورا این تندیس پیشاپیش دسته عزاداری هیئت به مرکز شهر می‌آید و این خود یکی از نشانه‌های شناخت این هیئت عزاداری از دیگر هیئت‌های عزاداری شهر است.

عزاداری محرم در منطقه «میدان» نهاوند یکی از باشکوه‌ترین مراسم است

مراسم عزاداری محرم در منطقه میدان نهاوند یکی از باشکوه‌ترین مراسم در شهرستان است چراکه در ایام محرم بیشتر نهاوندی‌های مقیم مرکز استان و سایر شهرها به نهاوند آمده و با حضور خود و ادای نذورات مختلف رونق و شکوه خاصی به مراسم عزاداری می‌بخشند.

وجه تمایز این هیئت در برگزاری نوع مراسم است به نحوی که این هیئت برنامه را شاخص و منسجم برگزار کرده و برگزاری مراسم فرهنگی و مذهبی در طول سال نیز در برنامه دارد.

هیئت «میدان» طی سال، هر هفته در شب‌های جمعه، عزاداران را در منزل یکی از اعضای هیئت به یاد امام حسین (ع) و گذشتگان خویش گردهم می‌آورد و مراسم روضه‌خوانی و عزاداری را برپا می‌کنند و این‌گونه همیشه در دلشان شور حسین (ع) را زنده نگه می‌دارند.

پخت نذری برای ۵ هزار نفر

در روز عاشورا هیئت میدان نیز به‌رسم همه هیئت‌ها نذری طبخ می‌کند و برای طبخ این نذری ۱۵ گوسفند، یک گاو و نزدیک به یک‌تن برنج از محل کمک‌های مردمی و نذورات اهالی شهر و اعضای هیئت خریداری می‌شود و برای ۵ هزار نفر غذای نذری پخت می‌شود.

به دلیل شهرت قیمه نذری هیئت میدان علاوه بر اعضای هیئت و محله پای قلعه، بسیاری از عزاداران حسینی در هر محله و منطقه از شهر سعی می‌کنند خود را به مسجد این هیئت برسانند تا دست‌کم چند قاشق از نذری این هیئت به نیت تبرک، شفای مریض یا گرفتن حاجت نصیبشان شود.

محمدرضا سیفی از اعضای هیئت‌امنای مسجد در رابطه با رسوم هیئت «میدان» اظهار کرد: یکی از رسوم این هیئت که تقریباً میان هیئت‌های عزاداری نهاوند منحصربه‌فرداست، نداشتن دسته زنجیرزن است.

در هیئت حسینی میدان که شامل ۱۰ دسته عزاداری است تنها سینه‌زنی مرسوم است وی ادامه داد: در هیئت حسینی میدان که شامل ۱۰ دسته عزاداری است تنها سینه‌زنی مرسوم است و پس از اتمام مراسم عزاداری در تاسوعا و عاشورا، در شام غریبان نیز عزاداران هیئت با در دست داشتن شمع‌هایی روشن، تابوت‌های چوبی را که نمادی از شهدای دشت کربلاست بر دستانشان حمل می‌کنند و با ذکر نوحه باغم عمیقی که بر خاندان امام حسین (ع) در شب شام غریبان گذشته است همدردی می‌کنند.

عضو هیئت‌امنای مسجد میدان در مورد آئین علم کشی و زمان انتقال علم مخصوص هیئت که درگذشته یکی از بزرگ‌ترین و سنگین‌ترین علم‌های شهرستان به شمار می‌رفت، اظهار کرد: وقتی علم گیران برای حمل علم به میان جمعیت عزاداران و عاشقان حسینی می‌آیند چند رأس گاو و گوسفند جلوی این علم قربانی می‌کنند.

وی افزود: علم گیران هیئت‌های عزاداری دیگر محلات شهر نیز به محله پای قلعه می‌آیند و گرداگرد علم حلقه‌زده و از علم که بانام باب‌الحوائج سقای کربلا مزین شده است، مدد می‌جویند.

سیفی بابیان اینکه تعزیه یک آئین نمایشی و مذهبی است که از گذشته‌های دور بازگوکننده واقعه کربلا، اسارت اهل‌بیت امام حسین (ع) و شهادت ایشان و یارانشان است، گفت: آتش زدن خیمه‌ها به‌عنوان نمادی از آتش زدن خیمه‌های خانواده و یاران امام حسین (ع) در ظهر عاشورا توسط اشقیا یکی دیگر از مراسم مردم عزادار منطقه میدان است./مهر

دیدگاه‌ها

ایالت ماه نهاوند ... دروازه ورود اسلام به ایران- پایتخت تمدن اسلامی در ایران

دیدگاه شما