تازه های سایت

کد مطلب: 38185
8. مرداد 1398 - 8:36
سرآب بکر و منحصربه‌فرد گیان نهاوند ظرفیت بسیار زیادی برای جذب گردشگران و مسافران از همه مناطق کشور دارد به شرطی که مسئولان با توجه ویژه امکانات و زیرساخت‌ها در این منطقه را ایجاد کنند.

به گزارش پایگاه خبری گرو، سرآب زیبا، بکر و تماشایی گیان نهاوند در ۱۹ کیلومتری جنوب غربی شهر نهاوند قرار دارد و به‌عنوان پربازدیدترین جاذبه تفریحی و طبیعی شهرستان نهاوند در ایام مختلف سال میزبان هزاران گردشگر از سراسر نقاط کشور است و شهرتش به‌واسطه زیبایی و دائمی بودن این مکان فوق‌العاده است.

سرآب گیان در طول سال همیشه پرآب و دارای جنگل‌های طبیعی و دست کاشت بلوط است و طرح‌های جنگل‌کاری این سراب همواره ادامه دارد و جزء جنگل‌های زاگرس محسوب می‌شود.

در سال‌های گذشته اقدامات و طرح‌هایی برای ساماندهی این سراب انجام‌شده است که زیرساخت‌هایی هرچند حداقلی را برای پذیرش گردشگران فراهم کرده است ولی این سراب با توجه به موقعیت منحصربه‌فرد نیازمند ایجاد زیرساخت‌ها برای ماندگاری گردشگر در این مکان بکر است.

با توجه به اهمیت مقوله گردشگری در اقتصاد مدتی است که باهدف توسعه همه‌جانبه اقداماتی در سراب گیان در حال انجام است که نویدبخش آینده‌ای درخشان برای این منطقه است که البته نقش و همراهی مردم گیان برای طی کردن این مسیر بسیار مهم است.

 

 

فرماندار نهاوند: سراب‌های نهاوند را با ایجاد زیرساخت در سطح ملی معرفی کنیم

مراد ناصری فرماندار نهاوند در گفت‌وگو با خبرنگار عصر همدان،  گفت: شهرستان نهاوند با داشتن سراب‌های پر آب و زیبا ظرفیت بسیار زیادی برای پذیرش گردشگر دارد که سراب گیان در این زمینه سرآمد است و باید همه برای انجام طرح‌ها و ایجاد زیرساخت‌ها تلاش کنند.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه سرآب گیان امکانات روشنایی کافی نداشت با برگزاری جلسات با مسئولان محلی و همکاری بسیار خوب شرکت برق نهاوند فاز اول روشنایی سایت سراب گیان انجام شد و فاز دوم نیز در تا پایان سال انجام می‌شود.

 

http://garoo.ir/sites/default/files/photo_2019-06-06_22-13-58.jpg

 

فرماندار نهاوند افزود: برای اجرای فاز اول پروژه روشنایی این سراب اعتبار ۳۵۰ میلیون تومانی هزینه شده است و ۱۵۰۰ متر شبکه فشار ضعیف ایجادشده است که باعث می‌شود گردشگران برای حضور شبانه در سراب مشکلی نداشته باشند.

وی با اشاره به تدوین سند توسعه نهاوند گفت: در بحث سند راهبردی شهرستان که چند هفته است از استان ابلاغ‌شده بر نقش گردشگری و توسعه این بخش در شهرستان نهاوند بسیار تأکید شده است و برای راهبردی کردن این سند جلساتی با صاحب‌نظران این بخش انجام‌شده است که امیدوارکننده است.

ناصری افزود: باید با همکاری همه‌جانبه سراب‌های نهاوند را با ایجاد زیرساخت در سطح ملی معرفی کنیم و به کمک همه ظرفیت‌های شهرستان به نتیجه موردنظر برسیم و از ظرفیت‌های مثل سراب گیان برای میزبانی شایسته برای گردشگران و مسافران به‌عنوان مقصد گردشگری استفاده کنیم.

