تازه های سایت

کد مطلب: 36925
6. اسفند 1397 - 11:55
بانوی کارآفرین نهاوندی با هنر و خلاقیت بی‌نظیر خود آثاری را خلق کرده که نه تنها در شهرهای ایران بلکه در بازارهای بین‌المللی چون آلمان، امارات و گرجستان طرفدار داشته که این نشان از توانمندی بانوان ایران‌زمین دارد.

به گزارش پایگاه خبری گرو، در روزگاری که عرصه‌های مختلف کسب‌وکار نیازمند علم، آموزش، تولید و بازاریابی و فروش محصولات است؛ تولید محصولات تزئینی و سفالی رونق و اشتغال‌زایی فراوانی دارد.

 کشف سفال‌های هزاران ساله در شهر تاریخی و کهن نهاوند گواه از فعالیت کار سفال و سفال‌گری در این دیار داشته  که می تواند به عنوان بستری برای احیای این هنر اصیل ایرانی باشد.

سفالگری و هنرهای مربوط به این رشته مانند میناکاری دارای ظرافت‌ها و زیبایی‌هایی است که به‌خودی ‌خود بانوان را جذب این هنر کرده، که با برنامه‌ریزی، بازاریابی و آموزش‌های بروز و کارآمد و البته ارائه تسهیلات مناسب می‌توان  بانوان زیادی را به این رشته‌ها جذب و سودآوری مناسبی برای کشور داشت.

چند سالی است که تعدادی از بانوان خوش‌ذوق و هنرمند نهاوند پا در این عرصه گذاشته‌ و نشان داده‌اند که بانوان ایران اسلامی می‌توانند در عرصه‌های خلق هنر خوش بدرخشند و موفق شوند.

خانم فاطمه نثاری 31 ساله، یک بانوی جوان و با‌ انگیزه، پرتلاش، کارآفرین و بسیجی است که کارآفرینی‌اش را در سال 95 از بسیج سازندگی شروع کرده و درزمینهٔ هنرهای دستی، تجسمی، میناکاری لعاب‌دار سنتی، معرق کاشی، دکوپاژ و هنر ویترای فعالیت می‌کند.

وی از زمان شروع فعالیت خود توانسته 51 بانو را در نهاوند و برخی روستاهای این شهرستان با محوریت روستای نثار مشغول به کار کند و آموزش دهد و به سطحی از توانایی برسد  که محصولات تولیدی‌اش را به بازار دبی و امارات عرضه کند.

خانم نثاری دارای 16 مدرک صنایع‌دستی و هنری بوده و در حوزه فعایت خود توانسته 18 تن از هنرجویانش را بیمه کند.

 

 

 فعالیت خود را با چقدر سرمایه شروع کردید؟

نثاری: با 10 میلیون تومان شروع کردم، بسیج سازندگی بعد از دیدن کارها، ما را به سپاسد معرفی کرد و 20 میلیون تومان وام بلاعوض برای توسعه کارگاه دادند که توانستیم تعداد بیش‌تری اشتغال‌زایی کنیم و به‌تدریج کارگاه را توسعه دادم و هنرجویان بیش‌تری از این فعالیت من استقبال کردند و حالا برای 51 نفر توانسته‌ام اشتغال ایجاد کنم.

 

با توجه به استقبالی که علاوه بر نهاوند، شهرهای تهران، شیراز و اصفهان از هنر شما داشته‌اند، در چه مرحله‌ای از کار هستید؟

نثاری: به لطف خداوند در مرحله پیگیری برای صادرات بین‌المللی کارها هستم و فعلاً کارت بازرگانی را گرفته‌ام و برای کارت صادرات بین‌المللی هم اقدام کرده‌ام.

معاونت محترم سپاسد یک نمونه از کارهایم را به سفیر آلمان در ایران اهدا کرد و بعد از این‌که سفیر کارم را دید و تأیید کرد از هرکدام از کارهایم یک نمونه با بسته‌بندی شیک ارسال کرده‌ام و در حال حاضر معاونت سپاسد برای فروش محصولاتم در آلمان در حال مذاکره است، ضمن اینکه 100 نمونه از کارهای مختلفم را هم به کشور گرجستان فرستاده‌اند و امیدوارم شرایطی فراهم شود که بتوانم تولیداتم را به گرجستان هم صادر کنم که اگر این اتفاق خجسته رقم بخورد، کارهایم را با دو برند "ایرانا-نثار " و "ایرانا-نهاوند " صادر خواهم کرد و طبعاً اشتغال‌زایی بیش‌تری خواهیم داشت.

آیا برندهای شما ثبت ملی نشده است؟

نثاری:برند ایرانا-نهاوند ثبت ملی شده و تاکنون با برند ایرانا-نهاوند کارهایم را به شیراز، اصفهان و دیگر مناطق صادر کرده‌ام.

