تازه های سایت

کد مطلب: 38597
15. شهريور 1398 - 10:20
کسبه خیابان سعدی معتقدند اجرای طرح پیاده‌راه خیابان سعدی باعث کسادی کارشان شده است

به گزارش پایگاه خبری گرو، خیابان سرسبز و چشم‌نواز سعدی (قیصریه) با قدمت چند صد ساله خود در طول تاریخ از بلاها و آسیب‌ها دور نبوده و به علت همجواری با آستان امامزادگان محمد و علی (ع) و بازار اصلی نهاوند آبستن اتفاقات مذهبی و سیاسی بسیاری بوده است. همواره تردد در این خیابان مورد توجه کسبه و مردم بوده است و باید به عنوان میراثی ارزشمند احیا شود و زنده بماند. 

شکل و طراحی این خیابان به علت شیب آن و وجود کوچه‌های قدیمی و راسته بازارهایی که در 2 سمت این خیابان وجود دارد و اهمیت هویت تاریخی و ارزش تجاری و اقتصادی این خیابان، مسئولیت مدیریت شهری را دوچندان می‌کند تا گردشگران و مردمی که برای خرید و دیدن از این خیابان عبور می‌کنند دغدغه‌ای نداشته باشند.

خیابان سعدی به عنوان یکی از قدیمی‌ترین، پویاترین و مهم‌ترین مراکز تجاری و دادوستد شهر تاریخی نهاوند همچنان محل رفت‌وآمد اهالی شهر و روستا و بسیاری از گردشگران و مسافران است.

 چند صباحی است که شهرداری نهاوند و مجموعه مدیریت شهری به منظور انضباط شهری و سهولت عبور و مرور شهروندان طرح جمع‌آوری دست‌فروشان، ساماندهی و سنگفرش کردن خیابان‌ سعدی را اجرایی کرده‌اند و در دستور کار قرار داده‌اند که مخالفان و موافقانی را به همراه داشته است.

 بسیاری از بازاریان و کسبه در مورد طرح بهسازی خیابان سعدی و نحوه اجرای آن انتقاداتی را به عملکرد مسئولان امر داشتند و اکنون نیز در آغاز اجرایی شدن این طرح، بی‌تفاوتی مسئولان به این مسأله موج اعتراضات کسبه این خیابان را در پی داشته است. 

این اقدام شهرداری نه تنها آسایش کسبه و بازاریان این خیابان را فراهم نکرده است، بلکه باعث نارضایتی جمعی از آنها نیز شده است. آنان معتقدند این کار شهرداری به اقتصاد بازار لطمه می‌زند و از سوی دیگر با ممانعت از ورود خودروها به محدوده این خیابان باعث می‌شود کسب‌وکار آنها تحت‌الشعاع قرار بگیرد. 

کسادی کار کاسبان

جمعی از کسبه این خیابان که به دلایلی نمی‌خواستند نامشان ذکر شود، در گفت‌وگو با همشهری بیان می‌کنند: 2 ماه پیش ساماندهی خیابان سعدی آغاز شد. 

برای زیباسازی شهر و بهبود عبور و مرور در بافت مرکزی شهر، طرح جمع‌آوری و ساماندهی دست‌فرو‌ش‌ها آغاز شد که کار خوب و پسندیده‌ای بود، اما کارشناسی نبودن طرح پیاده‌راه‌سازی این خیابان و در نظر گرفتن همه جوانب کار از جمله نظر اصناف فعال در این خیابان باعث کسادی سفره کاسبان این خیابان شد تا با تشکیل پرونده، موضوع را از طریق مراجع قضایی و ذی‌صلاح پیگیری کنند. 

طرح نیمه‌کاره تعریض خیابان پیروزی، ساخت پارکینگ، تغییر مسیرهای تاکسی، جابه‌جایی ترمینال قدیم و جدید، بلاتکلیفی مغازه‌های مقابل ترمینال قدیم، ساماندهی ورودی بازار قدیمی و سنتی شهر به بهانه اجرای طرح تفصیلی و بازآفرینی شهری از جمله طرح‌هایی است که نارضایتی شهروندان را به همراه داشته و ابهام در پایان بی‌فرجام این طرح‌ها دامن مردم را گرفته است. 

کارشناسی نبودن اجرای طرح ساماندهی خیابان سعدی، فراهم نبودن زیرساخت‌ها از جمله پارکینگ، راه دسترسی مناسب و مسدود شدن کوچه‌های منتهی به این خیابان و همچنین تاخیر امداد‌رسانی در صورت بروز حادثه و افت تجارت و کاهش رونق اقتصادی از جمله مهم‌ترین دلایل مخالفت و دغدغه کسبه این خیابان عنوان شده است. 