 

مدیر مخابرات نهاوند: مشکل آنتن دهی سراب گیان حل شده است

یکی دیگر از مشکلات سراب و شهر گیان عدم آنتن دهی موبایل است که صالحی مدیر مخابرات نهاوند در این مورد گفت: در روزهای گذشته مشکل آنتن دهی همراه اول در بخش گیان با نصب دکل ۴۲ متری کاملاً برطرف شده است.

وی افزود: در راستای حذف نقاط کور و پوشش دهی مناسب امواج مخابراتی در بخش گیان و به‌ویژه منطقه گردشگری سراب گیان نهاوند، مخابرات منطقه همدان با نصب دکل ۴۲ متری و تجهیز آن به “بی تی اس ” های پرقدرت مشکل آنتن دهی همراه اول را کاملاً حل نمود و تمامی منطقه را تحت پوشش امواج مخابرات قرارداد.

 

http://garoo.ir/sites/default/files/photo_2019-07-18_20-44-59.jpg

 

صالحی گفت: آقای گرزین مدیرکل مخابرات منطقه همدان ضمن بازدید از این دستاورد مخابرات از تلاش همه همکاران دخیل در این امر تشکر و بر رفع هرچه سریع‌تر نقاط کور باقیمانده تأکید کرد.

کمبودها در سراب گیان و تذکر بهرام نیا نماینده نهاوند در شورای برنامه‌ریزی استان در خصوص ضرورت توجه به سراب‌های نهاوند به‌عنوان ظرفیت‌های ویژه اقتصادی و گردشگری باعث شد پورمحمدی معاون امور اقتصادی سازمان برنامه‌وبودجه کشور و صیدایی رئیس سازمان برنامه‌وبودجه استان همدان در نهاوند حضور پیدا کنند.

این مسئولان ضمن بازدید از سراب گیان نهاوند بر وجود پتانسیل ویژه و ظرفیت‌های بالقوه این سراب‌ها صحه گذاشته و جهت تأمین و اختصاص بودجه به‌منظور ساماندهی و تقویت زیرساخت‌های موجود در این مناطق قول مساعدت ویژه دادند.

 

http://garoo.ir/sites/default/files/photo_2019-05-28_00-15-55.jpg

 

صیدایی رئیس سازمان برنامه‌وبودجه استان در این بازدید گفت: وجود سراب‌های دیدنی در این شهرستان باعث حضور هزاران نفر مسافر و گردشگر از اقصی نقاط کشور و حتی خارج از کشور شده است؛ اما متأسفانه آن‌چنان‌که شایسته هست سراب‌های نهاوند به امکانات گردشگری و توریستی مجهز نشده‌اند لذا به دنبال تخصیص اعتبار لازم جهت اجرای ساماندهی بیشتر سراب‌های نهاوند هستیم.

وی بابیان این نکته که در سنوات گذشته سراب‌های نهاوند با اعتبارات دولتی ساماندهی شده‌اند، افزود: وضعیت فعلی سراب‌ها به دلیل اجرای پروژه‌های رفاهی بهتر شده است ولی تا رسیدن به شرایط مطلوب هنوز فاصله‌داریم و باید تلاش کنیم.

با توجه به موارد گفته‌شده و قول مسئولان ولی سراب گیان نهاوند نیازمند اقدام مسئولان ملی است چون در سفر مونسان معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگ و گردشگری کشور به سراب گیان قول‌های خوبی برای ایجاد امکانات در سراب گیان داده شد ولی آن‌چنان‌که قول داده شد، عمل نشد.

در این بازدید قول داده شد که سراب گیان به‌عنوان پایلوت اکو کمپ در کشور مطرح و معرفی شود ولی در عرصه عمل چیزی مشاهده نشد و فقط در حد حرف باقی ماند.

 

http://garoo.ir/sites/default/files/photo_2019-06-06_13-24-25.jpg

 

باوجود امکاناتی که در سراب برای مسافران مهیا شده است ولی پیام یکی از گردشگران در مورد سراب قابل‌توجه است: در تعطیلات ماه گذشته خیل عظیم گردشگران در حالی به سراب گیان هجوم آوردند که متأسفانه پیش‌بینی‌های لازم در خصوص پذیرش و خدمات‌رسانی به این حجم از گردشگر صورت نگرفته بود و مسئولین که پیش‌بینی چنین حجم زیادی از گردشگر در این روزها را نداشتند غافلگیر شدند و مسافرانی که از نقاط مختلف به این مکان آمده بودند از کمبود امکانات و سرویسی دهی ناراضی بودند.