 

 

 در مورد حضورتان در جشنواره دبی و امارات بیش‌تر توضیح دهید؟

نثاری: در جشنواره‌ای که حدود دو ماه پیش در اراک برگزار شد، از طرف دفتر ریاست جمهوری از کارهای من بازدید شد و از کار جدیدم که بافت سفال است، بسیار استقبال شد که البته واحد کنترل کیفی ایراداتی هم گرفتند که ایرادات را برطرف کردیم و بعد پذیرفتند که کارهایم را در جشنواره صنایع و هنرهای دستی در دبی و امارات عرضه کنم و از میان 36 بانوی ایرانی به لطف خداوند کار من پذیرفته شد و برای این جشنواره معرفی شدم.

مهم‌ترین جایی که به شما سفارش کار داده و باعث خوشحالی‌ شما شده کجاست؟

نثاری: هر شهری یا هرجایی که سفارش می‌دهد بسیار خوشحال می‌شوم و البته بیش‌تر از من، هنرآموزان خوشحال می‌شوند اما قرار است 24 نمونه از کارهایم به‌عنوان هدیه از طرف وزارت کشور به 24 تن از وزرا و رؤسای برخی قوا اهدا شود که این مسئله باعث خوشحالی‌ام شد.

 عمده‌ترین بازارهای فروش کارهای شما کجاست؟

نثاری:اصفهان و شیراز را می‌توان بازار فروش تضمین‌شده کارهایم عنوان کرد اما سفارش‌هایی از شهرهای دیگر دارم برایم جالب بود که اصفهان برای زیباسازی شهر 700 بشکه شیر و نفت به ما داد و خواست بشکه‌ها را طراحی کنیم که به‌عنوان سطل آشغال در اصفهان استفاده کنند که روی بشکه‌ها بارنگ‌های پلاستیکی و الیاف و دکمه طراحی‌هایی با برند ایرانا-نهاوند انجام دادیم و خیلی کار جالبی شد و البته اصفهان و شیراز سفارش‌هایی برای هفت‌سین، دکوپاژ دستمال‌کاغذی، طراحی شمع و ... برای نوروز هم داده‌اند.

با توجه به این‌که کارها را با برند ایرانا-نهاوند عرضه می‌کنید، بسته‌بندی خاصی هم دارید؟

نثاری: در ابتدا و با شروع کارم خیر، به دلیل کمبود اعتبار و این‌که هنوز کارمان رونق نداشت، با نایلون معمولی به فروش می‌رساندیم که بعد ازآن جعبه‌های پیتزا را می‌گرفتیم و رنگ می‌کردیم که البته در نوع خودش جالب ‌توجه بود. ولی حالا با جعبه‌های چوبی شیک عرضه می‌کنیم که همین بسته‌بندی روی فروش بیش‌تر هم تأثیر گذاشته است.

 

 

 به دنبال اشتغال‌زایی دیگری هستید؟

نثاری: بله. همین جعبه‌های چوبی کادویی که برای بسته‌بندی استفاده می‌کنیم کمی گران هستند و از طرفی هم‌ساخت این جعبه‌ها کار سختی نیست با بازدیدی که از محل تولید این جعبه‌ها داشتم، تصمیم گرفتم جعبه را هم خودم تولید کنم و در این زمینه هم اشتغال‌زایی داشته باشم که با همکاری مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای خواهران قرار است مواد اولیه را به‌زودی خریداری کنیم و کار را شروع کنم.

احیا طرح بافت روی سفال

  در مورد کار جدیدتان که بافت سفال است، بفرمایید طرح و ایده کار را از کجا گرفتید؟

 نثاری: در کاوش باستان‌شناسی از تپه سیلک کاشان سفالی کشف ‌شده بود که از کشور یونان به ایران آمده بود و مربوط به حدود 6 هزار سال قبل بود. ما این طرح را با تغییراتی جدید احیا و طوری طراحی کردیم که مشخص شود این سبک ‌کار قدمت دارد و البته بسیار مورد توجه قرار گرفت و مدیر میراث فرهنگی نهاوند از ما خواسته که نمادی از سفالینه‌های قدیم نهاوند را البته با طراحی جدید احیا کنیم که قطعاً این کار هم مورد توجه قرار می‌گیرد.

در طول این سال‌ها بانوان ایران زمین نشان داده‌اند  که با همت بالا و غیرت خودشان توانسته‌اند بر چرخه تولید و اشتغال کشور تأثیرات شگرف بگذارند حتی اگر در روستاها و شهرهای کوچک و به دور از امکانات باشند و آثار حاصل از خلاقیت و هنر زنانه‌شان نه در ایران بلکه در آن سوی مرزها هم بدرخشد.

گفت و گو از میترا عباسی

انتهای پیام/

دیدگاه شما