تازه های سایت

کد مطلب: 38038
18. تير 1398 - 8:53

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، خیلی وقت‌ها در مسافرت به کنار سواحل دریای شمال یا جنوب ایران برای ما پیش آمده است که بی خیال در کنار ماسه‌های کنار ساحل حرکت کنیم واشیا سخت و سفید رنگی را مشاهده و با حرکت پا پرت کنیم در اصطلاح عامیانه به آن‌ها گوش‌ماهی می‌گوییم، اما نام علمی آن‌ها صدف دریایی و از پوستهٔ سخت بدن جانوران نرم‌تن دریایی است.

 

محصولات مرد صدفی در نهاوند زینت بخش منازل در کشور‌های حاشیه خلیج فارس

هر یک از میلیون صدفی که زیر پای عابران صدای خش‌خش آن‌ها به گوش می‌رسد روزگاری از زندگی برخوردار بودند و این صدف‌ها جزئی از اکوسیستم زنده ما هستند که از کربنات کلسیم در اعماق دریا‌ها تشکیل‌شده‌اند خاک کنار سواحل جهان که امروزه از پشته‌های صدفی تشکیل‌شده از داستان زندگی زیبایی برخور بوده‌اند و ارزش زیادی برای ما دارند.

صدفی که در سواحل دریا‌ها پیدا می‌شود از قرن‌ها پیش در ساخت زیورآلات مورداستفاده قرار می‌گرفته، اما امروزه مصارف زیادی در صنایع لاستیک‌سازی، شیشه، سرامیک، رنگ، لوله‌های پلی‌اتیلن، داروئی و حتی نوع آهکی آن کاربرد زیادی در تغذیه دام و طیور دارد

محصولات مرد صدفی در نهاوند زینت بخش منازل در کشور‌های حاشیه خلیج فارس

این روز‌ها آقای کورش موحدی ۵۸ ساله اهل و ساکن شهر برزول نهاوند یکی از رزمندگان جانباز دوران دفاع مقدس است که باهنرفوق العاده زیبای صدف کاری نام خلیج‌فارس رابیش از ۲۶سال با دستان هنرمند خود زنده کرده است.

کوروش موحدی در گفت و گو خبرنگارگروه استان هایباشگاه خبرنگاران جوان از همدان، وی گفت: برای حمایت از اقتصاد مقاومتی و رونق تولید و صادرات غیر نفتی همه باید تلاش کنیم و هر ایرانی می‌تواند در زندگی و رفتار خودش ضمن مصرف صحیح از تنگنا‌ها عبور کنیم ونباید منتظر کار و استخدام در اداره و شرکت باشیم، زیرا با کار‌های به اصطلاح کوچک هم می‌توانیم رونق اقتصاد و فرهنگ ایرانی اسلامی را موجب شویم.

محصولات مرد صدفی در نهاوند زینت بخش منازل در کشور‌های حاشیه خلیج فارس

موحدی در مورد دلایل روی آوردن به این هنر زیبا اظهار داشت: ۲۶سال پیش وقتی برای تفریح با دوستان به سواحل کنار خلیج‌فارس دربندر عباس رفتیم در کنار ماسه‌های نرم ساحل، گوش‌ماهی و یا همان صدف‌ها نظر من را به خود جلب کرد.

وی افزود: این صدف‌ها که روزگاری نه‌چندان دور اجزا بدن موجوداتی نرم‌تن بوده‌اند و براثر فعل‌وانفعالات شیمیایی و تغییر محیط سخت تن شده‌اند پس از جلب‌توجه ما امروز به وسیله‌ای برای امرارمعاش خانواده من و تعدادی از دوستانم تبدیل‌شده‌اند.

مشتریان ما از حاشیه خلیج‌فارس هستند

هنرمند صنایع‌دستی نهاوند که مشتریانی از دیگر استان‌ها و کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس دارد می‌افزاید: روزگاری ما از صدای خش‌خش صدف‌ها زیر پایمان در سواحل ماسه‌ای شمال و جنوب کشور لذت می‌بردیم، ولی امروز به‌واسطه فروش آن و امرارمعاش برای خانواده و ایجاد اشتغال از این صدف‌ها لذت می‌بریم.

محصولات مرد صدفی در نهاوند زینت بخش منازل در کشور‌های حاشیه خلیج فارس

موحدی بیان کرد: در سال‌های اخیر که خیلی از کشور‌های حاشیه خلیج فارس با همکاری رژیم صهیونیستی و آمریکای جهانخوار قصد داشتند نام خلیج‌فارس را به خلیج عربی تغییر دهند، ولی در فاصله ۲ هزار کیلومتری این ساحل زیبا با آسمانی نیلگون مردمی از نهاوند، با کاروتلاش بیشتر نام آن را با هنر خود زنده نگه داشته اند.

وی اظهار داشت: برای زنده نگه داشتن نام ایران و ایجاد اشتغال از طریق جمع‌آوری این صدف‌های بی‌ارزش حاشیه‌نشینان اطراف خلیج‌فارس پولی زیادی برای این هنر ایرانی پرداخت می‌کنند تا دکور خانه‌هایشان باشد و همین برای ما بس است تا به آن‌ها بفهمانیم که خلیج ما برای همیشه و تا ابد فارس است.

بیش از ۳۰ خانوار با حفظ محیط‌زیست از این راه امرارمعاش می‌کنند

استادکار نهاوندی گفت: در سواحل بندرعباس و دیگر سواحل بیش از ۳۰ خانوار با تلاش خود هر چند وقت برای من بیش از ۲ تن صدف جمع‌آوری و از این راه خرج خود و خانواده‌هایشان را تأمین و ضمن حفظ محیط زیست به اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی نیز کمک می‌کنند.

