تازه های سایت

کد مطلب: 38537
10. شهريور 1398 - 18:34
رئیس هیئت ورزش‌های زورخانه‌ای و پهلوانی نهاوند گفت: به مناسبت فرارسیدن ماه محرم مراسم سنتی “رخصت یا مولا ” با حضور ارادتمندان امام حسین (ع) در زورخانه پوریای ولی نهاوند برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری گرو، کریم رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: هرساله با فرارسیدن ماه محرم ورزشکاران نهاوندی و پیشکسوتان و پهلوانان شهرستان نهاوند خود را برای عزاداری در این ماه آماده می‌کنند و گود زورخانه حال و هوایی دیگر دارد.

وی اظهار داشت: چند سالی است که با تلاش جوانان محب اهل‌بیت و با حضور ورزشکاران باستانی‌کار نهاوند مراسم سنتی رخصت یا مولا باشکوه خاصی برگزار می‌شود.

رئیس هیئت ورزش‌های زورخانه‌ای و پهلوانی نهاوند افزود: در این مراسم معنوی که در زورخانه پوریای ولی شهرستان نهاوند برگزار می‌شود محبان و عاشقان اهل‌بیت با برگزاری مراسم عزاداری به استقبال ماه محرم می‌روند.

وی ادامه داد: هم‌زمان با اولین شب آغاز ماه محرم ماه عزای شیعیان و عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) مراسم سنتی “رخصت یا مولا ” با حضور هیئت‌امنای مساجد و پیشکسوتان ورزش باستانی و جمعی از عاشقان اهل‌بیت در محل زورخانه پوریای ولی نهاوند برگزار می‌شود.

رضایی گفت: در این مراسم عزاداران و ورزشکاران از مولا علی (ع) برای شروع عزاداری برای فرزندان بزرگوار ایشان حضرت امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) اجازه و رخصت می‌گیرند.

 

 

وی ادامه داد: این مراسم در فضایی معنوی و سرشار از اندوه در محل زورخانه که با پرچم و بیرق‌های یا اباعبدالله سیاه‌پوش شده است برگزار شد و مورد استقبال علاقه‌مندان قرار گرفت.

رئیس هیئت ورزش‌های زورخانه‌ای و پهلوانی نهاوند به دیگر بخش‌های این مراسم اشاره کرد و گفت: در آیین “رخصت یا مولا ” پیر غلامان به همراه پیشکسوتان باستانی‌کار با بستن شال‌های سیاه در بالای گود زورخانه نشسته و بر گردن کسانی که به زورخانه وارد می‌شوند شال سیاه انداخته و سیاه‌پوش می‌کنند.

 

 

وی ادامه داد: هم‌زمان مرشدان نیز با نواختن ضرب‌در ماتم عظمای خاندان مطهر اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) اشعاری را سر داده و به سوگواری می‌پردازند.

رضایی بابیان اینکه مراسم رخصت یا مولا چند سالی است در نهاوند انجام می‌شود، افزود: در این مراسم ورزشکاران ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای، بانوای مرشدان و با نوحه‌خوانی مداحان به عزاداری می‌پردازند و مراسم تعزیه‌خوانی نیز برگزار می‌شود.

 

 

وی اظهار داشت: این مراسم باعث ایجاد همدلی و وحدت در بین هیئت‌های عزاداری شهرستان می‌شود و خود جوانان با کمک بزرگان ورزش نهاوند این کار را انجام می‌دهند.

رئیس هیئت ورزش‌های زورخانه‌ای و پهلوانی نهاوند در پایان گفت: خدمت به دستگاه امام حسین (ع) برای همه ما باعث افتخار است و هرچه می‌توانیم باید فرهنگ پهلوانی و آزادگی و فرهنگ ناب حسینی را از هر طریقی که می‌توانیم در جامعه ترویج دهیم.

 

دیدگاه شما