تازه های سایت

کد مطلب: 38115
1. مرداد 1398 - 8:18
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند از کشت 65 درصد گشنیز تولیدی کشور در شهرستان نهاوند خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری گرو، حسین خردمند اظهار کرد: شهرستان نهاوند 65 درصد گشنیز تولیدی کشور را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه این محصول نسبت به قیمت نفت ارزآوری چند برابری را برای کشور دارد افزود: تولید جهانی این محصول 220 هزار تن است که سهم کشور از این محصول 12 هزار تن است.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند ادامه داد: 10 هزار تن از گشنیز تولید شده کشور در شهرستان نهاوند به علت شرایط مساعد کشت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اهمیت کشت گشنیز به عنوان گیاه کم‌آب‌بر در شرایط خشکسالی و بحران آب نمایان می‌شود گفت: تاکنون 5 هزار هکتار از اراضی کشاورزی نهاوند زیر کشت گشنیز رفته و 2 هزار نفر نیز به صورت مستقیم و غیر مستقیم مشغول کار در این حوزه هستند.

خردمند با تاکید بر اینکه گشنیز نهاوند در خاورمیانه و حتی کشورهای اروپایی شناخته شده است خاطرنشان کرد: متاسفانه نبود صنایع تبدیلی و بسته‌بندی تاکنون مانع توسعه و پیشرفت این محصول شده است.

وی در مورد اجرای طرح سرشاخه‌کاری موفق در باغات گردوی شهرستان نهاوند گفت: این طرح طی دو سال اخیر با هدف تولید محصول بیشتر و کیفی‌تر درختان گردو اجرا شده است.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند یادآور شد: پیوند سرشاخه‌کاری با ژنوتیپ‌های برتر با خصوصیاتی نظیر باردهی جانبی بالا، محصول  زیاد، نسبت مغز به پوست بالا و رنگ مغز روشن  راحت‌ترین و زودبازده‌ترین روش است.

وی افزود: از ابتدای شروع  طرح در سال جاری که ۱۵ اردیبهشت بوده خوشبختانه با استفاده از نیروی کارآزموده و بومی 2 هزار و 600 پیوندک بر روی ۹۰۰ اصله درخت تا پایان خردادماه  پیوند زده شده که نزدیک 90 درصد این پیوندها با موفقیت به ثمر نشسته‌اند.

خردمند با بیان اینکه استقبال متقاضیان اجرای طرح در شهرستان فراتر از پیش‌بینی‌ها بوده است گفت: امید است سال آینده با همکاری مدیریت باغبانی و اداره بهبود تولیدات گیاهی شهرستان تهیه به موقع پیوندک‌های مرغوب آمار اجرای این طرح و اصلاح باغات گردو با سرعت بیشتری ادامه یابد و نهاوند همچنان در بین شهرستان‌های موفق در اجرای طرح پیوند سرشاخه‌کاری قرار گیرد./فارس

انتهای پیام/

دیدگاه شما