محصولات مرد صدفی در نهاوند زینت بخش منازل در کشور‌های حاشیه خلیج فارس

هنرمند نهاوندی اشاره کرد: در صورت حمایت مسئولان استانی و شهرستانی، به‌تن‌هایی و ظرف ۶۰ روز حداقل به ۳۰ خانواده هنر تزئینات صدف کاری را آموزش می‌دهم تا با اشتغالزایی برای چند خانواده مخارج زندگی آنان تامین شود، اما افسوس نه حمایتی از ما می‌شود و نه تسهیلاتی در اختیارمان قرار می‌گیرد.

محصولات مرد صدفی در نهاوند زینت بخش منازل در کشور‌های حاشیه خلیج فارس

موحدی گفت: در طی این ۲۶ سال فعالیت بیش از۱۶۰۰ نوع صدف دریایی را شناسایی کرده‌ام و مردم ایران و هرکجای جهان هر نوع سفارش نمونَکی را که بدهند باهنر صدف کاری آن را انجام می‌دهم و در این راه تمامی اعضای خانواده من استادکار هستند.
مردم برای تزئینات خانه و منازل خود هزینه می‌کنند

وی بیان کرد: مردم برای تزئینات خانه و منازل خود هزینه می‌کنند به‌طوری‌که ما حتی از ترکیه و بیشتر حاشیه‌نشینان خلیج‌فارس درخواست سفارش داریم و این استفاده از ظرفیت و هنر ما ایرانی‌ها را می‌رساند، ولی متأسفانه تنها چند شرکت و کارگاه کوچک این کار را انجام می‌دهند.

محصولات مرد صدفی در نهاوند زینت بخش منازل در کشور‌های حاشیه خلیج فارس

کورش موحدی عنوان کرد: با چینش صدف‌های آهکی در کنار هم و با خلاقیت خاص می‌توان بهترین جلوه‌های از زیبایی را به نمایش گذاشت، ولی تاکنون من در کارگاه چندمتری ام نتوانستم به جایگاهی که در نظر دارم برسم وقتی خریداران و سفارش‌دهندگان به درب منزل و کارگاه من در برزول مراجعه می‌کنند در کمال تعجب می‌گویند این‌همه آثار زیبا در اینجا تولید می‌شود.

وی گفت: تاکنون و با توجه به سفارش‌هایی که از طرف مشتریان داخلی و خارجی داشته‌ام سفره عقد، زیر تلویزیونی، چراغ‌خواب، کوزه آبخوری، دوچرخه، میز و صندلی عروس و داماد انواع پرندگان حیوانات، جانوران و صد‌ها قلم کالا و اسباب و لوازم تزئینی خانه‌ها را با صدف درست کردم.

محصولات مرد صدفی در نهاوند زینت بخش منازل در کشور‌های حاشیه خلیج فارس

هنرمند چیره‌دست نهاوندی با ناراحتی و بغض در گلو می‌گوید: ۲۶سال است به‌عنوان تنها هنرمند غرب ایران در این عرصه کار می‌کنم و حتی چند بار از طرف نهاد‌های مختلف به‌عنوان نمونه معرفی شدم و چندین نمایشگاه دایرکردم، ولی متأسفانه هنوز من و خانواده‌ام زیر پوشش هیچ نوع بیمه‌ای قرار نداریم.

باهنر صدف کاری نام نهاوند و خلیج‌فارس را زنده کردم

موحدی اظهار داشت: با همین هنرم هم با مشکلات اقتصادی مبارزه می‌کنم و هم نام نهاوند و خلیج‌فارس را در منطقه زنده کردم و مسئولان نیز با قرار دادن تسهیلات مناسب می‌توانند درراه اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید ملی و صادرات غیر نفتی یاری کنند.

جوانان فقط دنبال اداره و میز نباشند با تولید کشور را پیش ببرید

وی یادآور شد: بزرگترین آرزویم این است که کارگاه بزرگی داشته باشم و با آموزش استادکاران زیادی را تحویل جامعه دهم تا دیگر بیکاری نباشد و در این راه از هیچ تلاشی فروگذار نخواهم کرد همچنان که در دوران دفاع مقدس با کمک رزمندگان اسلام، دشمن بعثی و حامیان آن‌ها را بیرون راندیم.

محصولات مرد صدفی در نهاوند زینت بخش منازل در کشور‌های حاشیه خلیج فارس

استادکار هنر‌های دستی و صدف کاری در غرب ایران می‌افزاید: دیروز بافضل خدای متعال در کنار رزمندگان دفاع مقدس دشمنان را ترساندیم و امروز نیز با گوش دادن به فرمایشات رهبرمعظم انقلاب در راستای اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخلی و ملی گام برمی‌داریم و گوش‌به‌فرمان ایشان دشمنان انقلاب را مأیوس می‌کنیم.

موحدی گفت: جوانان فقط دنبال اداره و میز نباشند همان‌طور که فرزندان من با تحصیلات عالیه در حال کار کردن با من در کارگاه خانگی هستند و کار را هیچ نوع عیب و ننگی نمی‌دانند و امروزه هرکدام استادکاری هستند.

محصولات مرد صدفی در نهاوند زینت بخش منازل در کشور‌های حاشیه خلیج فارس

وی در پایان افزود: فرزندانم از فضای مجازی بهترین بهره را گرفته اند و بازار را با تبلیغات در این فضا جهانی و منطقه‌ای کرده اند و در شهرستان کرج نیز کارگاه کوچکی را دایر کردیم و بازار فروش را رونق دادیم.

انتهای پیام/س
گزارش از علی سهرابی

دیدگاه شما