کاربرد پیاده‌راه

عضو شورای اسلامی شهر نهاوند درباره طرح پیاده‌راه‌سازی خیابان سعدی می‌گوید: امروزه کاربرد پیاده‌راه‌ها به ‌ویژه در حفاظت از بافت‌های کهن شهری، جایگاه مهمی در مباحث شهری پیدا کرده است و به عنوان ابزاری مفید برای کاهش ترافیک، حفظ فضاهای بافت شهری کهن و آشتی آن با فضاهای مدرن شهری و ساکنان آن استفاده می‌شود.

 فضایی که فرد در آن آزادانه بدون خطر تصادف با وسایل نقلیه حرکت می‌کند و به منظور پیاده‌روی آسان، ضمن حفظ بافت تاریخی شهری خلق شده ‌است. 

مسعود رضی با توجه به این‌که خیابان سعدی یا قیصریه پل ارتباطی مرکز شهر و بازار اصلی بوده است، می‌افزاید: از لحاظ تجاری و فرهنگی این خیابان حائز اهمیت است و ابنیه کهن و تاریخی که در 2 سمت طول مسیر قرار دارد از جمله منزل شهید قدوسی، حمام قاضی و حمام بازار مربوط به اواخر دوران قاجاریه، مسجد امام حسن (ع) و مسجد اباصالح، چندین بازار و راه‌پله که با نمایی زیبا به بازار منتهی می‌شوند اهمیت اقتصادی، تجاری و فرهنگی این خیابان را از گذشته دور بازگو می‌کند. 

شیب نامناسب خیابان 

عضو شورای اسلامی شهر نهاوند می‌گوید: نکته مهمی که در اجرای این طرح وجود دارد بحث عنوان پیاده‌راه برای این خیابان با توجه به شیب بیش از 4 درصد است که به لحاظ فنی ایرادی برای پیاده‌راه شدن این خیابان است. 

رضی ادامه می‌دهد: با توجه به این‌که این طرح مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی در سال 89 را دارد و با توجه به مصوبه ستاد بازآفرینی شهری برای اجرای پیاده‌راه سعدی، اجرای این طرح می‌تواند به لحاظ مبلمان شهری و قرار گرفتن در بافت فرسوده و هسته مرکزی شهر مفید و حائز اهمیت باشد. 

مزایای اجرای طرح

معاون فنی و عمرانی شهردار نهاوند نیز در گفت‌وگو با همشهری اظهار می‌کند: هدف از این طرح توسعه گردشگری و مبلمان شهری در این خیابان است. در اسناد بالادستی پیاده‌راه شدن قیصریه حد فاصل میدان قیصریه تا چهارراه ابوذر مطرح شده که از سال 96 عملیات اجرایی آن مطرح است. 

عباس حسنوند یادآور می‌شود: در اجرای طرح پیاده‌راه‌سازی عناصری چون سرزندگی شهری، حفظ هویت شهری، حفظ امنیت و مواردی مانند این را در نظر داریم. یک پیاده‌راه اغلب شامل تجهیزاتى براى ارتباطات اجتماعى وسیع‌تر، گسترده‌تر و نزدیک‌تر محسوب می‌شود.

 چنین مسیرهایى مقصد نیز هستند و مکان‌هایى براى آمدن، ماندن و شرکت در زندگى شهرى. به عبارت دیگر، با توجه به قرار گرفتن در هسته مرکزی شهر این مسیر به اتاق شهرى تبدیل می‌شود، جایى نه فقط براى عبور بلکه براى ماندن و متعلق بودن. 

وی ادامه می‌دهد: طی دیدار حضوری شهردار نهاوند و اعضای شورا با معاون وزارت راه و شهرسازی برای اجرای طرح بازآفرینی شهری در قالب اقدامی مشترک، بحث پیاده‌راه شدن خیابان سعدی مطرح و مصوب شد با توجه به قرار داشتن در هسته مرکزی شهر و مجاورت با بافت فرسوده این طرح را شهرداری نهاوند اجرا کند. 

عملیات حفاری

معاون فنی و عمرانی شهردار نهاوند می‌گوید: پیمانکار طرح مشخص شده است و پس از اتمام عملیات حفاری دستگاه‌های خدمات‌رسان از جمله آب و فاضلاب، گاز و مخابرات که در حال حاضر مشغول به فعالیت در این خیابان هستند، فاز اول پیاده‌راه خیابان سعدی اجرا می‌شود. 

به گفته حسنوند، اجرای طرح ممکن است به دلیل عملیات حفاری دستگاه‌های خدمات‌رسان یک سال زمان ببرد و معیشت و تجارت کسبه این خیابان را تحت‌الشعاع قرار دهد، اما با توجه به آینده روشن این خیابان هم به لحاظ اقتصادی و هم گردشگری از مردم و کسبه تقاضا داریم با صبوری و حمایت خود ما را در اجرای این طرح یاری کنند./ سجاد سیف

دیدگاه شما