این گردشگر ادامه می‌دهد: برخی از مسافران از کمبود جا و وضعیت نامناسب سرویس‌های بهداشتی انتقاد کرده و خواستار توجه بیشتر مسئولان بر خدمات‌رسانی به مسافران و گردشگران سراب گیان شده‌اند. در چند سال گذشته گسترش شبکه‌های اجتماعی سبب شده که سراب گیان که به‌حق بهشت غرب ایران نام‌گرفته و به یکی از هدف‌های عمده گردشگری در غرب کشور تبدیل شود این در حالی است که امکانات موجود در سراب و شهر گیان متناسب با این حجم گردشگری که اضافه‌شده است افزایش پیدا نکرده است؛ لذا شایسته است که مسئولین از هم‌اکنون برای حجم زیاد گردشگری که در روزهای آینده به سراب گیان خواهند آمد برنامه‌ریزی درست و اصولی و متناسب را در نظر داشته باشند تا مسافران و گردشگران با خاطره‌ای خوش گیان را ترک نمایند.

 

نماینده نهاوند: مسیر دسترسی به سراب گیان چهار خطه می شود

بهرام نیا نماینده نهاوند نیز از اهمیت گردشگری و ساماندهی سراب گیان و پیگیری‌ها در این زمینه می‌گوید: سراب گیان شرایطی در سطح ملی دارد و برای جذب گردشگر پیگیری‌های مختلفی صورت گرفته است و مسئولان زیادی برای بازدید از این مکان طبیعی به شهرستان دعوت‌شده‌اند.

وی ادامه داد: درزمینهٔ ایجاد زیرساخت راه دسترسی به سراب گیان مسیر حدود ۱۸ کیلومتر شهر نهاوند به این سراب با پیگیری‌ها انجام‌شده در حال تعریض و ۴ خطه شدن است که نقش مهمی در افزایش حجم گردشگر به این سراب دارد.

 

http://garoo.ir/sites/default/files/photo_2019-06-01_16-50-57.jpg

 

‍نماینده نهاوند گفت: در دیدار با معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی نیز جذب اعتبار جهت تأمین روشنایی سکوهای نشیمن موجود در سراب گیان در دستور کار قرار گرفت که اتفاق مهمی بود و برای بخش‌های دیگر نیز اعتباراتی جذب‌شده است.

وی افزود: پیرو پیگیری‌های قبلی در خصوص جذب اعتبار و اجرای پروژه تأمین روشنایی مسیر دسترسی به سراب گیان این پروژه بااعتبار ۳۰۰ میلیون تومان انجام و به بهره‌برداری رسید.

بهرام نیا افزود: برای ساماندهی و رونق گردشگری در شهرستان نهاوند و ایجاد زیرساخت‌ها برای سراب گیان و دیگر سراب‌ها اعتبارات بسیاری زیادی جذب‌شده است و اقدامات خوبی انجام‌گرفته است که می‌تواند زمینه‌ساز حضور گردشگران در این مکان‌های تفریحی و توریستی باشد.

 

 

شهردار گیان: نیازمند توجه مسئولان استانی و محلی هستیم

علی جلالی شهردار گیان نیز در مورد اقداماتی که برای خدمت‌رسانی هرچه بهتر به گردشگران سراب گیان انجام‌گرفته گفت: باید همه دستگاه‌ها تلاش کنند تا در ساماندهی و معرفی هرچه بیشتر سراب گیان به‌عنوان یکی از پربازدیدترین مکان‌های گردشگری استان همدان بتوانیم موفق باشیم.

وی ادامه داد: با توجه به گلایه مسافران از نبود نور کافی و راه دسترسی با همراهی مسئولان استانی و محلی اقدامات خوبی انجام‌شده است در حوزه شهر گیان نیز روند تسطیح و آسفالت شدن میدان و بلوار وردی سراب گیان در حال انجام است.

جلالی گفت: کمبود باکس زباله یکی دیگر از کمبودهایی بود که مسافران از این موضوع گلایه داشتند که با تلاش شهرداری به تعداد نسبتاً کافی باکس زباله خریداری و در این سراب نصب شد و این تعداد بیشتر نیز می‌شود.

 

http://garoo.ir/sites/default/files/photo_2019-07-07_21-15-56.jpg

 

وی کمبود سرویس‌های بهداشتی را دیگر مشکل این سراب عنوان کرد و گفت: در یک مرحله اقدام به احداث ۲۰ چشمه سرویس بهداشتی شده است تا به مسافران خدمات بیشتری ارائه شود.

شهردار گیان بابیان اینکه با توجه به حجم گردشگران سراب گیان احداث سرویس بهداشتی عمومی یکی از اولویت‌های کاری است، گفت: دریکی دیگر از مناطق سراب گیان احداث ۸ چشمه سرویس بهداشتی دیگر در دست اقدام است.

وی ادامه داد: اماده‌سازی و واگذاری غرفه‌های فروش محصولات خوراکی و صنایع‌دستی یکی دیگر از اقداماتی بوده که در جهت رفاه مردم انجام‌شده است و در مناسبت‌های مختلف نیز نمایشگاه‌های عرضه محصولات کشاورزی و صنایع‌دستی در این سراب برگزار می‌شود.

جلالی گفت: هدف همه اقداماتی که انجام می‌شود رضایت مردم خواهد بود بنابراین درصدد الکترونیکی کردن پرداخت عوارض ورودی سراب گیان هستیم و درزمینهٔ ایجاد پارکینگ نیز اقداماتی انجام‌شده است.

وی بیان داشت: کمیته فرهنگی سراب گیان نیز فعال است و اقامه نماز ظهر و عصر در این سراب انجام می‌شود و برنامه‌های فرهنگی و شادی برای کودکان به همراه اهدای جوایز به آن‌ها انجام می‌شود.

شهردار گیان افزود: با توجه به حجم زیاد زباله هرروز در چند نوبت، کار تخلیه باکس‌های زباله انجام می‌شود و شستشوی سکوهای نشیمن توسط شهرداری انجام می‌شود.

 

http://garoo.ir/sites/default/files/photo_2019-07-16_11-35-29.jpg

 

وی در پایان گفت: باوجود تلاش پرسنل شهرداری برای خدمت‌رسانی به مردم ولی بازهم نقص‌های وجود دارد که باید با همکاری مجموعه شهرستان برطرف شود و ما نیز از نظرات مردم و مسافران برای هرچه بهتر شدن خدمت‌رسانی استفاده می‌کنیم.

باوجود همه اقدامات و تلاش‌هایی که برای ساماندهی سراب گیان شده است هنوز بحث ماندگاری گردشگران در سراب گیان با توجه به نداشتن فضا و زیرساخت‌های لازم و نبود هتل و مهان سرای مناسب در این منطقه ازجمله نقص‌های این سراب است که نیازمند توجه مسئولان و تسهیل کردن راه برای ورود سرمایه‌گذار در این بخش است.

سرآب گیان به‌عنوان مقصد اصلی گردشگری شهر نهاوند باید با داشتن امکاناتی مناسب مسافران و گردشگران بیشتری را برای حضور در این مکان بسیار زیبا ترغیب کند و زمینه‌ساز شکوفایی اقتصادی این منطقه شود.

همراهی و هماهنگی مسئولان بخش و شهرستان عامل مهم دیگری است که باعث ایجاد طرح‌های جدید و به سرانجام رساندن طرح‌های گذشته می‌شود البته مسئله اساسی و مهم که نباید فراموش کرد این است که برای اینکه مسافران و گردشگران از سراب خروشان گیان دیدن کنند باید حداقل زیرساخت‌ها را برای آن‌ها فراهم کرد.

گزارش از مهدی سهرابی

انتهای پیام/

دیدگاه شما